Destinaatiomatkaajat

lauantai 15. kesäkuuta 2024

Ajoharjoittelu kohteessa - hyödyllistä destinaatiomatkailua.

Vaikka nyt nautitaan kesästä, syksy tulee kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. Moottoripyöräilijät poistavat "ruostetta ranteista" keväisin. Miksipäs ei autoilija tekisi talvea varten samoin - varautumalla kelien muutokseen. Ajotaitoa voi harjoitella, ja tulevaa talvea ennakoida - monissa paikoissa.

Talven lähestyessä ajankohtaista - ajoharjoittelu



















Ajokorttien ollessa vaatimuksiltaan kaksivaiheisia, syntyi Suomeen liukasratoja, joilla nuori kuljettaja pääsi kokeilemaan miltä tuntui pidon menetys tai jarrutus liukkaalla. Ajokorttivaatimusten muututtua liukasradat ovat kokeneet inflaation - ja moni lopettanut.


Riihimäellä on mahdollista kokeilla ABS-jarrujen lisäksi tuntumaa "vanhan ajan" lukkiutuvilla jarruilla. Vaikka ajoavustimet ovat tulleet jäädäkseen, syvää ymmärrystä talviajosta saa juurikin kokemalla kuinka vaativaa oli ennen väistää esimerkiksi este tiellä.

Riihimäellä liukkauden torjuntaa harjoittamassa - www.liukasrata.fi





























Nykyisin autot muuttuvat sähköisiksi. Paino lisääntyy ja ajoa ei voi säädellä kuin ennen "kaasulla tai kierroksilla". Kannattaa kokeilla myös aina uuden auton hankinnan yhteydessä, miltä tuntuvat ääritilanteet. Ennen kuin liikenne yllättää...

Ennen kuin liukkaus yllättää liikenteessä - harjoittele!

Ennen vanhaan autourheilu oli osa suomalaisten "ajoharjoittelumaisemaa". Suljetuilla radoilla tai rallierikoiskokeilla sai oppia - niin onnistumisia kuin oppia kantapäänkin kautta.

Skodan vauhdin rajoja hakemassa Hankirallissa 26.-28.2.1960 (kuvaaja UA Saarinen 1960, Museovirasto)

Ajamaan oppii vain ajamalla. Niinpä auton käsittelyynkin oppii vain auton käsittelyllä eli sitä harjoittelemalla. Usein pienet jutut ovat suuria merkitykseltään, kun tosipaikka tai keli yllättävät.

Keilan kaato ei maksa mitään - liikenteessä osumat voivat olla kalliita

Kun tien pinta on tällainen - mitä teet - jos pitäisi yhtäkkiä välttää törmäys?

Destinaatiokuski on myös liikenneopettaja eli ajokoutsi. Autan kehittelemään luovia ajoharjoittelutoteutuksia ja ajomaisemia. Toteutan siis liukkauden varalle ajokoutsausta ja ajopalveluita.

Katse eteenpäin - ajokoutsi näyttää miten kohta jarrutetaan... 

Keliä et voi valita, mutta ajoharjoittelun voit.

Ajomaiseman arkirealismia
hashtag
hashtag
#ajoharjoittelu #ajosparraus #ajoharjoittelu #trafiikkimaikka www.trafiikkimaikka.fi

lauantai 8. kesäkuuta 2024

Tarina konkretisoi ajamista destinaatiomatkalla.

Eihän se ole matka eikä mikään, jos ei jää tarinaa kerrottavaksi. Itse asiassa aina kun lähtee liikkeelle, kaikenlaista voi sattua ja tapahtua. Varsinainen reissu tien päällä, road trip tai muu konevoimalla tehty matka, on tarinan arvoinen. Eikös olekin?

"Jokainen matka voi olla tarinan arvoinen, mutta dokumentaarinen road trip kuvaa jotain tiettyä ajassa ja paikassa tapahtuvaa siirtymää. Se voi olla pitkä tai lyhyt. Erityiseksi se muuttuu, jos se on seikkailu, lomamatka tai päähänpistosta saatu tavoitteellinen urakka, mitä vain."                      
Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Dokumentaarinen road trip - kertomus tien päältä.

Matka voi olla erityinen vaikka lähialueella. Joskus sen voi teemoittaakin, ja edetä sen mukaan.

"Lähialuematkalla Ruotsissa teemaksi hahmottui tutustua sähköautoiluun. Ja keskittyminen sellaisiin kiinalaisiin merkkeihin, joita ei Suomessa vielä ole. Move your way!"

Xpengin ratissa Ruotsissa ihan spontaanisti eli tarinahan tästäkin syntyi












Onko suunta aina oltava selvillä, kun lähtee road tripille? Filosofisesti ei tarvitse olla, vaikka kohde olisikin. Vähintään yhtä tärkeitä ovat nuo lähtö- ja loppupisteiden välit. Nehän voidaan improvisoida reitin ja kohteiden suhteen.

Eihän se ensimmäinen road trip Bertha Benzillä mennyt ihan suunnitelmien mukaan - tai ainakin se johti aikansa some-kampanjaan. Ja siitäkös tarinaa riittää vieläkin.

"Her official reason was that she wanted to visit her mother. But unofficially, she intended to generate publicity for her husband's invention (which had only been used on short test drives before), which succeeded as the automobile took off greatly afterward and, the Benz's family business eventually evolved into the present-day Mercedes-Benz company." Road trip - Wikipedia

Toisten ajomatkatarinoihin on mukava tutustua. Onhan niissä matkakokemuksen ja -kertomuksen lisäksi usein pala koneromantiikkaakin.

"Aamulla otan taksikyydin BMW:n tehtaille, jonne tapaaminen on sovittu valmiiksi. Auto on nuorelle ja velkaiselle YK-miehelle tärkeä "sijoitus". Siellä se hohtavan punainen Bemari 2002 odottaa kiiltelevässä lasihallissa valmiina pitkälle ja arvaamattomalle taipaleelle.
München 25.2.71: Auto on. Hyväntuntuinen ja tulipunainen. Kaikki on sujunut tähän saakka hienosti. Huomenna aamulla lähdemme kohti Jugoslaviaa."
(Reportterin aikamatka, Esko Heikkinen, Nordbooks 2012)

Punainen BMW 2002 - mikä ihana tekosyy matkantekoon
(Reportterin aikamatka, Esko Heikkinen, Nordbooks 2012)

"Ajatella, kuinka upeaa on ajella, kun on kesäloma ja vapaus ja läheinen ihminen vieressä pelkäämässä." 
(Autolla ympäri Eurooppaa, Kauko Haarakangas, Nordbooks 2017)

Tarinallistamisen ääressä eli Destinaatiokuski reissun päällä avoautolla
- ei menty ihan suoraan kohteisiin...

Ammattilainen tien päällä näkee ja kokee enemmän kuin sunnuntaiautoilija.

Aukeamallinen ammattilaisia tarinoita (Tonneja takana, Lamppu Laamanen, Johnny Kniga 2023)

Pelkästään ajokokemus voi olla tarinan arvoinen.

"Destinaatiokuskilla oli siirtoajossa kevytkuorma-auto, jossa tyrannosauruksen kaltaisen olemuksen aisti hyvinkin osuvasti."

Jyhkeä RAM TRX jäi mieleen...

sunnuntai 2. kesäkuuta 2024

Koneromantiikka - koneet ja vauhti ihanteena.

Mitä koneromantiikka oikein on? Olisiko se tätä: nautintoa ja harrastuneisuutta konevoimalla kulkevasta ajopelistä?

Se on kaikkea sellaista subjektiivista tunnetta, mitä saa nautintoa ropatessa ja fiksatessa ajopeliä. Se on ajamista ja reissaamista. Tai historiallista perehtyneisyyttä ja kiintymystä tavalla tai toisella ajamiseen ja ajokkiin. Oli se sitten klassikko, työjuhta tai kansanauto.
"Ostohaluun riitti yksi näkeminen yhdessä hetkessä. Olin nimittäin nähnyt Hellaksen Autosarja -purkkakuvassa Studebaker Avantin jo pikkupoikana, ja siinä esiteltiin auto, joka kulki 270 km/h. Jokainen pikkupoika tunsi Avantin kuvasta, mutta ei tietenkään koskaan nähnyt sitä livenä. Jo pelkkä purkkakuva oli haluttu."
(Leo Belik autostaan, Harry Kuurion artikkelissa Tähtiin kirjoitettu, Tuulilasi 8/2023)

"Belikki ja Bakkeri" vetävät puoleensa, koneromantiikan voima (Leo Belik ja Studebaker)
























Ajaminen varsinkin vanhalla ajopelillä, se käy jo seikkailusta. Ja varsinkin tämä; matkata Pekingistä Pariisin!

"The legendary Peking to Paris Motor Challenge returns in 2024 and 2025.
Starting in Peking in May 2024 finishing in Paris five weeks later, the 100 entrants will cross 9 countries and 8 time zones as they tackle remote desert, forest and mountain tracks all against the clock. From the deserts of China to the Mongolian Gobi and onto the hidden wilderness of Kazakhstan, the crews will spend many nights under canvas."
(www.facebook.com/heroerarally)

Edelliskerralla Pariisin matkaajat piipahtivat Suomessakin (Jaguar Hyvinkään Sveitsissä vuonna 2019)

Mahtipontinen määritys koneromantiikasta on futuristinen ja 100 vuoden takaa.

Koneromantiikka eli futuristissävyinen koneiden ihailu oli Suomessa 1920-luvun lopussa tyypillistä monille tulenkantajien kirjallisuusryhmän jäsenille. Tärkeimpiä koneromantiikan edustajia olivat Olavi Paavolainen, Mika Waltari ja Arvi Kivimaa. Koneromantikot kokivat tekniikan ja koneet vapauttavana, globaalina ja ihmiskuntaa yhdistävänä uudistavana voimana. Ihannoidut koneet eivät olleet tehtaiden koneita, vaan dynaamisia, matkustamiseen ja vapaa-aikaan liittyviä, kuten auto, juna ja lentokone.

Moottorimediakin osaa hehkuttaa.

Nykyisin tällainen polttomoottori-nautiskelu alkaa olla eilispäivän muistoja - tässä fiilistelyä V-8-moottorisen Rover Vitessen tapaan.
"The Rover Vitesse is, overall, a fine multi-purpose machine and a driver´s car in every sense. Torquey, and ultimately very powerful with no economy penalties as such, the car´s able roadholding and tremendous stopping power will endear it to the enthustiast as much as its racy looks while its luggage capacity...make it double as a capacious family car or businessman´s workhorse."
(Rover´s executive jet, Marcus Pye, Austin Rover in Motor Sport (supplement), Autosport 14.7.1983)

Kiinnostavaa on myös nykyisin tutustua uuteen teknologiaan ja käyttövoimiin - kuten sähköön. Huomispäivän koneromantiikkaa?

Sähköllä liikenteeseen BYD Hanin tapaan

Ajaminen on tärkeää. Ja kaikki mitä liittyy kulttuuriin ja historiaan.

Joskus ihan vaan, kun on mahdollisuus kokeilla eri ajopelejä, sitä nautiskelee ajamisesta

Harrasteautoa voi käyttää myös moottoriradalla,
tunteakseen suorituskyvyn ja ajo-ominaisuudet
- sekä nautinnon...

Koneromantikkoa kiinnostavat taustat, historia ja perehtyminen menneisyyteen

Matkustaminen liittyi olennaisena osana koneromantiikkaan ja modernin kaupunkielämän tavoitteluun.

Kivennavalta oli Pietariin alle 70 kilometriä. Pietarin läheisyys leimasi Kannaksen ilmapiiriä. Kielet ja kansat elivät rinnakkain, Kannas oli Suomen kansainvälisin paikka.

" Koko tienvarsi oli päivänkukista valkeaa niittypälveikköä, rehevää kasvitarhapenkerikköä ja kirjavaa huvilajonoa. Takana välkkyi meri pienin lainekiikuin. Puiden varjot keräsivät huviloiden ympärille viileyttä, johon lehtiseulojen lomitse putosi vain vähäisiä auringonläikkiä häälyviksi, keltaisiksi kuvioiksi. Akkunat olivat auki. Huvilat elivät ääniensä tunnelmissa."
Unto Seppänen: Juhla meren rannalla) 

Ajaminen on hauskaa ja terapeuttista

maanantai 27. toukokuuta 2024

Destinaatiokuskin vapaapäivä.

Vapaapäivä. Aina ei jaksa tai viitsi lähteä ajamaan. Tai edes kaverin kyydillä. Jos kuitenkin lähtisi raiteille, vesille ja bussin kyytiin. Vapaapäivä tarkoittaa Destinaatiokuskilla destinaatiomatkaa - muiden kyydissä. 

Maanantaipäivä, hellettä ilmassa ja ohjelmaa pk-seudulle. Sillä reseptillä matkaan - ensin junalla Hämeenlinnasta Helsinkiin. 

"Junailijan pilli ilmaa jo viilsi"

Helsingin keskustassa ehti kerrankin syömään ja Akateemiseen. Aikataulutta...paitsi vesibussille kello kahdeksi iltapäivällä pitää ehtiä.

Ideakirjallisuutta Akateemisessa Kirjakaupassa matka-ajatukset mielessä





























Ruokailualueeksi valikoitui Kluuvi. Ja siellä Wok and Noodle. 

"Wok and Noodle on Suomessa aivan uudenlainen aasialaisia makuja tarjoava ravintolakonsepti. Konseptin on tuonut Suomeen siskokset, joilla on yli 20 vuoden kokemus ravintoloitsijoina Helsingissä. Ruokalistalta löydät kattavan valikoiman nuudeliannoksia ja wokkeja, joissa pääset maistamaan aitoja aasialaisia makuja."

Lounas oli isohko. Makoisaa kanaa, porkkanaa ja kananmuna! Oivasti annoksen kanssa salaatissa maistui majoneesin lilluttamat kierremakaronit ja omenaviipaleet. Lounas tarjoillaan valmiina, salaatin saa itse valita.

Lounas hintaan 13,50 € - teriyakikanaa ja salaattia
















Sitten matkaan kävellen satamaan. Eihän sitä ihan ilman koneromantiikkaa voi päivää olla.

Kasarmikadulla aurinkokylpyä otti BMW Z4 - kuvatahan se piti

Päivässä oli sen verran aikataulua, että piti lähtemän vesibussilla Espooseen. Ja bussilla Original Sokos Hotel Tapiola Gardeniin. Ja sieltä jatkui matka niin ikään bussilla Wohls Gårdiin Kirkkonummelle. 

Keisarinluodon laiturin emäntäkaksikko
- Riikka ja Paula, Visit Espoo

"FRS Finland tuottaa reittiliikenne- ja tilausristeilypalveluita pääkaupunkiseudulla kymmenen hengen VIP-risteilyistä aina yli 200 henkilön juhliin ja henkilökuljetuksiin saakka – ympäri vuoden."
FRS Finland – Tilausristeily | Lounasristeily | Illallisristeily | Kokousristeily | Kauppatori | Helsinki (frs-finland.fi)

"Hauella" mentiin Otaniemeen

Kaivari jäi taakse, kun matkaa tehtiin Caterpillarin dieselin säestyksellä

Hissitaustaa Espoossa

"Original Sokos Hotel Tapiola Garden on espoolainen kohtaamispaikka vehreässä Tapiolan puutarhakaupungissa, hyvien kulkuyhteyksien, palveluiden sekä kulttuurin äärellä."

Koneromantiikkaa taas muiden kyydissä, korkealtahan näkee paremmin

Volsintie (11255) houkuttaa ajamaan

"Wohls Gårdin tarina alkoi 400 vuotta sitten, kun alue, jolla kartano sijaitsee läänitettiin riikalaiselle Ludvig Hintelmannille vuonna 1624. Tämän jälkeen historiaan mahtuu monia käänteitä ja jännittäviä vaiheita."

Yksityiskohta Wohls Gårdin monista neukkareista

"Helsingin Olympialaisten aikaan 1952 tarvittiin suuret määrät linja-autoja kisavieraita kuljettamaan. Tämä avasi myös Nils Åbergille mahdollisuuden laajentaa toimintaansa taksiliikenteestä linja-autoihin. Åbergin Linja on ensimmäisenä bussiyhtiönä saanut käyttöönsä Visit Finlandin Sustainable Travel Finland –merkin."

Ystävällisten kuskien espoolainen perheyritys - Åbergin Linja Oy

Visiitille Espooseen? Ja sen lähialueelle? Kyllä vain. Kun näkökulmaa laventaa, voi reittejä ja kohteita miksata kivasti. Vesibussilla pääsee elämyksen makuun. Espoossa voi yöpyä ja kokoustaa monipuolisesti esim. Tapiola Gardenissa. Kokousmahdollisuudet ovat monipuoliset. Ja Espooseen pääsee melkein millä kulkuneuvolla tahansa. 

Ja Wohls Gård? Sehän on mutkateiden varrella. Luonnonkauneus ja monipuolisuus - sitä riittää.
Åbergin bussilla tasaisesti ja nätisti mentiin. Ja Helsinkiin takaisin...

Vielä piti matkustaman Hämeenlinnaan - junalla. Mikä neuvoksi, kun raiteilla mennään aina samoin, eipä poiketa! Korkeintaan odotellaan vastaantulevaa. No neuvoksi on tietysti paikallisjuna - tunne on hieman sama kuin mutkateillä - ei etene nopeasti!

Kyllähän päivään saa koneromantiikkaa, vaikkei itse ole kuin kyydissä vaan...

R-junan tenhoa 87 minuutin verran...

Paluumatkan "maustekahvi" - kerroshampurilainen on kuvan ulkopuolella...


perjantai 24. toukokuuta 2024

Vauhtia ja glitteriä.

Luulisi, että viidessäkymmenessä vuodessa voisi tulla muutoksia yhteen - jos toiseenkin asiaan. Harrastetaanko autoja ja autoiluun liittyviä asioita samalla intensiteetillä? Entäpä, onko vauhdin merkitys muuttunut ihmisten tarpeissa tai mielissä?

Lähtökohdaksi voisi ottaa hyvinkin tieteellisen tavan tutkailla asiaa, mutta mitäpä sitä. Vertaillaan viidenkymmenen vuoden välillä kahta näyttelyä; Vauhti 74 - ja American Car Show 2024 -tapahtumia.
FHRA ry oli yksi osallistujista vuoden 1974 -spektaakkelinäyttelyyn.

American Car Show 2024 - lyhyt auton siirtokin tuo hymyn kareen Destinaatiokuskille



















Ruotsalainen moottoriurheilun monitoimimies Picko Troberg lähti järjestämään näyttelyä rima korkealla.

Pickolla oli takataskussaan kova kattaus legendoja,
myös Timo Mäkinen ja Pauli Toivonen (Vauhdin Maailma 5/1974)
Sattumalta tänä vuonna eräästä autotallista löydetty vauhti 74 -mainostarra







"Toukokuun merkittävin tapahtuma moottoriurheiluharrastajien piirissä oli eittämättä Vauhti 74 -näyttely. Helsingin jäähalli keräsi taas melkoisen määrän energiakriisin hampaista pääsemässä olevan harrastuksen kannattajia."(Pääkirjoitus, Rämäkkä kesän alku, Vauhdin Maailma 6/1974)

"Sain autoharrastamiseen kosketuksen jo lähes 50 vuotta siiten Vauhti ’74 -näyttelyssä, jossa Amerikasta tuotetut hot rodit jäivät pysyvästi mieleen."
(Päätoimittaja Jarmo Markkanen, GTi-Magazine 2/2020) 

Vauhti 74 -näyttelyssä oli 32 näytteilleasettajaa, eksoottisin ehkä Akateeminen Kirjallisuuspalvelu, joka markkinoi Kustannus Oy Tammen erikoiskirjallisuutta.

Olivat ne aikoja, kun maahantuojien osastoilta sai ralliviritteisiä pelejä. Varmaan aikoinaan painoaikataulut tekivät sen, että nimet menivät sinne päin - (Sumbeam), oikein Sunbeam... 
Viittasiko "Tiger" omistamansa autoliikkeen toimitusjohtajanakin toimineeseen Pauli "Tiikeri" Toivoseen?

Vauhdin Maailma 5/1974 -lehdessä koko sivun mainoksessa viitateen
Drag racingissa käytettyyn termiin "dragster"

Tai entäpä Lada tai Mosse suoraan rallin pikataipaleelle?

Lada lentää Vauhdin Maailma 5/1974 -näyttelynumerossa

Näin oli meno 50 vuotta sitten. Nyt mennään isoa kovaa FHRA:n American Car Show´n merkeissä. Nimestään huolimatta näyttely on paljon, paljon muutakin. Tapahtuma on iso, joten Helsingin Messukeskus tarjoaa tilavat puitteet - tänä vuonna kaikki hallit olivat käytössä.

"American Car Show -tapahtuman kävijämäärissä nähtiin nopea kasvu vuoden 1978 ensimmäisen tapahtuman jälkeen. Keskimääräinen kävijämääräarvio vuoteen 2020 mennessä asettui noin 30 000 kävijään." www.fhra.fi/american-car-show-on-suomen-suurin-ja-monipuolisin-harraste-ja-erikoisajoneuvotapahtuma/

"Kävijämäärän selkeä kasvu viimevuotiseen verrattuna on tietysti näyttelyjärjestelyistä vastaavalle FHRA:lle iloinen asia ja kertoo ihmisten kasvavasta kiinnostuksesta näyttelyä kohtaan. Viikonlopun perusteella vaikuttaa siltä, että uskollisten, vuodesta toiseen näyttelyssä kävijöiden määrä on säilynyt vakaana, mutta nuorten ja lapsiperheiden määrä on nousussa."

American Car Show on haluttu yhteistyökumppanuusbrändi
- Autodude on mukana myös pesukumppanina

Hyper, luksus, super, sportti ja klassiko
- kaikki mahtuvat mukaan Helsingin Messukeskukseen

Not sound of silence...

Viidenkymmenen vuoden opetus: koneromantiikka ja vauhti kiinnostavat aina vaan maailman tilanteista huolimatta. Junnu Vainio painotti laulussaan, että elämää ja erotiikkaa pitää olla.
Kyllä pitää olla myös koneromantiikkaa ja vauhtiakin...


                                                                                                    
Ei ole maarajoituksia merkeissä - japanilaisetkin ovat tervetulleita
Helsingin Messukeskukseen

American Car Show 2024 oli niin yleisöpalautteen kuin yleisömääränkin perusteella hyvin onnistunut näyttelytapahtuma. Pääkaupunkiseudulla pääsiäisviikonlopun mittavimman yleisötapahtuman kävijämäärä oli nyt viikonloppuna noin 44 000 henkeä. Viimevuotiseen kävijämäärään verrattuna kasvua oli noin 10 prosenttia.
Tänä vuonna Helsingin Messukeskuksessa nostettiin esiin erillisinä osastoina Motorsport, joka on aidosti koko suomalaisen moottoriurheilun kokoava näyttelyosio sekä tietysti nousevan tähtilajin osio - Drift World.


Aikansa superstara - autourheilu oli kovaa valuuttaa 50 vuotta sitten

lauantai 18. toukokuuta 2024

Tiettömällä tiellä.

Tie vie, sehän tiedetään sanontana ja käytännössäkin. Tie vie siis jonnekin. Alkaen jostakin. Tie vie perille. Tai että kaikki tiet vievät Roomaan, sekin tiedettiin ammoisina aikoina. 

Kun tie päättyy, siinäkö se destinaatio sitten onkin? Ei välttämättä. Voihan sitä olla tiettömättömällä tielläkin. Mikä se on?

Maassa ei erotu selkeää tietä, vaan auto on karussa,
ruohikkoisessa maastossa kuvatekstin mukaan
(Urpo Häyrinen 1962, 
Lusto - Suomen Metsämuseo) 

Käytännössä kaikki tiet ovat rakennettu ja puhkaistu koskemattomaan maastoon. Tietön tie tarkoittaakin nykyisin koskematonta, ehkäpä erämaata tai sellaista aluetta, jossa on vaatimaton tieura tai polku.

Tietön tie on muuttunut Lapissa uudeksi tieksi - toisin sanoen tiettömän
tien osuus on jatkossa jossain kauempana... (kuvalähde ei tiedossa(ni))

Mitä tekemistä autoilulla on tiettömällä tiellä? Syitä ja tarkoituksia on monia. Ainakin ajaminen ja liikkuminen on haasteellisempaa useimmiten. Yhtä kaikki jonkin sortin automatkailusta, harrastamisesta - tai velvollisuudesta on kyse.

Velvollisuus - autotie on noussut pystyyn edessä, taaksepäin ei voi ajaa kuvatekstin mukaan
(A. Pietinen 1941, Sotamuseo)

Autolla voi harrastaa tai sen ominaisuuksia testata maastossa.

Maastoauto ajaa hiekkakuopan rinnettä alas kuvatekstin mukaan (Esko Aaltonen, Forssan museo)

Ajoharjoittelua varten ja ajotaidon ylläpitoon on maasto oivallista maaperää. Myös rakennetussa infrassa sen yhteydessä voi kokea "tiettömiä olosuhteita".

Nelivedon mahdollistamaa kiipeämistä

Rakennetun infran läheisyydessä voi olla "tietöntä tietä",
jolloin on mahdollista jumiutua esim. talvella hankeen

Ajoharjoittelua tieuralla pöpelikössä - kyllä, se on Volkswagen Amarok...















Harrastaminen korvessa tai taipaleella, jossa ei juurikaan ole tien tapaista - sehän on off road -ajamista. Sitäpä voi nelivetoisella kulkupelillä toteuttaa osana destinaatiomatkailun ja (off) road tripin ydintä noudattaen. Mennä vaan pois tieltä ja katsoa mitä vastaan tulee.

Pois Tieltä! -maastorataan tutustumisen yhteydessä tuli törmättyä makkaralaavuun ja työtuttuun, 
ja tietenkin tuli turistua työasioitakin... 

Suo, kuokka ja pellon kääntäminen. Talon rakentaminen uudelle paikalle ja peltojen muokkaaminen omaan käyttöön on ollut Suomessa tuhansia vuosia kestänyt traditio. 

Tienpito oli jo keskiajalla määrätty maanomistajille. Vasta 1800-luvun lopussa valtio alkoi ottaa vastuuta tienpidosta. 1800-luvun puoliväliin mennessä havahduttiin siihen, että myös maaväylistä täytyy huolehtia. 

Tien rakennus käynnissä lapiopelillä (Lusto - Suomen Metsämuseo)

Tietä käytetään monissa sanonnoissa vertauskuvissa, kuten olla kaidalla tiellä, olla tien päässä tai olla saavutettavissa. Tietön-sanan synonyymi on koskematon. Tiettömällä tiellä -sanaparia on käytetty oivallisesti kuvaamaan miehistä ryyppyputkea Vexi Salmen sanoin.

"Olen viikon ollut tiettömällä tiellä."
(Irwin Goodman: Rentun ruusu)

#tiettömällätiellä #offroad

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...