Destinaatiomatkaajat

tiistai 12. elokuuta 2025

150. blogikirjoitukseni autoilun innoittamana!

Autoilu on innoittanut minua jo vuosikymmeniä. Ajokortti-ikäni saavutin vuonna 1985. Olen saanut aina kiksejä autoista, automatkailusta ja autotapahtumista. 

Tärkeintä ei ole määränpää, vaan matka. Mistä innoitukseni on oikein lähtenyt? 

Liike on ollut tärkeää, kulkeminen ja siihen liittyvät kokemukset. Olen kasvanut ralli- ja jäätiemaisemassa, Mäntässä. Aikoinaan oli ralleja seurattavaksi, jääteitä ajoharjoitteluun ja tietenkin kantatie 58. Sitä pitkin pääsi "suureen etelään"...

"Kantatie 58 on Kangasalta Oriveden, Mänttä-Vilppulan, Keuruun, Karstulan, Kinnulan ja Haapajärven kautta Kärsämäelle kulkeva kantatie.
Tiestä käytetään myös nimitystä Suomenselkätie, ja sitä on markkinoitu vaihtoehtoisena tieyhteytenä valtateille 4 ja 9. Tien pituus on noin 385 kilometriä, ja se on Suomen pisin kantatie."
Kantatie 58 – Wikipedia

Destinaatiokuski kantatie 58:n alkupäässä Huutijärvellä, Kangasalla elokuussa 2025

Tie on autoilun perusjuttu. Niistä piti aikoinaan saada lisää infoa. Amerikassa Route 66 oli koukuttava juttu. Toisaalta Oriveden ja Mäntän välissä oli meidän vastaava. Kiitos laulusta Eero ja Jussi!

Destinaatiokuskin Route 66 -oppikirjat 1980- ja 1990-luvuilla

Suomen populaarisin tie

"Singlen b-puolesta tuli kuitenkin suositumpi laulu, siinähän valitetaan Orivedeltä Lapualle johtavan tien kunnosta ja kertosäe sisältää kehotuksen "Vielä TVH:lle värssyn omistan, kun on tehnyt meille tien noin surkean. Tehkää uus valtatie 66". TVH ottikin lopulta onkeensa tästä kehoituksesta ja aloitti -80 luvulla tien perusparannuksen. Tien vihkiäisiin tilattiin Jussilta uusi teksti lauluun. Jussi teki työtä pyynnöstä ja niin laulu sai uuden tekstin ja nimen - Kun on uus kantatie 66. Uuden version kantaesitys oli kantatie 66:n vihkiäisissä."

Kun sain ajokortin elokuussa 1985, heti piti lähtemäni road tripille -  Jyväskylän Suurajoihin. Humalamäki jäi mieleen ja se, että Timo Salosta kuvattiin huoltotauolla Mäntän vanhan meijerin pihalla. Saapui Pösön huolto ja Hannes Heikura kameroineen... Tulikin oikein lehtijuttu myöhemmin. Seppo Harjanteen selän takana käyttämäni sininen Fiesta.

HMS-503 taustalla (Helsingin Sanomat Kuukausiliite lokakuu 1985)

Ensimmäinen oma autoni oli Citroën CX. Muistot ovat tallella. Kaipaus jäi, kun koneromantikko olen. Paras autoni...

Osallistavaa autoilua aatteella - luova ja mukava matka - juhlien Citroënin 100-vuotistaivalta vuonna 2019

Autoilu on ajamista. Koeajon ihanuus on se tunne ja kokemus, jonka konevoima vain voi tarjota itselle.

Hyötyautokin voi olla dollarihymy -  RAM TRX

"Kuorma-auton kyseessä ollen, rajoittuu nopeus 80 km/h. Rajoitinta vasten ajamisessa oli hyvä tunto, mutta hassu ajatus on se, että TRX kiihtyy kuin ohjus, mutta vasten rajoitinta nopeus hyytyy. Vaikea on ajatella, kun olisi potentiaalia ja vääntöä, muttei oikein Tuusulanväylällä pääse liikennevirrassa välttämättä ohi. Käynti Ruskasannan kautta pienemmällä tiellä ajo tuntui paljon leppoisammalta. Ja remmiahtimen ja moottorin äänetkin pääsivät osaksi nautinnollista siirtoajokokemusta."

Autoilu ei ole mitään ilman taukopaikkaa. Reissussa pitää syödä. Mihin menisi tauolle? Johonkin, missä ei ole tullut käytyä pitkään aikaan. Ruokamuisto. Maun kyllä muistaa. Pitkänkin ajan päästä. Ja puitteetkin voivat olla samat, kuten tässä esimerkissä. Retromaistelussa Lahdessa Toros Tex Mex -ravintola, 20 vuoden takaisia työlounasaikoja muistellen. Sama currykastikkeen ja kanafileen maku nyt pehmeämmällä riisillä. Yrittäjä pitänyt tämän herkun 30 vuotta tarjolla. Hyvä niin!

Kuin silloin ennen - #torostexmexlahti #torostexmex

Matkan kokemus autoillen - siinä on vapauden kaihoa. Mika Kaurismänen Tie pohjoiseen -elokuvan mainosjulisteen ingressitekstissä todetaan: "Joskus on lähdettävä kauas nähdäkseen lähelle".
Näin on. Tie vieköön.

Automatkailu ja autotapahtumat innostavat vuodesta toiseen - American Car Show 2024

sunnuntai 10. elokuuta 2025

Autoilun varjopuolella kukaan ei ole liikenteessä kuolematon.

Autoilun lähtökohta on olla mukavaa, silti matka voi toisinaan katketa ikävästi. Tekniikan pettämisen voi vielä hyväksyä, mutta vääjäämätöntä ei - siis kuolemaa automatkalla, liikenteessä, kilparadalla tai ammatissa. Ja lopullisesti matka voi katketa keneltä vain.

Tuonelan varjo voi kuitenkin väijyä monin tavoin autoilijaa tai matkustajaa, vaikka muutoin automatka tai sen tarkoitus olisi iloista ja odotettua - destinaatioon kulkemista.

Jotkut onnettomuudet saavat palstatilaa silloin, kun tunnettu ja julkisuuden henkilö on uhrina. Mercedes-Benz-malli (W140) tunnetaan myöskin Diana-Mercedeksenä.

"Shortly after midnight, their Mercedes-Benz S-Class crashed into the righthand wall of the Pont de l’Alma tunnel entrance. Traveling over 60 mph, the S-280 limousine swerved into a pillar and then spun. The rear of the car smashed into one of the tunnel’s walls before crashing to a halt. They were only two miles from the Ritz."

Kohtalo puuttui peliin Jayne Mansfieldin kohdalla vuonna 1967. Traagisesta onnettomuudesta seurasi se, että traktorien perävaunuihin asennettiin pakollisena alasajosuoja - Mansfield bar.

"On June 29, 1967, Mansfield was traveling from Biloxi, Mississippi, where she had given a nightclub performance, to New Orleans for a morning TV interview. She was sitting in the front of a Buick Electra alongside her boyfriend Sam Brody and a hired driver. In the back seat were Mansfield and her ex-husband Mickey Hargitay’s three children: Mickey Jr., Zoltan, and Mariska. Sometime after 2 a.m., the car was rounding a curve on I-90 near Slidell, Louisiana, when it crashed into and went under a slowed tractor-trailer believed to be obscured by pesticide spray. All three front seat passengers died. Mansfield was only 34 years old at the time of the tragic accident. Her children suffered injuries but survived the crash. The National Highway Traffic Safety Administration subsequently regulated that all tractor-trailers have a rear under guard installed, now often known as the Mansfield bar."

Jayne Mansfield's death in a 1967 crash led to a car safety feature named after the star | 20th Century-Fox; Keystone; Robert Simmons/Pix/Michael Ochs Archives via Getty Images 

"Ajamista yli kaiken pelännyt prinsessa Grace oli päättänyt itse astua auton rattiin ja ajaa takaisin vuoristotietä takaisin ruhtinaskuntaan. Mutkitteleva serpentiinitie koitui kohtalokkaaksi, sillä auto paiskautui mutkassa ulos tieltä kovassa vauhdissa. Stéphanie ja Grace loukkaantuivat vakavasti, ja heidät kiidätettiin hoidettavaksi monacolaiseen sairaalaan. Grace menehtyi vammoihinsa seuraavana päivänä, ja suuri suru valtasi koko ruhtinaskunnan. Traagisessa onnettomuudessa on ollut monenlaisia spekulaatioita. Virallisimpana tietona pidetään sitä, että Grace olisi saanut sairaskohtauksen auton ratissa. Hurjimmat spekulaatiot uskovat autossa tapahtuneen myös muuta draamaa. Onnettomuuspaikan lähellä ollut ranskalaismies on kuitenkin väittänyt, että he olisivat nähneet 17-vuotiaan prinsessa Stéphanien astuvan ulos kuskin paikalta. Vuosikaudet onnettomuudesta vaiennut prinsessa on kuitenkin itse kiistänyt väitteet 20 vuotta tapahtuneen jälkeen. Muiden teorioiden mukaan kaksikko olisi joutunut kiistaan autossa, minkä seurauksena nuori tyttö olisi tarttunut kiinni menopelin ratista. Onnettomuuden todellinen syy on kuitenkin jäänyt mysteeriksi pitkällisistä selvityksistä huolimatta."
Grace Kellyn kuolema edelleen mysteeri | MTV Uutiset

"It was on this road – the D37 – that Princess Grace of Monaco suffered a devastating incident on 13 September 1982; her dark green Rover lurched over the edge of a 120-foot mountainside drop, rapidly spiralling into the undergrowth with a masticating crunch of metal. Princess Grace was returning from her Roc Agel holiday home, her car over-packed with belongings, bags and hatboxes, with dresses draped over the rear seat. Her daughter was in the passenger seat, concerned about her mother’s pace, having watched Kelly dismiss the chauffeur before they tanked off in the British V8."
Was Grace Kelly's Rover P6 Really Sabotaged? (www.motorious.com)

"Vuoden 1984 lopussa Hanoi Rocks oli ensimmäisellä Amerikan-kiertueellaan, kun Michael Monroe loukkasi esityksen aikana nilkkansa, ja yhtye joutui perumaan muutaman keikan. Tauon aikana Mötley Crüe kutsui Hanoi Rocksin jäsenet Redondo Beachille Kaliforniaan yhtyeen laulajan Vince Neilin asunnolle. 8. joulukuuta Razzle vieraili Neilin kotona ja vietti päivän Redondo Beachilla. Hän ja Neil päättivät lähteä paikalliseen alkoholiliikkeeseen Neilin uudella De Tomaso Panteralla. Neil ajoi ylinopeutta alkoholin vaikutuksen alaisena ja menetti autonsa hallinnan osuen vastaan tulleeseen ajoneuvoon. Toisen auton kaksi matkustajaa loukkaantuivat vakavasti, mutta kaikkein vakavimmat vammat sai Razzle. Hänet vietiin South Bayn ensiapuun mutta julistettiin kuolleeksi 8. joulukuuta kello 19.12 paikallista aikaa.

"Kello on muutamaa minuuttia vaille yhdeksän, ja ilta alkaa hämärtää. Veikko lopettelee saunomista ja lähtee nousemaan kolmen vähän yli kymmenvuotiaan poikansa kanssa saunapolkua ylös. Joenuoma kantaa ääniä tieltä päin maaseudun hiljaisuudessa. Yhtäkkiä kuuluu jotain, johon Veikko kiinnittää huomiota. Ensin kuului pohinaa ja hetken päästä rysähti, Veikko muistelee nyt, 40 vuotta vanhempana. Pohina tuli kovaa vauhtia ajaneesta autosta. Ja se rysähdys. Sandelin ymmärtää heti, että Saarijärven suuntaan johtavan sillan tuntumassa on tapahtunut paha onnettomuus."    www.is.fi/kotimaa/art-2000000607673.html

Sammy Babitzin ja kaksi muuta kuolivat tuossa onnettomuudessa. Se oli monen asian summa, mutta tuolloin mentiin kovaa - niin elämässä kuin liikenteessä. Kohtalon ivaa, mutta tuosta tragediasta (ja jasta) muistuttaa legendaardiseen maineeseen noussut Sammyn Syksyn Sävel -voittokappale.

"Daa daa daa-da daa-da
Kiitää alla autostrada
Aina kiire, kiire jonnekin on, on, on
Daa daa daa-da daa-da
Hiki pintaan täytyy saada
Pojat antaa mennä siitä vain näin! "
(Sammy Babitzin: Daa-da daa-da)

"Dream as if you´ll live forever. Live as if you´ll die today."
(James Dean)
Lessons From James Dean Car Crash
                                                                                                                "Today, motor vehicle crashes are the leading cause of death among 15 to 20 year-olds, according to the National Center for Health Statistics and the I.I.I. hopes the tragic loss of the talented and charismatic Dean serves as a cautionary tale to young drivers and their parents."


sunnuntai 3. elokuuta 2025

Tuntuu kun vain käyttövoimasta puhutaan - ajaminen on tärkeää myös.

Nyt sähköistytään. Se alkaa tulla selväksi myös fossiilitossullekin. Kuitenkin tuntuu, että ollaan jotenkin jääty poteroihin meuhkaamaan puolesta tai vastaan sähköä ja fossiilisia. Tuntuu kun vain pelkästä käyttövoimasta puhutaan - ajaminen on tärkeää myös. Ja ne perinteiset ominaisuudet, kuten moottorin ja mekaniikan äänet. Mitä ne merkitsevätkään ajamisessa?

Jos oikein kärjistää, niin uusien autojen ajaminen on muuttunut (nautinnollista) ajamista rajoittavaksi. Ajajaa avustaa suuri määrä pakollisia järjestelmiä. Hyviä vai huonoja - kukin itse päättäköön. Käynnistämisen yhteydessä oletus esim. kaista-avustimen päällä olosta korpeaa autoilusta nauttivaa. Sehän on aina itse kytkettävä pois - eikä toisin päin. Holhousyhteiskunta-ajatus...

"Mukava ajaa, mutta esim. valikon kautta näyttöruudulta kaistavahdin poistaminen oli sen verran vaivalloista, että kerran vain jaksoin paneutua. Miksi valinnaiset asiat tehdään vaikeiksi? Varsinkin kun kaistavahti käytössä tempaisi oikein kunnolla. Sen soisi sellaisen ajajan saavan poistetuksi helposti - joka haluaa nauttia ajamisesta. Eikös vain? Onko auto tehty niille, jotka vain ajavat ilman sitä oikeaa ja aitoa ajamisen tuntumaa?" (Destinaatiokuski, Nissan Qasqhai)

Pieni sähköauto on ihan näppärä ajettava, ja ohituskiihtyvyyttäkin löytyy

Mikä on ajamisen syvin olemus? Nykyään ajatellaan käytännöllistä siirtymistä pisteiden a ja b välillä. Jos siis haluaa vain liikkua eikä muuta, sitähän nykytermi "mobillity" tarkoittaa. Entä jos haluaa nauttia perinteisestä ajamisesta - siis mutka- tai sorateistä, jarrun ja manuaalivaihteiden tai automaattivaihteiston nopeusalueiden käyttämisestä? Onko nautinto tällä tavoin jäämässä historiaan? Tuntuu siltä, että teknologian, avustimien ja akkukapasiteetin yhteinen tarina on korvannut autoilun ydinidean: vapauden ja nautinnon tunteen. 

Ajamisen nautinto ja ajotaidon ylläpito olivat ennen luonnollinen aisapari
- nyt ajajalta viedään monta keskeistä nautintoa mm. avustimien myötä

Kyllä sähköautokin voi olla ihan mukava ajettava - omalla tavallaan...

"Pidin auton ajettavuudesta. Sillä oli mukava tulla 9- ja 3-tien tiukkoja ramppeja Tampereella. Auto pysyy mukavasti tiellä, ohjaus ei tempaise autoa tiukastikaan kiihdytettäessä. Vetelyä ei esiinny. Voima puhuu kyllä, mutta kulkine on koko ajan ohjattavissa. Moitteet kohdistuvatkin ohjauksen keskittämisessä kulmikkaasti keskiasennossa. Tuntuu kuin ohjaus hakee hieman."
(Destinaatiokuski, BYD Seal)

Destinaatiokuski piti BYD Sealin ajettavuudesta - omalla tavallaan...



















Kulutuksen pienuus, kilowattitunnin hinta, latauslaitteen tyyppi ja rekuperaatio ovat tulleet keskusteluun, kun sähkö- ja ladattavat hybridiautot ovat tulleet markkinoille. Olihan se kulutus ja polttoaineen litrahinta puhututtavia asioita ennenkin, mutta nyt pitää ajamiseen, asioiden opiskeluun ja toteuttamiseen varata enemmän aikaa. Spontaani ajaminen on vaikeutumassa?

"Matka-ajo vaatii oman lukunsa, koska se poikkeaa radikaalisti arkiajosta ja nurkkapyörityksestä. Matka-ajossa akku ei riitä koko reissuun ilman välitankkauksia, jolloin lataustaukopaikkojen suunnittelusta tulee tärkeää."
(Sähköautot, Joose Luukkanen, Alfamer 2020)

Tässä automaattivaihteisessa Pösössä oli myös ratissa lavat, joten ajamisen nautintoa maksimoidaan... 

1980-luvulla yleistyi neliveto. Jotkut tuudittautuivat sen kaikkivoipaisuuteen, ja luottivat auton tottelevan melkeinpä automaattisesti esim. kaarteissa. Fysiikan lait tulevat aina vastaan. Tuosta on opittu. Nyt on vallalla järjetön kiihtyvyys sähköautoilla. Miksi? Perheauton kiihtyvyys on kuin superautolla, siis miksi? Haasteita kuljettajille riittää, kuten nelivedolla aikoinaan.

Ajamista ja sen tuomaa entisaikain nautintoa rajoittaa sähköautoilussa jarrun aivan erilainen toimintatapa tai pienelle vaihtamisen mahdottomuus - moottorijarrutuksesta puhumattakaan. Nykyaikaan kuuluu rekuperaatio eli jarrutusenergian käyttöönotto. Polttomoottorin tarjoama nautinto ajamisessa on kyllä toisille tärkeimpiä kriteerejä. Liikkuminen vs. ajaminen.

"Ajaminen Nammi Boxilla on hauskaa sinänsä. Ajossa hieman rengasäänet kantautuvat eri tienpintojen ja vauhdin mukaan. Tuulinen sää heilahdutti autoa hieman. Muuten on kyllä astetta isomman auton ajamisen iloa. Rekuperaatiossa on hyvä ote, sillä on mukava hallita liike-energiaa pysähtymättäkin esimerkiksi liikennevaloihin - pystyen hyvin säätelemään ennakoimalla menoa." (Destinaatiokuski, Dongfeng Nammi Box)

Miten onkaan tuon sloganin sanoma - Drive Your Dreams - sähkölläkö?  

Jos sielusi ja aistisi kaipaavat ääniä sekä fysiikkasi ajamiseen itse osallistumista, vaihtoehdot kallistuvat fossiilisten puolelle. Suvereenisti.

"Vieläkö on villihevosia? Kiitos kysymästä. Onhan niitä. Kovasti on kanta vähenemään päin, mutta bensalenkkareita ja koneromantikkoja vielä riittää. Vanhat hyvät asiat eivät muuttamalla parane. Uusi Ford Mustang on juurikin tämänkaltainen - kuin vikuri villihevonen laukaten vastavirtaan. Tämä poni laukkaa vauhdilla vielä 60-vuotispäivänäänkin. Ja onhan Mustang myös maailman ostetuin urheiluauto, joten asiakkaat ovat sitä mieltä niin ikään. Vauhdikas tarina jatkukoon."
(Destinaatiokuski, Ford Mustang)

Ponille kyytiä - äänien kera

Mikä on ajamisen nautinnon tulevaisuus? Rekuperaatio mahdollistaa pelkällä kaasulla ajamisen sähköautolla. Uuden ajan mukavuuttako? Ihan erilaista ajamista kuin ennen...

"Kaasua painaessa auto kiihtyy, ja jalan kaasulta nostaessa auto jarruttaa sähkömoottorin avulla. Jarrupolkimeen ei tarvitse koskea kuin autoa pysäyttäessä, mikäli yhtään osaa ennakoida eivätkä muut tielläliikkujat töpeksi. Kaikki eivät kuitenkaan yhdellä polkimella ajosta pidä, ja aluksi se vaatii totuttelua."
(Sähköautot, Joose Luukkanen, Alfamer 2020)

"Ajossa auto tekee heti selväksi sen, että kunnon kuppi-istuimet ja ratti nappuloineen ovat käytännön eivätkä vain näön vuoksi. Kuulon vuoksi autoon saa äänimaailman, jolla sähkö-loudless muuttuu bensa-loudnessiksi. Ja on muuten soundit ja kokemus aidon tuntuista, paukkeineen ja tehon ja väännön tuntuineen. Kuuluu muuten uloskin, kuulemma. Ajossa voi harjoittaa, kuin ennen vanhaan, vasemman jalan jarrutustekniikkaa. Tätä pitäisi kokeilla talvella ajoharjoitteluradalla." 
(Destinaatiokuski, Hyundai Ioniq 5 N)

Ioniq 5 N jäljittelee ajamiseltaan ja ääniltään polttista

Sähköautoihin on tullut vetotapana mm. takaveto. Myös neliveto. On muistettava massan ja kiihtyvyyden sekä hidastamisen lainalaisuudet.

"Sähköauto saattaa jarruttaa voimakkaasti, kun jalka nostetaan kaasulta. Ilmiössä on kyse rekuperaatiosta eli jarrutusenergian talteenotosta. Takavetoiset autot jarruttavat takapyörillä, joten on vaarana, että auto lähtee luisuun ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmistä huolimatta."
(Ajoneuvovakuuttamisen vastaava johtaja Kristian Hiljander, Pohjola Vakuutus)

"I build my cars to go, not to stop."

(Ettore Bugatti)


                            (Bugatti Chiron Lontoossa kesällä 2025, 
                              video Vilzu/Destinaatiokuski)



lauantai 2. elokuuta 2025

Onko muskeliautoilu enää voimissaan Amerikassa?

Tammikuussa 2024 oli hiljainen hetki. V-8-bensamoottorien aikakausi oli päättymässä. Nimenomaan tehokkaiden amerikkalaisten muskelimoottorien. 

Chevrolet, Dodge ja Ford ovat perinteisiä amerikkalaisia autobrändejä. Ne tekevät perhe- ja hyötyautoja. Kohta ne eivät valmista enää amerikkalaiseen road trip -kulttuuriin kuuluvia matka- eli muskeliautoja. Historiassa on lukuisia muistoja virstanpylväistä, jotka nostivat ns. poniautoluokan (pony car) menestykseen.                                            https://destinaatiokuski.blogspot.com/2024/01/viimeinen-kuulutus-automatkalle-v8.html

Missä nyt mennään?

Maailma on muuttunut. Osittain toivoa on. Hyötyautopuolella Amerikka on suuri taas. Hemi-V8-moottori on saatavilla RAM-hyötyautoihin!

Hemi on palannut (www.ramtrucks.com)

Sen sijaan Chryslerin ote on kirvonnut, vaikka tehdas täyttikin juuri 100 vuotta. Pacifica-minivan on vain reliikki, 300 C:n poistuminen vei pohjan uskottavilta ja isoilta sedaneilta. Historiaan uinuu...?

"Saksalaislähteiden arvioissa Chrysler on siis muuttunut Stellantiksen listalla siksi automerkiksi, jonka konserni todennäköisimmin lopettaa."

No, entäpä saman konsernin Dodge? Kolme mallia, joista ikoninen Charger ei enää kuulu "bensajengille". Durango sen sijaan kuuluu.

www.dodge.com

"The 2025 Dodge Durango doesn’t just offer Best-in-Class V8 power - it also offers unrivaled capability like a Best-in-Class available towing capacity" (2025 Dodge Durango | A Powerful 3-Row SUV, 7-Seater SUV

True American Attitude, näin väittää mainosteksti Chargerista. Se on tehokas, mutta sähköinen. Muskeligenre on läsnä, mutta...

"Armed with a propulsion system delivering a blistering initial peak of 550 kilowatts of power, our all-electric powertrain takes performance to incredible new places. The 100.5- kilowatt-hour high-voltage lithium-ion based battery of our all-electric powertrain serves one purpose: performance."

Voiko tulipalon sammuttaa väärin - entä valmistaa muskeliauton?

Ford makes America great again! Mustang porskuttaa. Se on aito veekasi-peli. Urheiluauto nykyajassa - polttomoottorilla. Etumoottori ja takaveto...

2025 Ford Mustang® | Pricing, Photos, Specs & More | Ford.com

Destinaatiokuski yöjalassa "Evan" kanssa

"Uuden Mustagin tunnuspiirre on klassisen pitkä ja dynaaminen keula. Kuljettajan paikalta tuntuu kuin nokka olisi hieman ylöspäin -  korostaen lentoonlähdön tunnetta. Moottorin saa neljään eri äänitilaan, miedoin kunnioittaa ympäristöä sulauttaen auton liikennevirtaan. Sitten on se neljäs taso: rata. Tehoa ja korvia hivelevää bassokasta V8-murinaa. Stereoita (B&O) tuli vain kokeiltua aivan muodon vuoksi. Muuten mentiin luomuäänellä..." (Destinaatiokuski)

"Kenraali Moottori eli General Motors luottaa urheiluauto-genreen. Varsinainen muskeli- ja poniauto Camaro on hävinnyt markkinoilta. Corvette on vähintään todellinen superauto, V8-keskimoottori. Ensi vuonna esitellään todellinen hyperauto, Corvette ZR1X...

Näin nyt. Jotakin on jäljellä aidosta ja hienosta polttomoottorimaailmasta.

Näin oli oli tunnelma tammikuussa 2024. Suru oli käsinkosketeltava tunne.

"Painan vielä kerran kunnolla kaasupoljinta voidakseni aistia Hemi-V8:n raa´an voiman kaikilla aisteillani. Sitten kaikki on ohitse. Nousen Challengerista. Kaikella on aikansa." (Hauke Schrieber, toimittaja, Auto Bild)

Päivä kaunein sammuva on - Kukka kuolee korvaamaton - Kun päättyy tää
- Muisto vain jää - Kun sä lähdet tänään pois 
Huomiseen en uskoa vois Kun päättyy tää - Muisto vain jää (Muisto vain jää, 1968)


Chevy Camaron kuudenteen mallisukupolveen päästiin - sitten polttomoottori-muskeliautoilu jää historiaan (Chevrolet)

sunnuntai 27. heinäkuuta 2025

Ajettuja ajoja (Driven) ja tiematkoja (RoadTrip) eteläafrikkalaisittain.

Etelä-Afrikasta tulee mielenkiintoisia e-lehtiä. Ydinsanoma on ajaminen, matkailu ja reissaaminen road trip -hengessä. RoadTrip reissaa tien päällä - kuinkas muuten? Driven on luksusmedia, joskin se sisältää esittelyjä uusista autoista laajalti. Kiinalaisetkin merkit ovat edustettuina vahvasti.

Kummassakin saman kustantajan mediassa on juttujen aiheeseen, sisältöön ja kuvajournalistisuuteen panostettu isosti. Kuvat ja graafinen ilme ovat lehtien suola. Ne saavat tunnetasolla fiilisreaktiot - jospa olisin saanut olla mukana...

Kylmää tai kuumaa, silti aina mennään. Tosissaan.

"Throw into the mix the world´s largest desert, the Sahara, with temperatures that reach well into the 50s, this was a real test for man and machine."
(Afrika Odyssey, Paul van Gass/Supplied, RoadTrip Feb/Mar 2025)

Adventure Trip oli pitkä kuin nälkävuosi... (RoadTrip Feb/Mar 2025)

Driven-lehden Leisure Drive -juttu kertoo autosta ja kohteesta.
Kuin Destinaatiokuskin tekemisen ydinidea.

Mielenkiintoa lisäävät kohteiden historia ja tarinat (Suzuki Fronx in Frontier Country, December 2023)

Heritage - matkaan matkailuautolla (Driven, August 2024)

Luovaa ja käytännön testaamista (Driven, Sebtember 2024)

(Driven, September 2024)

"Make the journey your destination" ((Driven, May 2024)

Local Trip - yöaikaan Defuilla (Driven, May 2024)

Kylmää! (RoadTrip Feb / Mar 2024)

Minillä Islannissa (RoadTrip Feb / Mar 2024)

RoadTrip Feb / Mar 2024

Ajaminen on ajasta ja paikasta riippumatta hauskaa - oli ajopeli millainen tahansa. Driven juhli pyöreitä vuonna 2024 - tien päällä tietysti. Happy 10th Anniversary Driven!

(Driven, April 2024)

Bentley Flying Spur Odyssean: South African Route 62 (Driven, April 2024)

Toyota RAV4 PHE: Barcelona-Bordeaux (Driven, April 2024)

Hienoa on medioiden kansainvälisyys artikkeleissa. Myös erilaiset tapahtumat ovat mukavasti esillä.

Kallista lystiä - Ferrari F50:t Toscanassa ja Emilia-Romagnassa (RoadTrip Jun / Jul 2025)

Luksus tulee jatkossa Kiinastakin - Haval (Driven, July 2025)

Driven – Free Magazines

RoadTrip – Free Magazines

#destinationtrip #leisuretrip #localtrip #testtrip #driventrip #roadtrip

tiistai 22. heinäkuuta 2025

Printti ja e-lehdet autoilun puolesta - evo, Driven ja RoadTrip.

Mistä tietää koneromantiikan saaneen otteen itsestä? Entä bensalenkkari liikkeelle lähtemisen kutsun? Tai sähkösaapas potkaisun tien päälle?

Itselleni se on selvinnyt, kun seuraa perinteistä printtiä - englantilaista evoa ja kahta eteläafrikkalaista e-lehteä - Driveniä ja RoadTripiä. Voi kuvitella olevansa mukana itse artikkelissa, kuulevansa polttomoottorin hyrinän, sähkömoottorin surinan ja tuntevansa auton liike-energian. 

Sen vaan tuntee nahoissaan. Kun auto, ajaja ja tie ovat yhtä. Hyvää tarinaa ja kuvausta seuraa mielellään. Olipa printti tai e-lehti kyseessä.

Englantilaisen evon (kirjoitetaan näin) kuva-kerrontasuhde on loistelias. Ajoneuvoon suhtaudutaan suurella rakkaudella ja ihailulla. Tämä jos mikä on koneromantiikkaa ja teknisen laitteen yltämistä osaksi ihmismieltä - tai päinvastoin. Auto ajajaansa kiittää. Ja yhdessä kiidetään. Huomaa, että itse vanhenee, kun 1990-luku on jo nostalgiaa...

1990-luku on jo nostalgiaa! (evo 335, July 2025)
















Kuvat ja graafinen ilme ovat lehtien suola. Ne saavat tunnetasolla fiilisreaktiot - jospa olisin saanut olla mukana...

Renault Clio 16V kiitää maisema- ja mutkatiellä (evo 335, July 2025)

Issue cover (evo 335, July 2025)

Aston Martin Valkyrie (evo 335, July 2025)

Ariel Atom (evo 335, July 2025)

Etelä-Afrikasta tulee mielenkiintoisia e-lehtiä. Ydinsanoma on ajaminen, matkailu ja reissaaminen road trip -hengessä. Driven on luksusmedia, joskin se sisältää esittelyjä uusista autoista laajalti. Kiinalaiset merkit ovat edustettuina roimasti! Heinäkuun lehdessä ainakin nämä: GWM, Haval, Jaecoo ja Omoda.

Driven July 2025

Driven-lehden Leisure Drive -juttu kertoo autosta ja kohteesta. Kuin Destinaatiokuskin tekemisen ydinidea.

Välimatkat ovat pitkiä, jolloin saadaan Etelä-Afrikassa kunnon road trip
- Mazdalla 2500 km (Driven July 2025)




 (Driven July 2025)

Syvempää autoilua ja matkantekoa tarjoaa saman kustantajan RoadTrip. Kuin olisi itse mukana... Käyttövoimat ovat monipuolisia. Ja kuvakerronta on mainiota
Diesel-GWM...

...reissun päällä (RoadTrip Jun/Jul 2025)
                                                     
RoadTrip julkaisee aina jonkin eksklusiivisen reissun tai kokoontumisen. Ferrari F50:t koolla!
Ferrari F50 30 vuotta!
(RoadTrip Jun/Jul 2025)














Kallista lystiä (Ferrari F50) (RoadTrip Jun/Jul 2025)

Lisää aiheesta:

evo | Supercar and performance car reviews and news

Driven – Free Magazines

RoadTrip – Free Magazines





Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...