Destinaatiomatkaajat

sunnuntai 7. syyskuuta 2025

Moottoritoimittajat ja tiedottajat opintomatkalla Valmet Automotivella Uudessakaupungissa.

Taas mentiin. Oikein porukalla käymään erittäin ajankohtaisissa ja mielenkiintoisissa kohteissa. MOTT ry teki 3.-4.9.2025 opintomatkan Uuteenkaupunkiin Valmet Automotiven autotehtaalle sekä Saloon IONCOR Oy:n akkutehtaalle.

Kun kokonaisuus liittyy työhön tai valitun aihealueen ymmärryksen lisäämiseen, niin matkaan on aina kiva lähteä. Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry on yhdistys, joka järjestää mm. ammattitaidon kehittämiseen tarkoitettuja koulutustilaisuuksia, jutunjuureksi kiinnostavia vierailuja sekä verkostoitumiseen mainioita virkistystilaisuuksia sääntömääräisten kokoustensa ohella.                                                                                        Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry 

Itse olen työskennellyt vuosina 1988-1990 tehtaalla (silloinen Oy Saab-Valmet Ab) autonrakentajana. Siksipä itselleni oli suuri kunnia päästä kurkistamaan Mercedes-Benzin A-sarjan ja Mercedes-AMG GT 4-Door Coupén valmistusta! Näkisinkö jopa jonkun aikalaiseni?

Aihio alkaa hahmottua A-sarjan Mersuksi










             

Matkassa oli 14 innostunutta MOTTlaista, yhden jäsenen toimiessa bussin kuljettajana. Minä puolestani ajoin paikalle Mercedes-Benz GLC:n, jonka edellisen polven mallia valmistettiin Uudessakaupungissa.

Valmet Automotivelle ensimmäisen sukupolven GLC-malli oli tärkeä, kun sitä valmistettiin vuodesta 2017. Mallin tuotanto Uudessakaupungissa loppui vuonna 2022. Nykyinen koeajossa ollut malli ei tullut tuotantoon Suomeen. Akkuja valmistetaan kylläkin näihin hybridimalleihin Suomessa, Salossa IONCORin tehtaassa.

Mersujen tehdas nykyisin - Valmet Automotive

Jäsentemme monipuolisuus näkyy tässäkin - Jonne Luomala on itseoikeutetusti
Helsinki Limo Oy:n kaluston ohjaksissa

Tehdaskäynti alkoi vierailukeskuksessa tutustumisella näytteillä oleviin autoihin ja esityksillä. Autotehtaan puolesta infoa tarjosivat Mikael Mäki ja Jonna Stenberg.

Juuret muistissa - vierailukeskuksessa on myös tilaa historialle - Oy Saab-Valmet Ab:n logo

Parasta A-ryhmää - hymynokka

Autotehtaan tuotantoon tutustumista varten pukeuduttiin asianmukaisesti. Kyytipelinä toimi tuo ammoinen "apinajuna", jossa aikojen saatossa ovat istuneet mm. UKK ja Kaarle XVI Kustaa.

Ja tapasinko aikalaisiani?  

Apinajunan kuljettajana toimi Jouko - 1. tuotantolinjan työnohjaaja työvuosiltani! Mahtava hetki minulle.                                    

Man and the machine - Jouko!

Miten tehdas ja sen tuotanto on muuttunut 35 vuodessa? Melkein kaikki, yrityksen nimeä ja valmistettavia merkkejä myöten ovat uusiutuneet. Ydinasia eli tuotanto on tehostanut ja muuttunut tarkemmaksi mm. hitsausrobottiteknologian sekä koripalojen liittämistekniikan suhteen. Myöskin autot ovat muuttuneet, ja siten tuotantokin. Esim. yksittäisiä kokoonpanon työvaiheita, kuten Saab-aikana etutukivarsien fyysisiä ruuvaamisia ei näy enää. Tunnistettavaa on autojen liikkuminen hihnalla pysähtyäkseen asennusvaiheeseen, ja asennustyökalujen fyysinen käyttö tietyissä työvaiheissa.

A-Mersu odottaa seuraavaa työvaihetta

Pääsimme tutustumaan myös innovaatiokeskukseen, jossa oli tunnelma kuin Pelle Pelottoman pajassa. Yhteisöllisyys huokui tällä puolella. Innovaatiokeskus tutkii tulevaisuutta. Kuinka saada uusia teknologioita mm. asennuslinjoilla käyttöön? Kuinka saada asennuksissa aina vaan tarkempaa koripalojen liittämistä aikaan? Virtuaalisuus oli kovasti esillä mm. tuotantolinjojen suunnittelussa ja ohjaamisessa. Samoin esim. hitsauskoulutus voidaan toteuttaa virtuaalisesti. Omaa tuotantoa ja suunnittelua edusti kokoonpanolinjojen väliseen liikkumiseen tarkoitettu Manually Operated Trolley (MOT).

Innovaatiokeskuksessa edistyneen tuotantotekniikan päällikkö Timo Karhu tiimeineen
Ajankohtaisuus ja tulevaisuus olivat käsillä käyntiviikollamme. Uutinen tehtaan uusista omistusjärjestelyistä ja tuotannon suuntaaminen puolustusteollisuuteen olivat kerrassaan kovan luokan uutispommi.

"Valmet Automotive uudistaa strategiaansa ja tarjoaa osaamistaan jatkossa autoteollisuuden lisäksi muun muassa puolustusteollisuuteen. Muuttuneessa geopoliittisessa tilanteessa Valmet Automotiven teollisen sopimusvalmistuksen erityisosaaminen on vahvasti hyödyksi koko Suomelle. Strategisen laajentumisen mahdollistavassa omistus- ja rahoitusjärjestelyssä Valmet Automotiven akkujärjestelmiin keskittynyt tytäryhtiö IONCOR Oy siirtyy valtion kokonaan omistaman akkuarvoketjua kehittävän Finnish Minerals Group Oy:n tytäryhtiöksi. Suomen valtiosta tulee Valmet Automotiven enemmistöomistaja ja Pontos jatkaa yhtiön vähemmistöomistajana."                                                              www.valmet-automotive.com/fi/media/valmet-automotive-laajentaa-liiketoimintaansa-henkiloautojen-valmistuksen-ulkopuolelle-ioncor-myydaan-finnish-minerals-groupin-johtamalle-kotimaiselle-sijoittajaryhmalle/

Taas kerran Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry toteutti jäsenistölle hauskan ja hyödyllisen retken. Seuraavana päivänä Saloon IONCORin tehtaalle!

----
Itselläni on paljon muistoja Uudenkaupungin ajastani. Sallittaneen pari nostoa tässä.

Se. Saab. Suomesta.
Tehdasyhdyskunnan Saab-vuosien vaiheet
Velipekka Ryttyläisen väitöskirjan mukaan:
1. Laajentumisen ja suurten muuttojen vaihe 1969-75
2. Pysähtymisvaihe 1976-82
3. Uuden kasvun vaihe, kypsyysvaihe 1983-88
4. Taantuman vaihe 1989-94
5. Elpynyt teollisuusyhdyskunta 1995-.
Väitöskirja: Autokaupunki. Sosiologinen tutkimus autotehtaan vaikutuksista Uuteenkaupunkiin. Turun kauppakorkeakoulun julkaisuja A-7:2000.*
”Itse sain kokea 1988-1990 välisen ajan tuotannossa. Aika oli kultainen muutoinkin. Töitä sai armeijan jälkeen helposti – vaikka tuolloin pohjoishämäläisestä paperikaupungista tulikin. Tehtaan kautta avautui näkemys tuotannon, myynnin ja markkinoinnin yhteismitallisuuteen brändin olemassaolon kannalta. Suomalainen Saab oli esimerkiksi halutumpi Englannissa kuin ruotsalainen. Sain lounastaa 1. työaseman ryhmässä ”uutena” työntekijänä keväällä 1988 toimitusjohtaja Juhani Linnoisen pöydässä. Hän halusi kuulla mitä ”tehtaassa tapahtuu”. Yhteishenki autotehtaalla oli tuolloin uuden kasvun vaiheessa hyvä – ellei erinomainen.”
(Timo Nousiainen)
”Me oltiin nuoria ja vähän kuin ensimmäistä kertaa maailmalla. Sitten kun oli myös vanhempaa porukkaa, niin meistä muodostui työasemilla vähän kuin perheitä.” (Terttu Sjöberg)*
”Olihan se maailma muutenkin siihen aikaan erilainen. Se alkuaika, vielä 80-lukukin, oli siellä tehtaalla paljon leppoisampaa. Sanotaan, että sitten 90-luvun alun lomautusten jälkeen se ilmapiiri muuttui täysin.” (Anne Kuusisto)*
*merkityt lainaukset ja lähde Suomalaisen Saabin jäljillä, Mika Koskinen, Alfamer 2023.

Hauskasti 900 Cabin kuva on taitettu sivulle 96 (Saab 96 oli malli,
jolla tuotanto alkoi autotehtaalla Uudessakaupungissa)

(Oy Saab-Valmet Ab 20 vuotta 1968-1988, Oy Saab-Valmet Ab 1988)

Sain viestinnästä autotehtaalta Teija Åhlmanilta matskuja, joiden avulla hehkutin suomalaista Saabia Ruotsissa... (Oli kappale Euro-Samarastakin!)

Uuden edessä on oltu usein Uudessakaupungissa. Kehityksien valot pimeyksien reunoilla...

----

Lisäinfoa innovaatiokeskuksen toiminnasta:

https://www.valmet-automotive.com/fi/media/valmet-automotiven-innovaatiokeskus-luo-ratkaisuja-tulevaisuuden-autotehtaaseen/


perjantai 5. syyskuuta 2025

Opintomatka luksukseen - koeajossa bensa-hybridi Mercedes-Benz GLC.

Nautinto. Luksus. Ajamisen fiilis. Nämä alkusanat eivät liioittele. Ennen kuin täysin uusi sähköinen Mercedes-Benz GLC esitellään, oli koeajossa GLC (X254) 400 e 4MATIC A Premium Vantaalta Uuteenkaupunkiin ja takaisin.

"Sunnuntaina 7. syyskuuta (2025) klo 21:00 (Suomen aikaa) esitettävässä suorassa lähetyksessä paljastetaan yksi kansainvälisen IAA-näyttelyn merkittävimmistä uutuuksista."

Valmet Automotivelle ensimmäisen sukupolven GLC-malli oli tärkeä, kun sitä valmistettiin vuodesta 2017. Mallin tuotanto Uudessakaupungissa loppui vuonna 2022. Nykyinen koeajossa ollut malli ei tullut tuotantoon Suomeen. Akkuja valmistetaan kylläkin näihin hybridimalleihin Suomessa, Salossa IONCORin tehtaassa.

Voi hiisi, miten onkaan matkafiilis kohdallaan vanhalla 1-tiellä Hiidenpirtin kohdalla

"Ajaminen on käytökseltään rauhallista. Takana on ilmajousitus, joka pehmentää entisestään kulkua. Huojuvan talon fiilikseen tottui pikaisesti, ja olikin syytä lähteä vanhalle 1-tielle nautiskelemaan mistäpä muusta kuin ajamisesta. Käytin sähkö- ja hybridiajamista pääasiassa n. 530 km:n matkalla. Polttoainetta ostin vain 36 eurolla ja sähköä latasin 30 euron edestä. Hieno suoritus 2355 kg:n omamassan autolle. Ajoin hyödyntäen rekuperaatiota, keräsin rullaten virtaa, ja muutoinkaan auton tyyliin ei sovi raskas kaasujalka. Olin yllättynyt matkan kuluista positiivisesti."                                                              (Destinaatiokuski) 

Matkamukavuus on korkealla tasolla paikatulla tienpinnallakin

"Paluumatkalla Raisiosta Saloon ajoin pitkälti bensiinillä. Kylmäkäynnistyksen jälkeen Salosta hotellilta latausasemalle kuulin moottorin äänen selvästi. Silloin tuntui ensimmäistä kertaa, että tässähän on suhteellisen pieni moottori. Autossa on tosiaankin 2-litrainen, 4-sylinterinen moottori. Tähän asti oli hybridi- ja sähkökäytöllä tuntunut vähintään "kuutoskoneelta". Vääntö ja äänimaailma huijasivat bensalenkkaria - kyllä kehitys kehittyy..."                                    (Destinaatiokuski)

"Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz?" (Janis Joplin: Mercedes Benz) (toim. huom. kirjoittavat viivattomasti brändinimen)

Iso auto on tämä nykyinen GLC (Mercedes-Benz GLC kotimaan koeajopaketti)

Koeajoauto viestitti Vehon kampanjasta, yksityisleasing 799 €/kk. Miley Cyrus ei tietäne hankintatapojen monipuolisuutta Mersujen suhteen...

"Let's pretend it's not the end of the world
Oh-oh, oh-oh, oh-oh-oh, oh-oh

Let's spend the dollars you've been savin' on a Mercedes-Benz (Ah, oh)"
(Miley Cyrus: End Of The World)

Hankintahousut jalkaan...

"GLC:n monipuoliset toiminnot vaativat yön yli nukuttua jonkin verran muistettavaa. Piti aluksi etsiä toimintoja tarkkapiirtoisesta ja isosta 12,3-tuumaisesta LCD-näytöstä. Kuva (still ja liikkuva) oli erittäin tarkka. Myös navigointi oli vakuuttavaa. Ohjauduin sen avulla Raisiosta Saloon. Järjestelmä otti heti kopin, kun improvisoin kääntyessäni eri tieosuudelle." (Destinaatiokuski)

Kulmaperuutus on helppoa

Navi näyttää paikkoja, joissa on tarvis huomioille

Videokuva näyttää saman kuin kuljettajakin näkee

Pesuhallin näkymä

"Auton isossa koossa on se jokin juju ja voimalinjojen hyvässä kombossa jylhä fiilis. Ajaminen on hauskaa ja helppoa, kun voimalinjojen tehokas vuoropuhelu ja yhdistekäyttö on niin sujuvaa. Mercedes-Benz GLC tarjoaa laadukkaan fiiliksen. Arvokkuus tuntuu."                                                                     (Destinaatiokuski)

Nautinto. Luksus. Ajamisen fiilis. Nämä alkusanat eivät liioittele - myöskään loppusanoina...


Lisäinfoa:

Mercedes-Benz GLC | SUV ja Coupé katumaasturit - Veho.fi

Mercedes-Benz-yksityisleasing - Veho.fi

ValmetAutomotive on valmistanut jo 100 000 GLC-katumaasturia | Valmet Automotive

Uudenkaupunginautotehtaalla aloitettiin Mercedes-AMG:n sarjatuotanto | Varsinais-Suomi | Yle


maanantai 1. syyskuuta 2025

Sähköisillä pikkusitikoilla liikenteessä - MAX talvella ja YOU kesällä.

Pienetkin autot sähköistyvät. Talvella tuli kokeiltua uutta Citroën ë-C3 MAX-mallia. Kesällä ajossa oli perusmalli ë-C3 YOU.

Pieni auto on ollut pitkälti manuaalivaihteinen ja tietysti polttomoottorilla varustettu. Nyt pieni auto on sähköinen. Pieni auto, pieni akku. Range? No joo, mutta ajaminen on hauskaa ja meno mukavaa.

ë-C3 MAX talvella: "Noin seitsemän asteen pakkassäässä Myyrmäki-Konala-Petikko-akselilla vajaassa tunnissa häipyi 21 pinnaa täyteen ladatusta autosta. Se polttomoottorisen pikkuauton manuaalilla kepittäminen ja ajon hauskuus kärsivät, kun tasainen sähkömoottorin veto vie aavistuksen tunnottomasti. Automaatin normipykältäminenkin puuttuu. Toisin sanoen näillä tehoilla ja painoilla voisi olla perusteltua ajaa vielä pitkäänkin polttiksella, mutta EU rankaisee kiihtyvästi tätä jatkumoa. Sitikalta löytyy vielä perinteinen bensa-manuaali tähän uuteen C3-korimalliin."

Citroën ë-C3 MAX

Yhteiset omistukset tekevät näitä hauskoja yhdisteitä, kuten ikkunalaseista nähdään. Sähköautoksi on hassusti mallimerkinnässä sana automaatti, ja käynnistys oli oldschoolisti virta-avaimella!

Oho, Mopar!

ë-C3 YOU kesällä: "Koeajossa olevalla matkakumppanilla käydään eri paikoissa, pitemmällä ja lähempänä Hämeenlinnan toimiessa satelliittikaupunkina. 
Nautitaanpa siis hetki arjen ajamisesta uudella sähköisellä C3:lla."

Sähkömoottori tuo välitöntä dynamiikkaa ajamiseen auton ollessa muutoin leppoisa

"En näe ongelmaa latauksen kanssa silloin, kun on aikaa. Pikkusitikan akku on pieni, kuten autokin. Kaupunkiautohan tämä on enemmän, mutta sillä onnistuu pitkäkin matka, kun ennakoi hieman ja osaa hyödyntää latausajan."

Sähköä "tankkiin" ja tauolle

"Pikkusitikka on aivan letkeä peli ajaa myös sateella. Moottoritiessä on Ideaparkin ja Kuljun välissä kulumauria, mutta aivan mainiosti auto kulki ja oli ohjattavissa moitteetta. Voimalinja ja sen vedon käyttö on sujuvaa jalalla."

Moottoritiellä Ideaparkin jälkeen Ylöjärveä kohti sateisessa kelissä menomatkalla

Rättisitikkaan liitetään matkailu ja erityisesti retkeily. Pienen kokonsa ansioista uusi C3 selviytyy yhtä lailla ahtaista paikoista ja sopii kuljettamaan ihmisiä sekä eväitä kohteeseen. Se soveltuu pienen kokonsa ansiosta retkeilyautoksikin.

Rättisitikka senior ja junior koolla...

"Uudella C3:lla on mukava mennä ahtaisiin paikkoihin, kun se on niin mahtuva. Tampereen liikenteessä 3. reissupäivänä pystyi ryhmittymistilanteissa löytämään suoraan ajavien vierestä helposti aukon, ja näin ollen päästä joustavammin kääntymään. Auto mahtuu myös kivasti retkeilytarpeissa pieneen tilaan. Maavaraa on myös. Se missä rättisitikka voittaa retkeilyautona suvereenisti, on siinä irroitettavat istuimet. Näin syntyy lattiapintaa vaikka nukkumiseen. C3 tarjoaa takaistuimen taittamisen jälkeen vain välttävän tilan - istumiseen."

Retkeilykampe - sähköinen pikkusitikka


sunnuntai 31. elokuuta 2025

Ajoharjoittelu necesse est - Icerange Harviala.

Talvi tulee. Niin ikään liukkaus. Autot ovat aina vaan painavampia, ja käyttövoimat muuttavat ajamista. Hallitsetko sinä riittävästi ajamista talvikelillä? Milloin muuten viimeksi harjoittelit "livenä" liukasradalla? Hyödyllinen ja hauska ajoharjoittelurata sijaitsee Harvialassa - Tapahtumien kaupunki Hämeenlinnassa.

Tuoreen ajokortin haltijan tai opetuslupaoppilaan kannattaisi testata ja lisätä taitojaan. Radat ovat nykyisin avoinna yksityisille käyttäjille ajoharjoittelutarpeen lisääntyessä.

Vanajanlinnan lähellä on talvisin pellolle jäädytetty Icerange Harviala (kelivarauksella...). Vuoden 2025 kevät tuli aikaisin. Kysyntää siirrettiin tulevaan talveen...

Radan sijainti Etelä-Suomen maantieteellisesti parhaalla alueella sekä neljän eri käsittelypaikan monipuolinen kokonaisuus laajoine turva-alueineen takaavat asiakkaiden tyytyväisyyden.
Rata on tarkoitettu pääasiassa autojen maahantuojien, autoliikkeiden, erilaisten yritysten ja yhteisöjen liukkaan kelin ajokoulutuspaikaksi.                      Monipuolisin jäärata Etelä-Suomessa  |  Icerange Harviala - Hämeenlinna
AudiClub Finland ry on tuttu kävijä Icerange Harvialassa

Icerange on talviajon harjoittelukeskus. Se on kehitetty yhdessä Vanajanlinnan, ajokouluttaja Kalevi Ahon ja yrittäjä Seppo Kervisen kanssa. Jäärata sijaitsee noin 1,5 kilometriä Hotelli Vanajanlinnasta.
Rata soveltuu hyvin myös raskaan kaluston harjoitteluun.
Raskas autokin taipuu ammattimaisin ottein

Ford Econoline - V-8 edessä, keula raskas, perä ei...


Kyllähän se Econlinekin taipui, kun muisti vastaohjauksen ja sopivan kaasun käytön. Ammattimaisessa ajossa tarvitaan säännöllisesti kerrattavia valmiuksia. Palokunta on hyvä esimerkki tästä.
Ajoharjoittelua ei voi koskaan olla liikaa

Työkokous Vanajalinnassa - ja sitten jäälle omalla kalustolla...

Icerange Harviala sopii sidosryhmien ja oman väen koulutukseen hyvin

Isä opettaa opetusluvalla tytärtään - väistössä nuoruus oli valttia...

Suomen Cadillac-kerho (CCOF) on aktiivinen kävijä radalla. Myös Alfa Romeot ovat ottaneet paikan "omakseen".
Uudempaa ja vanhempaa Cadillac -kantaa kerhopäivässä - eikä matka
Nastolastakaan ole liian pitkä ensi talvena, vai mitä Valtteri Bottas?

Juniori ensitestissä jäällä (Alfa Romeo Junior)

Oletko kokeillut sähköautoasi jäällä?
"Ajoharjoittelu kannattaa aina."
(Icerange Harviala -ajokouluttaja, Timo Nousiainen, Trafiikkimaikka)

Vasemmalla ratamestari Seppo Kervinen ja oikealla ajokouluttaja Timo Nousiainen

Icerange Harviala

Pukinpellontie 120, 13330 Harviala

Myynti, radan varauskyselyt sekä lisätiedot

Seppo Kervinen
+358 (0)44 333 7000
seppo.kervinen@icerange.fi

Ajokoulutus

Timo Nousiainen
+358 (0)41 314 8109
timo.nousiainen@trafiikkimaikka.fi

sunnuntai 24. elokuuta 2025

Sitä siirtoajon tunnelmaa.

Siirtoajo on lisääntyvä ajamisen ja automatkailun muoto. Se on suorastaan uutta nykyajan autoilukulttuuria. Arjesta irti - niinhän sanotaan. Siirtoajo voi olla hauska ja vaativakin seikkailu. Varsinkin jos et tiedä minkä kuntoista autoa lähdet siirtämään. Lähtökohta on tietysti se, että siirrettävän kulkupelin pitää täyttää liikennekelpoisuuden vaatimukset.

"Destinaatiomatka on yleensä pitempi, spontaani tai suunniteltu reissu. On erilaisia työ- ja oheistehtäviä, joissa voi ajaa autolla. Siirtoajaminen on lisääntyvä ajamisen muoto, joka suoritetaan esimerkiksi autoliikkeen, maahantuojan tai vaihto-autoasiakkaan toimesta. Käytännössä aina erilaisella kalustolla."                                                           https://destinaatiokuski.blogspot.com/2024/01/autonsiirto-destinaatiomatkana.html

Siirtoajaminen lisääntyy eri muodoissa. Alalla on isoja ja pieniä toimijoita.

“Autologistiikka on murroksessa – alan toimijoiden odotukset autojen siirtojen nopeudesta, toimitusvarmuudesta ja asiakaskokemuksesta kasvavat jatkuvasti."
(Flovin toimitusjohtaja Aapeli Kallunki)

"Kokeneet kuljettajamme noutavat auton ja ajavat sen haluamaasi osoitteeseen. Kuljettajamme ovat aina paikallisia ja ammattitaitoisia kuskeja." 

Sitä siirtoajon tunnelmaa













Keli ja vuodenaika eivät pysäytä siirtämisen tarvetta (Tampereelta Keravalle Mazdalla)

Iso tai pieni siirtyy miestyövoimalla (MAN Helsingistä Turkuun)

Tarinan voimalla tuli tehtyä elokuinen siirtoajoseikkailu vuonna 2025 Porista Vaajakoskelle monivalintaisin liikennevälinein. Junalla Hämeenlinnasta Tampereen kautta Poriin, jossa siirtymä mukana kulkevalla Kronanilla. Sieltä siirrettävä kevytkuorma-auto ajamalla Tampereen kautta Vaajakoskelle. Siirtymä Kronanilla Jyväskylän rautatieasemalle, josta siirtyen junalla Hämeenlinnaan...

Päivä siihen meni, kello 6.46 alkaen ja päättyen 23.24. Väliin mahtui seikkailun ja road tripin tunnelmaa. Enpä ollut aiemmin ajellut pyörällä niin Porissa, kuin käynyt makeistehtaan myymälässä Vaajakoskella tai oluella Solo Sokos Hotel Paviljongissa. Jyväskylästä palatessa oli kyllä odottamista juna-aikataulun suhteen. Kuten vaihtoyhteydessä Tampereelta... Mutta saihan siitä työpäivään vaihtelua.

Tampereelta nääs...

...junalla...

...Poriin, josta...

...siirtoautolla...

...isojen joukkon parkkiin lounaan ajaksi Neste Länkipohjaan

Tehtävä on suoritettu. Sitten Pandan, Kuokkalan ja Paviljongin kautta Jyväskylän rautatieasemalle. Ja odotuksien kautta kotopuoleen.

Lakuja messiin

Kuokkalan silta (aikaisemmin Jyväsjärven silta)
yhdistää Jyväskylän keskustan Lutakon kautta Kuokkalaan

Ei pelkkää jatkoyhteyden odottelua Tampereella, Subwayssa tuli nautittua hiukopalaa

#siirtoajo #tarinanvoimalla #roadtrip #arjenseikkailu #siirtoajoseikkailu

torstai 21. elokuuta 2025

Heinolassa jyrää - Polestareilla Weckmanille.

Joskus on kiva mennä oikein porukalla ajelemaan ja käymään jossakin mielenkiintoisessa kohteessa. Varsinkin, kun kokonaisuus liittyy työhön tai valitun aihealueen ymmärryksen lisäämiseen. Näin tehtiin kesäretken muodossa Hertsikasta Heinolaan ja takaisin. Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry toteutti jäsenistölle hauskan ja hyödyllisen retken.

Suunnattiin porukalla tiistaina 19.8.2025 kesäretkelle Heinolaan matkaten Polestar-lehdistöautoilla. Heinolassa tutustumiskohteenamme oli kuorma-auton perävaunujen valmistukseen erikoistunut A Weckman Oy. Tilaisuutta paikan päällä isännöi toimitusjohtaja Matti Heiman.

Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry on yhdistys, joka järjestää mm. ammattitaidon kehittämiseen tarkoitettuja koulutustilaisuuksia, jutunjuureksi kiinnostavia vierailuja sekä verkostoitumiseen mainioita virkistystilaisuuksia sääntömääräisten kokoustensa ohella.                                          Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry

Pollet Weckmanilla - on 3:a ja 4:ää.


















Isäntä Matti Heiman valotti yrityksen tarinaa, kuten omaa tarinaansa siitä, miten päätyi töihin yritykseen vuonna 1995. Ja miten päätyi yrittäjäksi vuonna 2016.

"Veli-Matti Weckman palkkaa nuoren ja innokkaan Matti Heimanin kesätyöntekijäksi (1995). Kesätyö muuttuu lopulta nopeasti vakiotyöksi. Matti Heiman ostaa (2016) Telivaunu Weckman Oy:n sekä A Weckman Oy:n Veli-Matti Weckmanilta ja jatkaa 21-vuotista työuraansa yrittäjänä. Myös Veli-Matti jää yrityksen palvelukseen. Toimintoja yhdistetään ja toimintaa jatketaan pelkästään A Weckman Oy:n nimellä. A Weckman Oy työllistää kesäkuussa 14 työntekijää ja toimialana on erikoisperävaunujen suunnittelu sekä valmistus. H. Weckman Oy jatkaa Hannu Weckmanin komennossa tehden varusteluita A Weckmanille."

Matti Heiman - henkilöbrändi

Weckman - puutavaraperävaunu-brändi

Ai niin, ajossa olleet autot: Polestar 3 ja 4. Herttoniemessä Polestar Helsingin pihalla käytiin läpi sähköautojen olemusta ennen tien päälle lähtemistä.

Polestarin PR & Communications Manager Johanna Laune toimi briefaajana - käytännössä it-tukihenkilönä...

Menomatkan ajoin Heinolaan Polestar 4:llä

"Yllätyin kuinka pehmeää ajamista ja helppoa etenemistä kaupunkiliikenteessä oli Polestar 4:llä. Maantiellä oli kaistavahti hyvä, se varoitti ennakkoon eikä heilauttanut heti takaisin. Ajo oli mukavaa. Polestarit olivat kumpikin käytännössä sähköisiä GT-autoja. Jopa niin mukavaa menoa oli, ettei tarvinnut kokeilla (lue: ajatella) autossa olevan takapenkkiä ollenkaan. Autossa ei ole takalasia. Ei sitä ajossa ajatellutkaan, koska näyttöruutu ja kamerat jeesasivat niin hyvin peränäkymässä. Mikä harmitti; taustapeili on kamerakuva, joten silmärähmää ei kuljettaja pysty tsekkaamaan..."

Mukavan pehmeää kyytiä taajamassakin (Polestar 4)

Voi rähmä, Polestar 4:n taustapeili on kamera - eipä pysty tsekkaamaan kuljettajan silmärähmää...

Takaisin Herttoniemeen ajoin Polestar 3:lla. 

Polestar 3 edestä

Polestar 3 takaa

"Polestar 3 on pitkulainen, ja perän venytys tekee siitä erikoisen näköisen. Muistuttaa jotenkin Toyota Caldinaa. Ulkomuotoseikka. Ajoin ilman yhden jalan poljin -moodia. Ja tehokkasti mentiin. Kiihtyvyys on niin hurja, että jarrua todella joutuu painamaan. Tuntuma on todella sporttinen niin kiihdytyksen kuin vauhdin hillinnän suhteen. Aika GT. Kaistavahti heilautti voimakkaasti. Vilkun palauttaminen oli helpompaa kuin 4:ssä, jossa oli todella haasteellista poistaa se. 3:n vilkku palautti itsenäisemmin myös. Muutenkin nämä nykyajan vilkut ovat hassuja - keinoälykkäine päälläoloäänineen."

Jotta road trip -kokemus on mukana, pitäähän sitä vähän koukata. Kävin katsomassa, pääsisikö käymään Lahdessa Hartwallin tehtaanmyymälässä. Aiemmin olen aina onnistunut osumaan päiviin ja aikoihin, jolloin se on aina kiinni. Polestar 3:lla onnistuin!

Kylmää, raikasta ja hyvää - Fonti di Crodo

"Hartwall on valmistuttaja tälle herkulliselle italialaiselle juomalle. Lime tulee vahvana maussa, minttu on pehmeyttäjä enemmänkin kuin maun tuoja. Maussa on pitkälti samaa tahdikkuutta kuin kotimaisessa Soul Maté Lime Mintissä. Italialaiset luottavat sokeriin, siitä juoman erilainen pehmeys."
(Destinaatiokuski) 

"Limonata is the number one sparkling lemonade in Italy – and with good reason."

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...