Destinaatiomatkaajat

perjantai 5. syyskuuta 2025

Opintomatka luksukseen - koeajossa bensa-hybridi Mercedes-Benz GLC.

Nautinto. Luksus. Ajamisen fiilis. Nämä alkusanat eivät liioittele. Ennen kuin täysin uusi sähköinen Mercedes-Benz GLC esitellään, oli koeajossa GLC (X254) 400 e 4MATIC A Premium Vantaalta Uuteenkaupunkiin ja takaisin.

"Sunnuntaina 7. syyskuuta (2025) klo 21:00 (Suomen aikaa) esitettävässä suorassa lähetyksessä paljastetaan yksi kansainvälisen IAA-näyttelyn merkittävimmistä uutuuksista."

Valmet Automotivelle ensimmäisen sukupolven GLC-malli oli tärkeä, kun sitä valmistettiin vuodesta 2017. Mallin tuotanto Uudessakaupungissa loppui vuonna 2022. Nykyinen koeajossa ollut malli ei tullut tuotantoon Suomeen. Akkuja valmistetaan kylläkin näihin hybridimalleihin Suomessa, Salossa IONCORin tehtaassa.

Voi hiisi, miten onkaan matkafiilis kohdallaan vanhalla 1-tiellä Hiidenpirtin kohdalla

"Ajaminen on käytökseltään rauhallista. Takana on ilmajousitus, joka pehmentää entisestään kulkua. Huojuvan talon fiilikseen tottui pikaisesti, ja olikin syytä lähteä vanhalle 1-tielle nautiskelemaan mistäpä muusta kuin ajamisesta. Käytin sähkö- ja hybridiajamista pääasiassa n. 530 km:n matkalla. Polttoainetta ostin vain 36 eurolla ja sähköä latasin 30 euron edestä. Hieno suoritus 2355 kg:n omamassan autolle. Ajoin hyödyntäen rekuperaatiota, keräsin rullaten virtaa, ja muutoinkaan auton tyyliin ei sovi raskas kaasujalka. Olin yllättynyt matkan kuluista positiivisesti."                                                              (Destinaatiokuski) 

Matkamukavuus on korkealla tasolla paikatulla tienpinnallakin

"Paluumatkalla Raisiosta Saloon ajoin pitkälti bensiinillä. Kylmäkäynnistyksen jälkeen Salosta hotellilta latausasemalle kuulin moottorin äänen selvästi. Silloin tuntui ensimmäistä kertaa, että tässähän on suhteellisen pieni moottori. Autossa on tosiaankin 2-litrainen, 4-sylinterinen moottori. Tähän asti oli hybridi- ja sähkökäytöllä tuntunut vähintään "kuutoskoneelta". Vääntö ja äänimaailma huijasivat bensalenkkaria - kyllä kehitys kehittyy..."                                    (Destinaatiokuski)

"Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz?" (Janis Joplin: Mercedes Benz) (toim. huom. kirjoittavat viivattomasti brändinimen)

Iso auto on tämä nykyinen GLC (Mercedes-Benz GLC kotimaan koeajopaketti)

Koeajoauto viestitti Vehon kampanjasta, yksityisleasing 799 €/kk. Miley Cyrus ei tietäne hankintatapojen monipuolisuutta Mersujen suhteen...

"Let's pretend it's not the end of the world
Oh-oh, oh-oh, oh-oh-oh, oh-oh

Let's spend the dollars you've been savin' on a Mercedes-Benz (Ah, oh)"
(Miley Cyrus: End Of The World)

Hankintahousut jalkaan...

"GLC:n monipuoliset toiminnot vaativat yön yli nukuttua jonkin verran muistettavaa. Piti aluksi etsiä toimintoja tarkkapiirtoisesta ja isosta 12,3-tuumaisesta LCD-näytöstä. Kuva (still ja liikkuva) oli erittäin tarkka. Myös navigointi oli vakuuttavaa. Ohjauduin sen avulla Raisiosta Saloon. Järjestelmä otti heti kopin, kun improvisoin kääntyessäni eri tieosuudelle." (Destinaatiokuski)

Kulmaperuutus on helppoa

Navi näyttää paikkoja, joissa on tarvis huomioille

Videokuva näyttää saman kuin kuljettajakin näkee

Pesuhallin näkymä

"Auton isossa koossa on se jokin juju ja voimalinjojen hyvässä kombossa jylhä fiilis. Ajaminen on hauskaa ja helppoa, kun voimalinjojen tehokas vuoropuhelu ja yhdistekäyttö on niin sujuvaa. Mercedes-Benz GLC tarjoaa laadukkaan fiiliksen. Arvokkuus tuntuu."                                                                     (Destinaatiokuski)

Nautinto. Luksus. Ajamisen fiilis. Nämä alkusanat eivät liioittele - myöskään loppusanoina...


Lisäinfoa:

Mercedes-Benz GLC | SUV ja Coupé katumaasturit - Veho.fi

Mercedes-Benz-yksityisleasing - Veho.fi

ValmetAutomotive on valmistanut jo 100 000 GLC-katumaasturia | Valmet Automotive

Uudenkaupunginautotehtaalla aloitettiin Mercedes-AMG:n sarjatuotanto | Varsinais-Suomi | Yle


maanantai 1. syyskuuta 2025

Sähköisillä pikkusitikoilla liikenteessä - MAX talvella ja YOU kesällä.

Pienetkin autot sähköistyvät. Talvella tuli kokeiltua uutta Citroën ë-C3 MAX-mallia. Kesällä ajossa oli perusmalli ë-C3 YOU.

Pieni auto on ollut pitkälti manuaalivaihteinen ja tietysti polttomoottorilla varustettu. Nyt pieni auto on sähköinen. Pieni auto, pieni akku. Range? No joo, mutta ajaminen on hauskaa ja meno mukavaa.

ë-C3 MAX talvella: "Noin seitsemän asteen pakkassäässä Myyrmäki-Konala-Petikko-akselilla vajaassa tunnissa häipyi 21 pinnaa täyteen ladatusta autosta. Se polttomoottorisen pikkuauton manuaalilla kepittäminen ja ajon hauskuus kärsivät, kun tasainen sähkömoottorin veto vie aavistuksen tunnottomasti. Automaatin normipykältäminenkin puuttuu. Toisin sanoen näillä tehoilla ja painoilla voisi olla perusteltua ajaa vielä pitkäänkin polttiksella, mutta EU rankaisee kiihtyvästi tätä jatkumoa. Sitikalta löytyy vielä perinteinen bensa-manuaali tähän uuteen C3-korimalliin."

Citroën ë-C3 MAX

Yhteiset omistukset tekevät näitä hauskoja yhdisteitä, kuten ikkunalaseista nähdään. Sähköautoksi on hassusti mallimerkinnässä sana automaatti, ja käynnistys oli oldschoolisti virta-avaimella!

Oho, Mopar!

ë-C3 YOU kesällä: "Koeajossa olevalla matkakumppanilla käydään eri paikoissa, pitemmällä ja lähempänä Hämeenlinnan toimiessa satelliittikaupunkina. 
Nautitaanpa siis hetki arjen ajamisesta uudella sähköisellä C3:lla."

Sähkömoottori tuo välitöntä dynamiikkaa ajamiseen auton ollessa muutoin leppoisa

"En näe ongelmaa latauksen kanssa silloin, kun on aikaa. Pikkusitikan akku on pieni, kuten autokin. Kaupunkiautohan tämä on enemmän, mutta sillä onnistuu pitkäkin matka, kun ennakoi hieman ja osaa hyödyntää latausajan."

Sähköä "tankkiin" ja tauolle

"Pikkusitikka on aivan letkeä peli ajaa myös sateella. Moottoritiessä on Ideaparkin ja Kuljun välissä kulumauria, mutta aivan mainiosti auto kulki ja oli ohjattavissa moitteetta. Voimalinja ja sen vedon käyttö on sujuvaa jalalla."

Moottoritiellä Ideaparkin jälkeen Ylöjärveä kohti sateisessa kelissä menomatkalla

Rättisitikkaan liitetään matkailu ja erityisesti retkeily. Pienen kokonsa ansioista uusi C3 selviytyy yhtä lailla ahtaista paikoista ja sopii kuljettamaan ihmisiä sekä eväitä kohteeseen. Se soveltuu pienen kokonsa ansiosta retkeilyautoksikin.

Rättisitikka senior ja junior koolla...

"Uudella C3:lla on mukava mennä ahtaisiin paikkoihin, kun se on niin mahtuva. Tampereen liikenteessä 3. reissupäivänä pystyi ryhmittymistilanteissa löytämään suoraan ajavien vierestä helposti aukon, ja näin ollen päästä joustavammin kääntymään. Auto mahtuu myös kivasti retkeilytarpeissa pieneen tilaan. Maavaraa on myös. Se missä rättisitikka voittaa retkeilyautona suvereenisti, on siinä irroitettavat istuimet. Näin syntyy lattiapintaa vaikka nukkumiseen. C3 tarjoaa takaistuimen taittamisen jälkeen vain välttävän tilan - istumiseen."

Retkeilykampe - sähköinen pikkusitikka


sunnuntai 31. elokuuta 2025

Ajoharjoittelu necesse est - Icerange Harviala.

Talvi tulee. Niin ikään liukkaus. Autot ovat aina vaan painavampia, ja käyttövoimat muuttavat ajamista. Hallitsetko sinä riittävästi ajamista talvikelillä? Milloin muuten viimeksi harjoittelit "livenä" liukasradalla? Hyödyllinen ja hauska ajoharjoittelurata sijaitsee Harvialassa - Tapahtumien kaupunki Hämeenlinnassa.

Tuoreen ajokortin haltijan tai opetuslupaoppilaan kannattaisi testata ja lisätä taitojaan. Radat ovat nykyisin avoinna yksityisille käyttäjille ajoharjoittelutarpeen lisääntyessä.

Vanajanlinnan lähellä on talvisin pellolle jäädytetty Icerange Harviala (kelivarauksella...). Vuoden 2025 kevät tuli aikaisin. Kysyntää siirrettiin tulevaan talveen...

Radan sijainti Etelä-Suomen maantieteellisesti parhaalla alueella sekä neljän eri käsittelypaikan monipuolinen kokonaisuus laajoine turva-alueineen takaavat asiakkaiden tyytyväisyyden.
Rata on tarkoitettu pääasiassa autojen maahantuojien, autoliikkeiden, erilaisten yritysten ja yhteisöjen liukkaan kelin ajokoulutuspaikaksi.                      Monipuolisin jäärata Etelä-Suomessa  |  Icerange Harviala - Hämeenlinna
AudiClub Finland ry on tuttu kävijä Icerange Harvialassa

Icerange on talviajon harjoittelukeskus. Se on kehitetty yhdessä Vanajanlinnan, ajokouluttaja Kalevi Ahon ja yrittäjä Seppo Kervisen kanssa. Jäärata sijaitsee noin 1,5 kilometriä Hotelli Vanajanlinnasta.
Rata soveltuu hyvin myös raskaan kaluston harjoitteluun.
Raskas autokin taipuu ammattimaisin ottein

Ford Econoline - V-8 edessä, keula raskas, perä ei...


Kyllähän se Econlinekin taipui, kun muisti vastaohjauksen ja sopivan kaasun käytön. Ammattimaisessa ajossa tarvitaan säännöllisesti kerrattavia valmiuksia. Palokunta on hyvä esimerkki tästä.
Ajoharjoittelua ei voi koskaan olla liikaa

Työkokous Vanajalinnassa - ja sitten jäälle omalla kalustolla...

Icerange Harviala sopii sidosryhmien ja oman väen koulutukseen hyvin

Isä opettaa opetusluvalla tytärtään - väistössä nuoruus oli valttia...

Suomen Cadillac-kerho (CCOF) on aktiivinen kävijä radalla. Myös Alfa Romeot ovat ottaneet paikan "omakseen".
Uudempaa ja vanhempaa Cadillac -kantaa kerhopäivässä - eikä matka
Nastolastakaan ole liian pitkä ensi talvena, vai mitä Valtteri Bottas?

Juniori ensitestissä jäällä (Alfa Romeo Junior)

Oletko kokeillut sähköautoasi jäällä?
"Ajoharjoittelu kannattaa aina."
(Icerange Harviala -ajokouluttaja, Timo Nousiainen, Trafiikkimaikka)

Vasemmalla ratamestari Seppo Kervinen ja oikealla ajokouluttaja Timo Nousiainen

Icerange Harviala

Pukinpellontie 120, 13330 Harviala

Myynti, radan varauskyselyt sekä lisätiedot

Seppo Kervinen
+358 (0)44 333 7000
seppo.kervinen@icerange.fi

Ajokoulutus

Timo Nousiainen
+358 (0)41 314 8109
timo.nousiainen@trafiikkimaikka.fi

sunnuntai 24. elokuuta 2025

Sitä siirtoajon tunnelmaa.

Siirtoajo on lisääntyvä ajamisen ja automatkailun muoto. Se on suorastaan uutta nykyajan autoilukulttuuria. Arjesta irti - niinhän sanotaan. Siirtoajo voi olla hauska ja vaativakin seikkailu. Varsinkin jos et tiedä minkä kuntoista autoa lähdet siirtämään. Lähtökohta on tietysti se, että siirrettävän kulkupelin pitää täyttää liikennekelpoisuuden vaatimukset.

"Destinaatiomatka on yleensä pitempi, spontaani tai suunniteltu reissu. On erilaisia työ- ja oheistehtäviä, joissa voi ajaa autolla. Siirtoajaminen on lisääntyvä ajamisen muoto, joka suoritetaan esimerkiksi autoliikkeen, maahantuojan tai vaihto-autoasiakkaan toimesta. Käytännössä aina erilaisella kalustolla."                                                           https://destinaatiokuski.blogspot.com/2024/01/autonsiirto-destinaatiomatkana.html

Siirtoajaminen lisääntyy eri muodoissa. Alalla on isoja ja pieniä toimijoita.

“Autologistiikka on murroksessa – alan toimijoiden odotukset autojen siirtojen nopeudesta, toimitusvarmuudesta ja asiakaskokemuksesta kasvavat jatkuvasti."
(Flovin toimitusjohtaja Aapeli Kallunki)

"Kokeneet kuljettajamme noutavat auton ja ajavat sen haluamaasi osoitteeseen. Kuljettajamme ovat aina paikallisia ja ammattitaitoisia kuskeja." 

Sitä siirtoajon tunnelmaa













Keli ja vuodenaika eivät pysäytä siirtämisen tarvetta (Tampereelta Keravalle Mazdalla)

Iso tai pieni siirtyy miestyövoimalla (MAN Helsingistä Turkuun)

Tarinan voimalla tuli tehtyä elokuinen siirtoajoseikkailu vuonna 2025 Porista Vaajakoskelle monivalintaisin liikennevälinein. Junalla Hämeenlinnasta Tampereen kautta Poriin, jossa siirtymä mukana kulkevalla Kronanilla. Sieltä siirrettävä kevytkuorma-auto ajamalla Tampereen kautta Vaajakoskelle. Siirtymä Kronanilla Jyväskylän rautatieasemalle, josta siirtyen junalla Hämeenlinnaan...

Päivä siihen meni, kello 6.46 alkaen ja päättyen 23.24. Väliin mahtui seikkailun ja road tripin tunnelmaa. Enpä ollut aiemmin ajellut pyörällä niin Porissa, kuin käynyt makeistehtaan myymälässä Vaajakoskella tai oluella Solo Sokos Hotel Paviljongissa. Jyväskylästä palatessa oli kyllä odottamista juna-aikataulun suhteen. Kuten vaihtoyhteydessä Tampereelta... Mutta saihan siitä työpäivään vaihtelua.

Tampereelta nääs...

...junalla...

...Poriin, josta...

...siirtoautolla...

...isojen joukkon parkkiin lounaan ajaksi Neste Länkipohjaan

Tehtävä on suoritettu. Sitten Pandan, Kuokkalan ja Paviljongin kautta Jyväskylän rautatieasemalle. Ja odotuksien kautta kotopuoleen.

Lakuja messiin

Kuokkalan silta (aikaisemmin Jyväsjärven silta)
yhdistää Jyväskylän keskustan Lutakon kautta Kuokkalaan

Ei pelkkää jatkoyhteyden odottelua Tampereella, Subwayssa tuli nautittua hiukopalaa

#siirtoajo #tarinanvoimalla #roadtrip #arjenseikkailu #siirtoajoseikkailu

torstai 21. elokuuta 2025

Heinolassa jyrää - Polestareilla Weckmanille.

Joskus on kiva mennä oikein porukalla ajelemaan ja käymään jossakin mielenkiintoisessa kohteessa. Varsinkin, kun kokonaisuus liittyy työhön tai valitun aihealueen ymmärryksen lisäämiseen. Näin tehtiin kesäretken muodossa Hertsikasta Heinolaan ja takaisin. Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry toteutti jäsenistölle hauskan ja hyödyllisen retken.

Suunnattiin porukalla tiistaina 19.8.2025 kesäretkelle Heinolaan matkaten Polestar-lehdistöautoilla. Heinolassa tutustumiskohteenamme oli kuorma-auton perävaunujen valmistukseen erikoistunut A Weckman Oy. Tilaisuutta paikan päällä isännöi toimitusjohtaja Matti Heiman.

Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry on yhdistys, joka järjestää mm. ammattitaidon kehittämiseen tarkoitettuja koulutustilaisuuksia, jutunjuureksi kiinnostavia vierailuja sekä verkostoitumiseen mainioita virkistystilaisuuksia sääntömääräisten kokoustensa ohella.                                          Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry

Pollet Weckmanilla - on 3:a ja 4:ää.


















Isäntä Matti Heiman valotti yrityksen tarinaa, kuten omaa tarinaansa siitä, miten päätyi töihin yritykseen vuonna 1995. Ja miten päätyi yrittäjäksi vuonna 2016.

"Veli-Matti Weckman palkkaa nuoren ja innokkaan Matti Heimanin kesätyöntekijäksi (1995). Kesätyö muuttuu lopulta nopeasti vakiotyöksi. Matti Heiman ostaa (2016) Telivaunu Weckman Oy:n sekä A Weckman Oy:n Veli-Matti Weckmanilta ja jatkaa 21-vuotista työuraansa yrittäjänä. Myös Veli-Matti jää yrityksen palvelukseen. Toimintoja yhdistetään ja toimintaa jatketaan pelkästään A Weckman Oy:n nimellä. A Weckman Oy työllistää kesäkuussa 14 työntekijää ja toimialana on erikoisperävaunujen suunnittelu sekä valmistus. H. Weckman Oy jatkaa Hannu Weckmanin komennossa tehden varusteluita A Weckmanille."

Matti Heiman - henkilöbrändi

Weckman - puutavaraperävaunu-brändi

Ai niin, ajossa olleet autot: Polestar 3 ja 4. Herttoniemessä Polestar Helsingin pihalla käytiin läpi sähköautojen olemusta ennen tien päälle lähtemistä.

Polestarin PR & Communications Manager Johanna Laune toimi briefaajana - käytännössä it-tukihenkilönä...

Menomatkan ajoin Heinolaan Polestar 4:llä

"Yllätyin kuinka pehmeää ajamista ja helppoa etenemistä kaupunkiliikenteessä oli Polestar 4:llä. Maantiellä oli kaistavahti hyvä, se varoitti ennakkoon eikä heilauttanut heti takaisin. Ajo oli mukavaa. Polestarit olivat kumpikin käytännössä sähköisiä GT-autoja. Jopa niin mukavaa menoa oli, ettei tarvinnut kokeilla (lue: ajatella) autossa olevan takapenkkiä ollenkaan. Autossa ei ole takalasia. Ei sitä ajossa ajatellutkaan, koska näyttöruutu ja kamerat jeesasivat niin hyvin peränäkymässä. Mikä harmitti; taustapeili on kamerakuva, joten silmärähmää ei kuljettaja pysty tsekkaamaan..."

Mukavan pehmeää kyytiä taajamassakin (Polestar 4)

Voi rähmä, Polestar 4:n taustapeili on kamera - eipä pysty tsekkaamaan kuljettajan silmärähmää...

Takaisin Herttoniemeen ajoin Polestar 3:lla. 

Polestar 3 edestä

Polestar 3 takaa

"Polestar 3 on pitkulainen, ja perän venytys tekee siitä erikoisen näköisen. Muistuttaa jotenkin Toyota Caldinaa. Ulkomuotoseikka. Ajoin ilman yhden jalan poljin -moodia. Ja tehokkasti mentiin. Kiihtyvyys on niin hurja, että jarrua todella joutuu painamaan. Tuntuma on todella sporttinen niin kiihdytyksen kuin vauhdin hillinnän suhteen. Aika GT. Kaistavahti heilautti voimakkaasti. Vilkun palauttaminen oli helpompaa kuin 4:ssä, jossa oli todella haasteellista poistaa se. 3:n vilkku palautti itsenäisemmin myös. Muutenkin nämä nykyajan vilkut ovat hassuja - keinoälykkäine päälläoloäänineen."

Jotta road trip -kokemus on mukana, pitäähän sitä vähän koukata. Kävin katsomassa, pääsisikö käymään Lahdessa Hartwallin tehtaanmyymälässä. Aiemmin olen aina onnistunut osumaan päiviin ja aikoihin, jolloin se on aina kiinni. Polestar 3:lla onnistuin!

Kylmää, raikasta ja hyvää - Fonti di Crodo

"Hartwall on valmistuttaja tälle herkulliselle italialaiselle juomalle. Lime tulee vahvana maussa, minttu on pehmeyttäjä enemmänkin kuin maun tuoja. Maussa on pitkälti samaa tahdikkuutta kuin kotimaisessa Soul Maté Lime Mintissä. Italialaiset luottavat sokeriin, siitä juoman erilainen pehmeys."
(Destinaatiokuski) 

"Limonata is the number one sparkling lemonade in Italy – and with good reason."

tiistai 12. elokuuta 2025

150. blogikirjoitukseni autoilun innoittamana!

Autoilu on innoittanut minua jo vuosikymmeniä. Ajokortti-ikäni saavutin vuonna 1985. Olen saanut aina kiksejä autoista, automatkailusta ja autotapahtumista. 

Tärkeintä ei ole määränpää, vaan matka. Mistä innoitukseni on oikein lähtenyt? 

Liike on ollut tärkeää, kulkeminen ja siihen liittyvät kokemukset. Olen kasvanut ralli- ja jäätiemaisemassa, Mäntässä. Aikoinaan oli ralleja seurattavaksi, jääteitä ajoharjoitteluun ja tietenkin kantatie 58. Sitä pitkin pääsi "suureen etelään"...

"Kantatie 58 on Kangasalta Oriveden, Mänttä-Vilppulan, Keuruun, Karstulan, Kinnulan ja Haapajärven kautta Kärsämäelle kulkeva kantatie.
Tiestä käytetään myös nimitystä Suomenselkätie, ja sitä on markkinoitu vaihtoehtoisena tieyhteytenä valtateille 4 ja 9. Tien pituus on noin 385 kilometriä, ja se on Suomen pisin kantatie."
Kantatie 58 – Wikipedia

Destinaatiokuski kantatie 58:n alkupäässä Huutijärvellä, Kangasalla elokuussa 2025

Tie on autoilun perusjuttu. Niistä piti aikoinaan saada lisää infoa. Amerikassa Route 66 oli koukuttava juttu. Toisaalta Oriveden ja Mäntän välissä oli meidän vastaava. Kiitos laulusta Eero ja Jussi!

Destinaatiokuskin Route 66 -oppikirjat 1980- ja 1990-luvuilla

Suomen populaarisin tie

"Singlen b-puolesta tuli kuitenkin suositumpi laulu, siinähän valitetaan Orivedeltä Lapualle johtavan tien kunnosta ja kertosäe sisältää kehotuksen "Vielä TVH:lle värssyn omistan, kun on tehnyt meille tien noin surkean. Tehkää uus valtatie 66". TVH ottikin lopulta onkeensa tästä kehoituksesta ja aloitti -80 luvulla tien perusparannuksen. Tien vihkiäisiin tilattiin Jussilta uusi teksti lauluun. Jussi teki työtä pyynnöstä ja niin laulu sai uuden tekstin ja nimen - Kun on uus kantatie 66. Uuden version kantaesitys oli kantatie 66:n vihkiäisissä."

Kun sain ajokortin elokuussa 1985, heti piti lähtemäni road tripille -  Jyväskylän Suurajoihin. Humalamäki jäi mieleen ja se, että Timo Salosta kuvattiin huoltotauolla Mäntän vanhan meijerin pihalla. Saapui Pösön huolto ja Hannes Heikura kameroineen... Tulikin oikein lehtijuttu myöhemmin. Seppo Harjanteen selän takana käyttämäni sininen Fiesta.

HMS-503 taustalla (Helsingin Sanomat Kuukausiliite lokakuu 1985)

Ensimmäinen oma autoni oli Citroën CX. Muistot ovat tallella. Kaipaus jäi, kun koneromantikko olen. Paras autoni...

Osallistavaa autoilua aatteella - luova ja mukava matka - juhlien Citroënin 100-vuotistaivalta vuonna 2019

Autoilu on ajamista. Koeajon ihanuus on se tunne ja kokemus, jonka konevoima vain voi tarjota itselle.

Hyötyautokin voi olla dollarihymy -  RAM TRX

"Kuorma-auton kyseessä ollen, rajoittuu nopeus 80 km/h. Rajoitinta vasten ajamisessa oli hyvä tunto, mutta hassu ajatus on se, että TRX kiihtyy kuin ohjus, mutta vasten rajoitinta nopeus hyytyy. Vaikea on ajatella, kun olisi potentiaalia ja vääntöä, muttei oikein Tuusulanväylällä pääse liikennevirrassa välttämättä ohi. Käynti Ruskasannan kautta pienemmällä tiellä ajo tuntui paljon leppoisammalta. Ja remmiahtimen ja moottorin äänetkin pääsivät osaksi nautinnollista siirtoajokokemusta."

Autoilu ei ole mitään ilman taukopaikkaa. Reissussa pitää syödä. Mihin menisi tauolle? Johonkin, missä ei ole tullut käytyä pitkään aikaan. Ruokamuisto. Maun kyllä muistaa. Pitkänkin ajan päästä. Ja puitteetkin voivat olla samat, kuten tässä esimerkissä. Retromaistelussa Lahdessa Toros Tex Mex -ravintola, 20 vuoden takaisia työlounasaikoja muistellen. Sama currykastikkeen ja kanafileen maku nyt pehmeämmällä riisillä. Yrittäjä pitänyt tämän herkun 30 vuotta tarjolla. Hyvä niin!

Kuin silloin ennen - #torostexmexlahti #torostexmex

Matkan kokemus autoillen - siinä on vapauden kaihoa. Mika Kaurismänen Tie pohjoiseen -elokuvan mainosjulisteen ingressitekstissä todetaan: "Joskus on lähdettävä kauas nähdäkseen lähelle".
Näin on. Tie vieköön.

Automatkailu ja autotapahtumat innostavat vuodesta toiseen - American Car Show 2024

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...