Destinaatiomatkaajat

sunnuntai 21. syyskuuta 2025

Autoilun muutosvuodet. Aika vastaan ajaminen.

Autoilu on aina muuttunut, tekniikka kehittynyt ja infra ympärillä nopeuttanut liikkumista. Eipä nykytilanteessa ole muuta erikoista kuin...mieletön kiire muuttaa olemassa olevaa näkökulmaa toiseksi. Viittaan sähköiseen ajamiseen liittyvää ehdottomuutta ja siirtymähoppua.

Hassua ajatella, että ollaan vallankumouksellisessa tilanteessa. Nyt pelataan isoilla panoksilla, kun koko käyttövoimamaailmaa myllerretään. Lisäksi autoilun kustannukset ovat pomppaamassa, mikäli ajatellaan hankintakustannuksia tai vikaherkkien komponenttien vaihtamista. 

Hullua ajatella, että tästä seuraa eurooppalaisittain niin autoteollisuuden alasajon pelko kuin kuluttajien epätietoisuus tulevasta. Rahaa autoiluun menee aina vaan enemmän, jos ei ajeta "vanhalla kalustolla", joka onkin sadassa vuodessa saatu toimivaksi ratkaisuksi. Viittaan bensiini- ja dieselautoihin. 

Hölmöä ajatella, että kiire vei kaasuautoilun alas, teki epäonnistuneen adblue-teknologian myötä dieselautoilusta helvettiä ja on perin vähän antanut siimaa kehittää vetyautoilua eteenpäin.

Aiempien sukupolvien liikkuminen on ollut paljolti leppoisaa, hauskaa ja vapaata - niin kaluston kuin ajajan näkökulmasta

















Mihin on tultu? Tähän.

"BMW:n toimitusjohtaja haukkuu EU:n polttomoottorikiellon: Suuri virhe
BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse on liittynyt EU:n vuoden 2035 polttomoottoriautojen myyntikiellon jyrkkiin arvostelijoihin."
(kauppalehti.fi 7.9.2025 19:00 I Päivitetty 8.9.2025 07:25)

"Autoalan johtajat puolustavat polttomoottoreita – Yksi toimitusjohtaja eroaa joukosta, ja vaatii niitä pannaan: ”Kiellon viivästyttäminen vaarantaa työpaikat”                                                                                                     Monet autoalan pääjohtajat ovat ilmaisseet tyytymättömyytensä EU:n kaavailemaan vuoden 2035 polttomoottoriautojen myyntikieltoon. Yksi poikkeus kuitenkin on joukossa."                                                                    (kauppalehti.fi  16.9.2025 11:30)
Poikkeavaa mielipidettä em artikkelissa edustaa pääasiassa Kiinassa valmistettavan, kiinalaisomisteisen Polestar-sähköautobrändin pääjohtaja Michael Lohscheller. Hän siis kannattaa polttomoottoriautojen myyntikieltoa 2035.
Harrastetaan, miksipä ei - ovathan polttikset niin hauskoja
Itse en ymmärrä sanktioita vielä valmistettavien polttomoottoriautojen suhteen. Näin tehdään päästöjen kautta valmistaminen taloudellisesti kannattamattomaksi. Miksi? Kysyntää olisi kyllä. Myöskin ns. polttomoottorikäyttöinen pikkuautoluokka, joka oli kehittynyt hyödylliseksi mm. kaupungeissa tuhottiin kokonaan. Kaivaten Poloja, Fiestoja ym. brändejä. Itse asiassa koko brändiajattelukin on näin ollen murroksessa. Käytössä olevilla pienillä polttis-autoilla ajetaan varmasti pitkään. Ne ovat käytännöllisiä monella tapaa.
"Polttomoottoriautojen kielto EU:ssa raivostuttaa: ”Ajamme täyttä vauhtia päin seinää!” Mercedes-Benzin toimitusjohtaja tylytti EU:ta polttomoottorikieltosuunnitelmista."                                                Tarvitsemme paluun todellisuuteen. Muussa tapauksessa ajamme täyttä vauhtia seinään."                                                                                               www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8318ff01-8623-4f15-9ee9-e14ab87f07d6
Itse en ymmärrä eurooppalaista hinkua pelastaa muun maailman ilmakehää. Myöskin suomalainen autoilu on tyystin erilaista kuin Belgiassa. Vaihtoehtoiskustannus on aivan järjettömän suuri. Eurooppalaisen autoteollisuusalan alasajo "EU:n tukemana". Merkkejä kuolee tai myydään maailmalle. Onko sinun autobrändisi vielä elossa huomenna?
Nykyaikainen muinaisjäänne - kenen etu?
Itse en ymmärrä asian ehdottomuutta. Meitä on monia, jotka eivät halua ajaa muulla kuin polttomoottoritekniikalla tai pysty vaihtamaan sähköautoon tai ymmärrä tuoteorientoitunutta toimintaa markkinatalouden vallitessa. Pakko, mikä pakko? Kiire, mikä kiire? Teknologia edellä vai markkinatalouden ehdoilla?
Mahdollisesti vielä liikenteessä, eikä myöskään mikään romuauto - ekologista ajattelua kertakäyttökulttuurin sijaan

Itse en ymmärrä uusissa autoissa ajamisen holhoamista erilaisten avustimien muodossa. Voi, kun ajaja saisi päättää, että ottaako vaikka kaistavahdin päälle, mutta kun se on toisin päin. Pakkokeino, miksi? 
Ajaminen - siis ajajan ja auton välinen dynamiikka surkastutetaan näin. Pelkkä ajatus, että ajaminen muuttuu mobility-ajatteluun (liikkuvuus) tulee poistamaan ajotaidon kuljettajalta. Autokouluopetus on jo kriisitilanteessa. Voiko minimiajattelulla osata itse asioita vai luotetaanko "vahteihin" ajon aikana?

"EU-vaatimusten mukaan kaikissa heinäkuun 2024 jälkeen ensirekisteröidyissä uusissa autoissa tulee olla esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, pysäköintitutka, törmäystietotallennin, älykäs ylinopeusvaroitin, kaista-avustin, kuljettajan vireyden ja tarkkaavaisuuden tunnistusjärjestelmä sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.                                        https://www.skodamagazine.fi/miksi-ne-piippaavat/

Ja ajaminen sitten...
"Mikä on ajamisen syvin olemus? Nykyään ajatellaan käytännöllistä siirtymistä pisteiden a ja b välillä. Jos siis haluaa vain liikkua eikä muuta, sitähän nykytermi "mobillity" tarkoittaa. Entä jos haluaa nauttia perinteisestä ajamisesta - siis mutka- tai sorateistä, jarrun ja manuaalivaihteiden tai automaattivaihteiston nopeusalueiden käyttämisestä? Onko nautinto tällä tavoin jäämässä historiaan? Tuntuu siltä, että teknologian, avustimien ja akkukapasiteetin yhteinen tarina on korvannut autoilun ydinidean: vapauden ja nautinnon tunteen."            https://destinaatiokuski.blogspot.com/2025/08/tuntuu-kun-vain-kayttovoimasta-puhutaan.html
Polttomoottorille voisi saada puhdasta jatkoaikaa esim. synteettisen polttoaineen kautta
Etteivät tulevat sukupolvet vain ajattelisi, että panikoimme ja laitoimme toimivan teknologian hätähösselisti pois markkinoilta. Se mikä toimii, sitä ei tarvitse muuttaa...

tiistai 9. syyskuuta 2025

Kuolonkolari pysäyttää - Sauli Lehtonen ja Paul Walker.

Tuonelan varjo väijyy monin tavoin autoilijaa tai matkustajaa, vaikka muutoin automatka tai sen tarkoitus olisi iloista ja odotettua kulkemista destinaatioon. Varjo ei kierrä julkkistakaan.

Aika kuluu, mutta moni onnettomuus jää mieleen. Tragedia koskettaa aina monia - vuosikymmenestä toiseen.

Sauli Lehtonen 1995...

"Vuoden 1994 tangokuningas menehtyi vain 20-vuotiaana syyskuussa 1995. Järkyttävä kuolonkolari tapahtui Porvoon moottoritiellä, kun Sauli oli palaamassa isänsä, ammattiautoilija Heikki Lehtosen kyydissä tv-ohjelman kuvauksista Helsingistä. He olivat matkalle keikalle Korialle. Heikki-isän ohjaama auto törmäsi lauantai-iltana, 9. syyskuuta hirveen. 
Isä sai soitettua hätäpuhelun ja paikalle kiisivät niin Medi-Helin helikopteri kuin Sipoon pelastuslaitoksen yksiköt. Pahoin loukkaantunut nuori tangotähti kiidätettiin Helsinkiin Töölön sairaalaan, missä hän kuoli saamiinsa vakaviin vammoihin aamuyöllä vuorokauden vaihduttua."
Sauli Lehtosen isä on kuollut – haudattiin poikansa viereen | Tanssiin.fi

"Samana vuonna Lehtosen kanssa tangokuningattareksi kruunattu Tiina Räsänen muistaa 90-luvun traagiset tapahtumat hyvin. Vaikka Lehtonen ja Räsänen ehtivät tuntea toisensa vain reilun vuoden ajan, kaksikon välille syntyi syvä luottamus ja ystävyys."

"Lähes vuoden ajan seurasin ja pelkäsin, kun näin hirvivaroitusmerkin. Olin aivan varma, että ajan itsekin hirvikolarin."
(Tiina Räsänen emt. artikkeli)

Mun aika mennä on -kappale jäi Lehtosen viimeiseksi levytykseksi vain viikkoja ennen kuolemaa.


"In fact, that day’s charity event was held at a high-performance car shop owned by Walker and his friend Roger Rodas in Santa Clarita, California. Walker and Rodas had planned the event to help the survivors of Typhoon Haiyan in the Philippines.
The pair left the event in a 2005 Porsche Carrera GT, with Rodas driving and Walker riding shotgun. The car was known for being hard to handle, and only a few hundred yards away from the shop, Rodas lost control of the vehicle. The Porsche was traveling at about 100 miles per hour before it hit a curb, a tree, a light post, and then another tree before bursting into flames."

“For unknown reasons, the driver lost control of his vehicle, and the vehicle partially spun around, and began traveling in a southeast direction,” the report says. “The vehicle then struck a curb, and the driver’s side of the vehicle struck a tree and then a light post. The force of those collisions caused the vehicle to spin 180 degrees and continue in an easterly direction. The passenger side of the vehicle then struck another tree and burst into flames.”                          Coroner: Paul Walker Porsche Hit 100-Plus mph Before Crash

The report says that when authorities arrived they found the car on its four wheels with the passenger side resting against a broken tree, “and it appeared that the vehicle was almost split in half.                    

Paul Walker (Universal Studios)
Paul Walker: 
"The journey is more important to me now. There´s no guarantee, no matter what. We get one run in life."

Sauli Lehtonen:
"Niin ymmärrän, mun aika mennä on"
(Sauli Lehtonen: Mun aika mennä on)


Lisäinfoa:




maanantai 8. syyskuuta 2025

Moottoritoimittajat ja tiedottajat opintomatkalla IONCORilla Salossa.

MOTT ry teki 3.-4.9.2025 opintomatkan Uuteenkaupunkiin Valmet Automotiven autotehtaalle sekä Saloon IONCOR Oy:n akkutehtaalle.

Uudenkaupungin autotehtaan jälkeen siirryttiin Saloon yöpymään. Jälkimmäisenä päivänä siirryttiin IONCORin tehtaalle, joka sijaitsee entisen Nokian pääkonttorin sokkeloissa Salossa. 

Olihan se huimaa, kun alkuviikon uutispommi oli tämänkin tehtaan omistusjärjestelyiden muutos.

"Osana omistus- ja rahoitusjärjestelyjä valtion kokonaan omistamasta Finnish Minerals Group Oy:stä (FMG) tulee Valmet Automotiven tytäryhtiönä toimineen, akkuratkaisuja suunnittelevan ja valmistavan IONCOR Oy:n enemmistöomistaja. Järjestelyjen lopputuloksena syntyy suomalaisessa omistuksessa oleva akkuteollisuuden toimija, mikä vahvistaa FMG:n omistusportfoliota erityisesti arvoketjun loppupäässä eli akkujärjestelmien suunnittelussa ja valmistuksessa. Jatkossa FMG omistaa IONCORista 70 %, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma 16 % ja Pontos Group 14 %."          Finnish Minerals Groupista IONCOR Oy:n pääomistaja - Finnish Minerals Group Oy

Sisään tulevaisuuden menestysyritykseen

Tehtaanjohtaja Kimmo Suupohja nojaa mahdollisesti
raskaampien ajoneuvojen akkutuotantoajatuksiin

Isojen vempeleiden sähköistyminen on vielä lähtökuopassa
                                                                                                           Jännää oli siis ilmassa. Kun opintomatka liittyy työhön tai valitun aihealueen ymmärryksen lisäämiseen, niin mielenkiinto sen kun kasvaa. Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry on yhdistys, joka järjestää mm. ammattitaidon kehittämiseen tarkoitettuja koulutustilaisuuksia, jutunjuureksi kiinnostavia vierailuja sekä verkostoitumiseen mainioita virkistystilaisuuksia sääntömääräisten kokoustensa ohella.                                                        Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry                                                                                                                                                                              Tutustuminen tuotantolinjoihin alkoi tiukalla varustautumisella. Kengätkin vaihdettiin, ja kehon staattisuus mitattiin. Pikkutarkkaa ja täsmällistä asennustyötä. Linjalla kiisivät komponentit aika lailla automatisoituna, ja enemmän tarkkailtiin ettei ongelmia synny. Myös joitakin vaiheita tehtiin manuaalisesti.                                                                                                                                                                                            
Pitikin sattua, että sain tämän, kun muut saivat isäntäyrityksen logolla varustetut takit

Pakollinen ryhmäposeeraus ennen paluuta

Pikavuoro pk-seudulle

Paikallisvuoro pk-seudulle

"Ei suoraan, vaan kautta" (Destinaatiokuski)
                                                                       

sunnuntai 7. syyskuuta 2025

Moottoritoimittajat ja tiedottajat opintomatkalla Valmet Automotivella Uudessakaupungissa.

Taas mentiin. Oikein porukalla käymään erittäin ajankohtaisissa ja mielenkiintoisissa kohteissa. MOTT ry teki 3.-4.9.2025 opintomatkan Uuteenkaupunkiin Valmet Automotiven autotehtaalle sekä Saloon IONCOR Oy:n akkutehtaalle.

Kun kokonaisuus liittyy työhön tai valitun aihealueen ymmärryksen lisäämiseen, niin matkaan on aina kiva lähteä. Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry on yhdistys, joka järjestää mm. ammattitaidon kehittämiseen tarkoitettuja koulutustilaisuuksia, jutunjuureksi kiinnostavia vierailuja sekä verkostoitumiseen mainioita virkistystilaisuuksia sääntömääräisten kokoustensa ohella.                                                                                        Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry 

Itse olen työskennellyt vuosina 1988-1990 tehtaalla (silloinen Oy Saab-Valmet Ab) autonrakentajana. Siksipä itselleni oli suuri kunnia päästä kurkistamaan Mercedes-Benzin A-sarjan ja Mercedes-AMG GT 4-Door Coupén valmistusta! Näkisinkö jopa jonkun aikalaiseni?

Aihio alkaa hahmottua A-sarjan Mersuksi










             

Matkassa oli 14 innostunutta MOTTlaista, yhden jäsenen toimiessa bussin kuljettajana. Minä puolestani ajoin paikalle Mercedes-Benz GLC:n, jonka edellisen polven mallia valmistettiin Uudessakaupungissa.

Valmet Automotivelle ensimmäisen sukupolven GLC-malli oli tärkeä, kun sitä valmistettiin vuodesta 2017. Mallin tuotanto Uudessakaupungissa loppui vuonna 2022. Nykyinen koeajossa ollut malli ei tullut tuotantoon Suomeen. Akkuja valmistetaan kylläkin näihin hybridimalleihin Suomessa, Salossa IONCORin tehtaassa.

Mersujen tehdas nykyisin - Valmet Automotive

Jäsentemme monipuolisuus näkyy tässäkin - Jonne Luomala on itseoikeutetusti
Helsinki Limo Oy:n kaluston ohjaksissa

Tehdaskäynti alkoi vierailukeskuksessa tutustumisella näytteillä oleviin autoihin ja esityksillä. Autotehtaan puolesta infoa tarjosivat Mikael Mäki ja Jonna Stenberg.

Juuret muistissa - vierailukeskuksessa on myös tilaa historialle - Oy Saab-Valmet Ab:n logo

Parasta A-ryhmää - hymynokka

Autotehtaan tuotantoon tutustumista varten pukeuduttiin asianmukaisesti. Kyytipelinä toimi tuo ammoinen "apinajuna", jossa aikojen saatossa ovat istuneet mm. UKK ja Kaarle XVI Kustaa.

Ja tapasinko aikalaisiani?  

Apinajunan kuljettajana toimi Jouko - 1. tuotantolinjan työnohjaaja työvuosiltani! Mahtava hetki minulle.                                    

Man and the machine - Jouko!

Miten tehdas ja sen tuotanto on muuttunut 35 vuodessa? Melkein kaikki, yrityksen nimeä ja valmistettavia merkkejä myöten ovat uusiutuneet. Ydinasia eli tuotanto on tehostanut ja muuttunut tarkemmaksi mm. hitsausrobottiteknologian sekä koripalojen liittämistekniikan suhteen. Myöskin autot ovat muuttuneet, ja siten tuotantokin. Esim. yksittäisiä kokoonpanon työvaiheita, kuten Saab-aikana etutukivarsien fyysisiä ruuvaamisia ei näy enää. Tunnistettavaa on autojen liikkuminen hihnalla pysähtyäkseen asennusvaiheeseen, ja asennustyökalujen fyysinen käyttö tietyissä työvaiheissa.

A-Mersu odottaa seuraavaa työvaihetta

Pääsimme tutustumaan myös innovaatiokeskukseen, jossa oli tunnelma kuin Pelle Pelottoman pajassa. Yhteisöllisyys huokui tällä puolella. Innovaatiokeskus tutkii tulevaisuutta. Kuinka saada uusia teknologioita mm. asennuslinjoilla käyttöön? Kuinka saada asennuksissa aina vaan tarkempaa koripalojen liittämistä aikaan? Virtuaalisuus oli kovasti esillä mm. tuotantolinjojen suunnittelussa ja ohjaamisessa. Samoin esim. hitsauskoulutus voidaan toteuttaa virtuaalisesti. Omaa tuotantoa ja suunnittelua edusti kokoonpanolinjojen väliseen liikkumiseen tarkoitettu Manually Operated Trolley (MOT).

Innovaatiokeskuksessa edistyneen tuotantotekniikan päällikkö Timo Karhu tiimeineen
Ajankohtaisuus ja tulevaisuus olivat käsillä käyntiviikollamme. Uutinen tehtaan uusista omistusjärjestelyistä ja tuotannon suuntaaminen puolustusteollisuuteen olivat kerrassaan kovan luokan uutispommi.

"Valmet Automotive uudistaa strategiaansa ja tarjoaa osaamistaan jatkossa autoteollisuuden lisäksi muun muassa puolustusteollisuuteen. Muuttuneessa geopoliittisessa tilanteessa Valmet Automotiven teollisen sopimusvalmistuksen erityisosaaminen on vahvasti hyödyksi koko Suomelle. Strategisen laajentumisen mahdollistavassa omistus- ja rahoitusjärjestelyssä Valmet Automotiven akkujärjestelmiin keskittynyt tytäryhtiö IONCOR Oy siirtyy valtion kokonaan omistaman akkuarvoketjua kehittävän Finnish Minerals Group Oy:n tytäryhtiöksi. Suomen valtiosta tulee Valmet Automotiven enemmistöomistaja ja Pontos jatkaa yhtiön vähemmistöomistajana."                                                              www.valmet-automotive.com/fi/media/valmet-automotive-laajentaa-liiketoimintaansa-henkiloautojen-valmistuksen-ulkopuolelle-ioncor-myydaan-finnish-minerals-groupin-johtamalle-kotimaiselle-sijoittajaryhmalle/

Taas kerran Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry toteutti jäsenistölle hauskan ja hyödyllisen retken. Seuraavana päivänä Saloon IONCORin tehtaalle!

----
Itselläni on paljon muistoja Uudenkaupungin ajastani. Sallittaneen pari nostoa tässä.

Se. Saab. Suomesta.
Tehdasyhdyskunnan Saab-vuosien vaiheet
Velipekka Ryttyläisen väitöskirjan mukaan:
1. Laajentumisen ja suurten muuttojen vaihe 1969-75
2. Pysähtymisvaihe 1976-82
3. Uuden kasvun vaihe, kypsyysvaihe 1983-88
4. Taantuman vaihe 1989-94
5. Elpynyt teollisuusyhdyskunta 1995-.
Väitöskirja: Autokaupunki. Sosiologinen tutkimus autotehtaan vaikutuksista Uuteenkaupunkiin. Turun kauppakorkeakoulun julkaisuja A-7:2000.*
”Itse sain kokea 1988-1990 välisen ajan tuotannossa. Aika oli kultainen muutoinkin. Töitä sai armeijan jälkeen helposti – vaikka tuolloin pohjoishämäläisestä paperikaupungista tulikin. Tehtaan kautta avautui näkemys tuotannon, myynnin ja markkinoinnin yhteismitallisuuteen brändin olemassaolon kannalta. Suomalainen Saab oli esimerkiksi halutumpi Englannissa kuin ruotsalainen. Sain lounastaa 1. työaseman ryhmässä ”uutena” työntekijänä keväällä 1988 toimitusjohtaja Juhani Linnoisen pöydässä. Hän halusi kuulla mitä ”tehtaassa tapahtuu”. Yhteishenki autotehtaalla oli tuolloin uuden kasvun vaiheessa hyvä – ellei erinomainen.”
(Timo Nousiainen)
”Me oltiin nuoria ja vähän kuin ensimmäistä kertaa maailmalla. Sitten kun oli myös vanhempaa porukkaa, niin meistä muodostui työasemilla vähän kuin perheitä.” (Terttu Sjöberg)*
”Olihan se maailma muutenkin siihen aikaan erilainen. Se alkuaika, vielä 80-lukukin, oli siellä tehtaalla paljon leppoisampaa. Sanotaan, että sitten 90-luvun alun lomautusten jälkeen se ilmapiiri muuttui täysin.” (Anne Kuusisto)*
*merkityt lainaukset ja lähde Suomalaisen Saabin jäljillä, Mika Koskinen, Alfamer 2023.

Hauskasti 900 Cabin kuva on taitettu sivulle 96 (Saab 96 oli malli,
jolla tuotanto alkoi autotehtaalla Uudessakaupungissa)

(Oy Saab-Valmet Ab 20 vuotta 1968-1988, Oy Saab-Valmet Ab 1988)

Sain viestinnästä autotehtaalta Teija Åhlmanilta matskuja, joiden avulla hehkutin suomalaista Saabia Ruotsissa... (Oli kappale Euro-Samarastakin!)

Uuden edessä on oltu usein Uudessakaupungissa. Kehityksien valot pimeyksien reunoilla...

----

Lisäinfoa innovaatiokeskuksen toiminnasta:

https://www.valmet-automotive.com/fi/media/valmet-automotiven-innovaatiokeskus-luo-ratkaisuja-tulevaisuuden-autotehtaaseen/


perjantai 5. syyskuuta 2025

Opintomatka luksukseen - koeajossa bensa-hybridi Mercedes-Benz GLC.

Nautinto. Luksus. Ajamisen fiilis. Nämä alkusanat eivät liioittele. Ennen kuin täysin uusi sähköinen Mercedes-Benz GLC esitellään, oli koeajossa GLC (X254) 400 e 4MATIC A Premium Vantaalta Uuteenkaupunkiin ja takaisin.

"Sunnuntaina 7. syyskuuta (2025) klo 21:00 (Suomen aikaa) esitettävässä suorassa lähetyksessä paljastetaan yksi kansainvälisen IAA-näyttelyn merkittävimmistä uutuuksista."

Valmet Automotivelle ensimmäisen sukupolven GLC-malli oli tärkeä, kun sitä valmistettiin vuodesta 2017. Mallin tuotanto Uudessakaupungissa loppui vuonna 2022. Nykyinen koeajossa ollut malli ei tullut tuotantoon Suomeen. Akkuja valmistetaan kylläkin näihin hybridimalleihin Suomessa, Salossa IONCORin tehtaassa.

Voi hiisi, miten onkaan matkafiilis kohdallaan vanhalla 1-tiellä Hiidenpirtin kohdalla

"Ajaminen on käytökseltään rauhallista. Takana on ilmajousitus, joka pehmentää entisestään kulkua. Huojuvan talon fiilikseen tottui pikaisesti, ja olikin syytä lähteä vanhalle 1-tielle nautiskelemaan mistäpä muusta kuin ajamisesta. Käytin sähkö- ja hybridiajamista pääasiassa n. 530 km:n matkalla. Polttoainetta ostin vain 36 eurolla ja sähköä latasin 30 euron edestä. Hieno suoritus 2355 kg:n omamassan autolle. Ajoin hyödyntäen rekuperaatiota, keräsin rullaten virtaa, ja muutoinkaan auton tyyliin ei sovi raskas kaasujalka. Olin yllättynyt matkan kuluista positiivisesti."                                                              (Destinaatiokuski) 

Matkamukavuus on korkealla tasolla paikatulla tienpinnallakin

"Paluumatkalla Raisiosta Saloon ajoin pitkälti bensiinillä. Kylmäkäynnistyksen jälkeen Salosta hotellilta latausasemalle kuulin moottorin äänen selvästi. Silloin tuntui ensimmäistä kertaa, että tässähän on suhteellisen pieni moottori. Autossa on tosiaankin 2-litrainen, 4-sylinterinen moottori. Tähän asti oli hybridi- ja sähkökäytöllä tuntunut vähintään "kuutoskoneelta". Vääntö ja äänimaailma huijasivat bensalenkkaria - kyllä kehitys kehittyy..."                                    (Destinaatiokuski)

"Oh Lord, won't you buy me a Mercedes Benz?" (Janis Joplin: Mercedes Benz) (toim. huom. kirjoittavat viivattomasti brändinimen)

Iso auto on tämä nykyinen GLC (Mercedes-Benz GLC kotimaan koeajopaketti)

Koeajoauto viestitti Vehon kampanjasta, yksityisleasing 799 €/kk. Miley Cyrus ei tietäne hankintatapojen monipuolisuutta Mersujen suhteen...

"Let's pretend it's not the end of the world
Oh-oh, oh-oh, oh-oh-oh, oh-oh

Let's spend the dollars you've been savin' on a Mercedes-Benz (Ah, oh)"
(Miley Cyrus: End Of The World)

Hankintahousut jalkaan...

"GLC:n monipuoliset toiminnot vaativat yön yli nukuttua jonkin verran muistettavaa. Piti aluksi etsiä toimintoja tarkkapiirtoisesta ja isosta 12,3-tuumaisesta LCD-näytöstä. Kuva (still ja liikkuva) oli erittäin tarkka. Myös navigointi oli vakuuttavaa. Ohjauduin sen avulla Raisiosta Saloon. Järjestelmä otti heti kopin, kun improvisoin kääntyessäni eri tieosuudelle." (Destinaatiokuski)

Kulmaperuutus on helppoa

Navi näyttää paikkoja, joissa on tarvis huomioille

Videokuva näyttää saman kuin kuljettajakin näkee

Pesuhallin näkymä

"Auton isossa koossa on se jokin juju ja voimalinjojen hyvässä kombossa jylhä fiilis. Ajaminen on hauskaa ja helppoa, kun voimalinjojen tehokas vuoropuhelu ja yhdistekäyttö on niin sujuvaa. Mercedes-Benz GLC tarjoaa laadukkaan fiiliksen. Arvokkuus tuntuu."                                                                     (Destinaatiokuski)

Nautinto. Luksus. Ajamisen fiilis. Nämä alkusanat eivät liioittele - myöskään loppusanoina...


Lisäinfoa:

Mercedes-Benz GLC | SUV ja Coupé katumaasturit - Veho.fi

Mercedes-Benz-yksityisleasing - Veho.fi

ValmetAutomotive on valmistanut jo 100 000 GLC-katumaasturia | Valmet Automotive

Uudenkaupunginautotehtaalla aloitettiin Mercedes-AMG:n sarjatuotanto | Varsinais-Suomi | Yle


maanantai 1. syyskuuta 2025

Sähköisillä pikkusitikoilla liikenteessä - MAX talvella ja YOU kesällä.

Pienetkin autot sähköistyvät. Talvella tuli kokeiltua uutta Citroën ë-C3 MAX-mallia. Kesällä ajossa oli perusmalli ë-C3 YOU.

Pieni auto on ollut pitkälti manuaalivaihteinen ja tietysti polttomoottorilla varustettu. Nyt pieni auto on sähköinen. Pieni auto, pieni akku. Range? No joo, mutta ajaminen on hauskaa ja meno mukavaa.

ë-C3 MAX talvella: "Noin seitsemän asteen pakkassäässä Myyrmäki-Konala-Petikko-akselilla vajaassa tunnissa häipyi 21 pinnaa täyteen ladatusta autosta. Se polttomoottorisen pikkuauton manuaalilla kepittäminen ja ajon hauskuus kärsivät, kun tasainen sähkömoottorin veto vie aavistuksen tunnottomasti. Automaatin normipykältäminenkin puuttuu. Toisin sanoen näillä tehoilla ja painoilla voisi olla perusteltua ajaa vielä pitkäänkin polttiksella, mutta EU rankaisee kiihtyvästi tätä jatkumoa. Sitikalta löytyy vielä perinteinen bensa-manuaali tähän uuteen C3-korimalliin."

Citroën ë-C3 MAX

Yhteiset omistukset tekevät näitä hauskoja yhdisteitä, kuten ikkunalaseista nähdään. Sähköautoksi on hassusti mallimerkinnässä sana automaatti, ja käynnistys oli oldschoolisti virta-avaimella!

Oho, Mopar!

ë-C3 YOU kesällä: "Koeajossa olevalla matkakumppanilla käydään eri paikoissa, pitemmällä ja lähempänä Hämeenlinnan toimiessa satelliittikaupunkina. 
Nautitaanpa siis hetki arjen ajamisesta uudella sähköisellä C3:lla."

Sähkömoottori tuo välitöntä dynamiikkaa ajamiseen auton ollessa muutoin leppoisa

"En näe ongelmaa latauksen kanssa silloin, kun on aikaa. Pikkusitikan akku on pieni, kuten autokin. Kaupunkiautohan tämä on enemmän, mutta sillä onnistuu pitkäkin matka, kun ennakoi hieman ja osaa hyödyntää latausajan."

Sähköä "tankkiin" ja tauolle

"Pikkusitikka on aivan letkeä peli ajaa myös sateella. Moottoritiessä on Ideaparkin ja Kuljun välissä kulumauria, mutta aivan mainiosti auto kulki ja oli ohjattavissa moitteetta. Voimalinja ja sen vedon käyttö on sujuvaa jalalla."

Moottoritiellä Ideaparkin jälkeen Ylöjärveä kohti sateisessa kelissä menomatkalla

Rättisitikkaan liitetään matkailu ja erityisesti retkeily. Pienen kokonsa ansioista uusi C3 selviytyy yhtä lailla ahtaista paikoista ja sopii kuljettamaan ihmisiä sekä eväitä kohteeseen. Se soveltuu pienen kokonsa ansiosta retkeilyautoksikin.

Rättisitikka senior ja junior koolla...

"Uudella C3:lla on mukava mennä ahtaisiin paikkoihin, kun se on niin mahtuva. Tampereen liikenteessä 3. reissupäivänä pystyi ryhmittymistilanteissa löytämään suoraan ajavien vierestä helposti aukon, ja näin ollen päästä joustavammin kääntymään. Auto mahtuu myös kivasti retkeilytarpeissa pieneen tilaan. Maavaraa on myös. Se missä rättisitikka voittaa retkeilyautona suvereenisti, on siinä irroitettavat istuimet. Näin syntyy lattiapintaa vaikka nukkumiseen. C3 tarjoaa takaistuimen taittamisen jälkeen vain välttävän tilan - istumiseen."

Retkeilykampe - sähköinen pikkusitikka


Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...