Destinaatiomatkaajat

sunnuntai 27. lokakuuta 2024

Koeajokiertue on harvinaista herkkua - Hyundai.

Tämä tiedetään, että uusia autoja näkee autoliikkeissä. Ja koeajoakin voi kysyä. Uutukaisia esitellään ja kampanjoidaan. Piirimyyjä, dealeri, jälleenmyyjä tai autokauppias - paikallistason ytimessä toimitaan lokaalisti.

Messut tai jokin tapahtuma kokoaa yhteen nykyisinkin. Isossa mittakaavassa järjestettyjä myyntikiertueita on nykyisin enää harvassa. Tänä vuonna on silmiin pistänyt enemmän uusien kuorma-autojen kiertueet tai ns. säännölliset koeajopäivät sekä jälleenmyyjätason tekemiset. Mutta, että maahantuoja kiertäisi 30 paikkakuntaa autoineen ja asiantuntijoineen. Hyundai teki niin KOE X AJA - kiertueen puitteissa syksyllä 2024.

Ioniq 6 ja frunk (front trunk, etutavaratila)
















              "Koe kiertueella mm. Hyundain täyssähkömallit, ärhäkkä IONIQ 5 N, täysin uusi SANTA FE ja hienosti uudistunut TUCSON. Paikan päällä sinua palvelee Hyundai-automyyjät ja muut Hyundai-asiantuntijat!" 
KOE X AJA -kiertue - Hyundai

KOE X AJA -kiertue alkoi 13.9.2024 Lohjalta ja päättyi 26.10.2024 Vantaalle. Matkan varrella oli kaikkiaan 30 paikkakuntaa, maantieteellisesti laaja kirjo - esim. Maarianhamina, Lappeenranta ja Rovaniemi.

Destinaatiokuski ehti päätöspäivään kokeilemaan uutta ja perinteistä teknologiaa Auto Bassadonelle Vantaalle.

Peili 2.0 eli kamera - jonka kuvan näkee kojelaudan reunojen "peileistä" (Ioniq 6)











Destinaatiokuskille tuli vanhan ajan fiilikset, kun sai valita mitä haluaa koeajaa. Listalle päätyi kaksi sähköautoa ja yksi bensiini-hydridiauto.

  • Ioniq 6 AWD Ultimate (325 hv) sähkö
  • Ioniq 5 N (650 hv) sähkö
  • Bayon Cross 1.0 T-GDi 48V Hybrid 100 hv 7DCT automaatti (100 hv) bensiini-hybridi
Destinaatiokuskin miettein kolmen auton fiilikset.

LENTOKONE ILMAN SIIPIÄ
Ioniq 6 AWD Ultimate (325 hv) sähkö

"Muoltoilultaan auto on matala ja peräosaltaan persoonallisen kaareva. Hopeassa sävyssä auton perän muoto ei tuntunut niin futuristiselta kuin aiemmin on tullut huomioitua. Myyntipäällikkö Mika Savolaisen tärkein viesti oli huomioida peiliratkaisu, varsinkin vasen eli kuljettajan puoli."

Kamerakuvin katveeseen - peili on passé (Ioniq 6)

"Auto lipuu liikkeelle äänettömästi. Mukavaa ja leppoisaa menoa liikennevaloista toiselle. Maantieajossa auto oli hyvin kaksijakoinen, normaalitilassa ajo ja kiihtyvyys tuntuivat selvästi rajoitetuilta. Nopeita molemmin suuntaisia ohjausliikkeitä tehtäessä tuntui auto kallistelevan jonkun verran. Maksimitehoa käytettäessä tuntui tyypilliseltä sähköautolta - lähti kuin jänis makuulta eli saman tien kiihtyvyys "ylittää totutun" kiihtyvyyden. Auto oli muuttunut alustaltaan kovaksi ja sporttiseksi."

"Peilitoiminnon muuttuessa sisäkameroiksi kojelaudan reunoilla on nyt futuristista ajattelua. Silmä kyllä tapailee ikkunan läpi varsinkin vasenta puolta. Jotenkin tuntui, että auton kylkiä tai yhdessä kohtaa oikeata kuollutta kulmaa ei oikein nähnyt (tai ei heti hoksannut minne piti kääntää katse). Kysymykset, joihin ei pysty vastaamaan: mihin tarvitaan leppoisien ajo-ominaisuuksien lisäksi tämänkaltaisessa autossa tuota räjähtävää tehoa? Peilit aiheuttanevat tilanteita varsinkinkin kovemmilla nopeuksilla ja ruuhkassa? Mihin tarvitaan äänettömässä autossa erilaisia suhina- ja suihkukoneääniä? Varsinkin Kehä III:n kohdalla säikäytti, että meneekö reittilento läheltä vai mitä ihmettä... Äänet tuntuivat hassuilta."

Ioniq 6 näyttää ehkä futuriselta, toisaalta leppoisalta ja rauhalliselta ajopeliltä



















KIIHTYVYYDEN JULMA TUNNE   
Ioniq 5 N (650 hv) sähkö                                                                              

Lauantai on vielä nykyisinkin karkkipäivä! Teho 650 hv, vääntö 770 Nm (Ioniq 5 N)

"Toisen kerran viikon aikana N:n rattiin, ja nyt nopeammalle tieosuudelle Hyundai Finlandin brändilähettilään, Riku Tahkon, kanssa. Ioniq 5 N on sähköautona niin lähellä perinteisen ja sporttisen polttomoottoriauton fiilistä kuin vain voi. Lähinnä auton ulkomuoto tukee perinteisen golfgti-luokan lookia - ilman mitään spoilereita tai skuuppi-jekkuja. Clean is mean, sanotaan..."

"No joo, tämän verran pitää olla aerodynamiikkaa, että auto pysyy maassa" -
pakoputket puuttuvat (bensalenkkarin huomio) (Ioniq 5 N)

"Ajossa auto tekee heti selväksi sen, että kunnon kuppi-istuimet ja ratti nappuloineen ovat käytännön eivätkä vain näön vuoksi. Kuulon vuoksi autoon saa äänimaailman, jolla sähkö-loudless muuttuu bensa-loudnessiksi. Ja on muuten soundit ja kokemus aidon tuntuista, paukkeineen ja tehon ja väännön tuntuineen. Kuuluu muuten uloskin, kuulemma. Ajossa voi harjoittaa, kuin ennen vanhaan, vasemman jalan jarrutustekniikkaa. Tätä pitäisi kokeilla talvella ajoharjoitteluradalla."

Kuppi-istuimet tarvitaan, onhan auton teho Lambo-luokkaa...

"Auton sporttisuus on saatu mukavaksi. Vaikka auto liikkuu räjähtävästi tai ohituskiihtyvyyden ollessa reipasta, ei tunnu niinkään sähköisen repivältä. Toisaalta siksipä autossa on sporttipenkit, ettei liikkeen pitäisikään kohdistua niinkään kroppaan - vaan mieleen. Äänten kanssa tuntuu kuin ajaisi todella tehokasta polttis-sporttia. Ajo on yksinkertaisesti miellyttävää. Onko 82 000 euroa tästä mallista paljon vain vähän? Ehkä ajatus sitä vastaan on, että miksi sähkö, jos pitää matkia polttista? Toisaalta rahalla saa sähköauton, jolla voi toimivalla rekuperaatiolla ajaa joustavasti ihan vaan nostamalla kaasua (jolloin vauhti hidastuu) niin miellyttävästi mutkamaantietä, että oksat pois. Lähinnä bensalaenkkarin sähköunelmaa kuin nykytekniikalla voi toivoa."

Monipuolisia (hauskan) ajamisen tukimuotoja on yllin kyllin, mukaan lukien kierrosaikamittari

Fyysinen ajonhallinta - Riku Tahko vieressä...

SÄÄNNÖLLISEN ARJEN SÖPÖLIINI
Bayon Cross 1.0 T-GDi 48V Hybrid 100 hv 7DCT automaatti (100 hv) bensiini-hybridi

Bayon Cross - ristiin rastiin arkiajossa persoonallinen pikku-perushybridi

"Jos olisin perheenäiti, ja eläisin ruuhkavuosia tai ainakin säännöllistä kellon määrittämää perhearkea, toivoisin ehkäpä autolta hiukan yksilöllisyyttä. Pitäisin persoonallisemmasta ulkonäöstä ja automaatista.
Jos i20 tai i30 näyttävät tavallisilta, toisi Bayon hiukan väriä elämään. Auton mitat ovat leveydeltään ja akseliväliltään samat kuin i20-mallissa, mutta crossoverina tällä kyllä kelpaa hakea lapsi tarhasta. Hybridi tukee arvojani - perheenäidin unelma."

"Miesnäkökulmasta auto on ihan persoonallinen, kyllä...mutta ehkä tuota 100 hevosvoiman tuomaa teho-odotusta ei ole oikein kolmen henkilön kuormalla. Auto jaksaa kyllä vetää pirteästi, mutta välillä on viivettä kaasupolkimen painalluksessa. Hydridin tuoma katu-uskottavuus kiihdytyksen helpottajana on enemmän henkistä laatua. Autosta ja ajamisesta pitää kyllä normaalikäytössä - kaupunki- ja taajama-ajo ovat Bayonin parasta sarkaa."

"Erikoisia huomioita olivat mm. konepellin tuen sijoituspaikka. Sitä piti jonkin aikaa hakea. Samoin se kiinnitti huomion, että kaasujalan ollessa keskikonsoliin tuettuna, vaihteenvalitseminen t-muotoinen pää ottaa jalkaan kiinni, kun käsi on valmiudessa. Vääntöä sai parannettua siten, että kun otti käsivalitsintoiminnon käyttöön (+ ja -), niin vaihtamalla 2. nopeusalueelle ilman, että vedättäisi pitkään 1.llä - silloin kiihtyi auto tehokkaammin ja 3. nopeusalueella jaksoi heti jatkaa voimakkaammin."

Tuossahan se on: konepellin tuki!

Keppi on liki reittä

Perusautohan Bayon on, muotoilultaan dynaamisempi kuin i20 (Bayon)

"Jos olisin perheenäiti, toteaisin yksin tai lapsen kanssa ajettaessa tehoa olevan riittävästi, ja automaattivaihde on ihan kiva. Mikä plus ja miinus, en ole koskaan kokeillut. Tämä riittää minulle - ja autohan on punainen..."

Punainen auto - ihan kiva (Bayon)

#destinaatiomatkailu #koeajomatkailu #destinaatiokuskinrating

Copyright Destinaatiokuski 2024.




lauantai 19. lokakuuta 2024

Tienvarsiruokaa.

Tien päällä oleminen nälättää. Mikäpä muu auttaa kuin tienvarsi-gourmet. Ennen kun päätiet halkoivat kyliä, kauppaloita ja kaupunkeja, sitä osui herkemmin ihan ruokaravintolaankin. 

Toisaalta ihan nakkikioskitasoa ei nykyisten pääteiden varsilla olekaan - on konseptihuoltamoista ketjuruokaloihin. Joukkoon mahtuu yksittäisiä syömästoppejankin. Nykyisin on paljon pop-up-tyyppisiä vaihtoehtojakin, ja joskus ne yllättävät nälkäisen kulkijan. 

Pop-up-kohtaaminen Tervakoskella
                                                                                                                             










Autoileva kansa on saanut vatsansa täyteen heti kun liikkuminen on motorisoitunut. Amerikasta tulee diner-perinne, joka alkoi jo hevosliikkumisen aikakaudella. Ja silloin palveltiin ns. jalkakäytävän reuna -ajatuksella (kerbside).

"The first such establishment opened in 1872 in Providence, Rhode Island - a "night lunch wagon" to serve those who worked and played long after the restaurants had shut at 20:00. Its mix of open-all-hours eating and cheap, homemade food proved a hit, and the formula has been repeated ever since.Today the diner occupies a place in the American heartland."

Amerikkalainen nuoriso- ja cruising-kulttuuri on tehnyt hampurilaisravintolat tunnetuiksi ympäri maailman. Niinpä maailmanvalloitus on tehnyt niistä glokaalin ilmiön jokaiseen maanosaan.

Kuulun niihin, jotka ovat ammentaneet diner-kulttuuria
American Graffiti -elokuvasta (Svengijengi ´62, Lucasfilm Ltd. 1973)

Amerikkalainen drive-in-kulttuuri teki helpoksi syömisen - sen pystyi tekemään autosta käsin. Serviisi pelasi, ja syömähommelin pystyi tekemään nousematta autosta. American Graffiti -elokuvan oheen julkaistiin soundtrack, jossa rullaluisteleva tarjoilija penetroi toimintamallin laajaan tietoisuuteen.

American Graffiti -soundtrack (A Universal Music Company 1973)

Joskus ihan läheltä löytyy ruokaa destinaatiokohteenakin. Ennen Destinaatiokuski tuli käyneeksi jälkikasvun kanssa Parolannummen sotilaskodissa - kustannustehokas paikka, joskus ympäristössä saattoi bongata panssarivaunujakin.

Mikä sotku!

Tienvarsiruokapaikkoihin voisi laskea kauppakeskustenkin tarjoomat, sillä tien viedessä vierestä, voihan niihinkin mennä murkinoimaan.

Itiksen KFC

No mitäpä Euroopassa tarjottiin nousevalle liikennekultturille ja autoilevalle kansanosalle? Michelin teki tunnetuksi listaukset motoristeille oppain. Michelin Guide on käsite. Perusidea oli myös syömispaikkojen ja ravintoloiden rätinki, pääosassa Michelin-tähdet.

The first Michelin Guide, published in 1900 (Michelin)

"In 1900, there were fewer than 3,000 cars on the roads of France. To increase the demand for cars and, accordingly, car tyres, the car tyre manufacturers and brothers Édouard and André Michelin published a guide for French motorists, the Guide Michelin (Michelin Guide). Nearly 35,000 copies of this first, free edition were distributed. It provided information to motorists such as maps, tyre repair and replacement instructions, car mechanics listings, hotels, and petrol stations throughout France."

Some-aikakaudella on tullut tavaksi kertoa missä ja mitä on syömässä. Ravintola-annosten kuvia on ihmisten some-kanavissa yllin kyllin. On tullut tavaksi tehdä jopa kaupallista yhteistyötä some-julkkisten taholta. 

Destinaatiokuskin matkasisällössä korostuu myös se, mitä kuvun alle viedään. Kun Destinaatiokuski lähtee matkalle, on kohde, brändi ja matkakokemus keskiössä. Ajetaan autolla, käytetään autoilun ja automatkailun palveluita. Ne näkyvät sisällössä ja tekemisessä.

Kunnon(?) aamupala kitusiin McDonald´s Norrtäljessa - tiimi reittaa aamunavauksen
  
Mierolan tiellä 9.8.2024

Mierolan Silta-Cafen pannari
                                                          
"Ajamisen lomassa on tauko paikalla. Mitäpä sitä tekisi? No, jospa kävisi Mierolan Silta-Cafessa pannarilla.
Destinaatiokuskin rating: tasalaatuinen koostumus ja mainio pehmeys viekottelevat. Makeilla lisukkeilla syntyy kahvitaukoon raukeutta. Jatkoon."

Biltema Hyvinkää ja lihapulla-annos 10.10.2024

"Lounasta tekisi mieli. Mainonta on kertonut Bilteman olevan myös ruokailevan autoilijan puolella. Sinne siis.
Hyvinkää sattui kohdalle.
Sain paremman tarjouksen kuin seinältä. Seinä tarjosi seitsemän lihapullaa 4,50 € ja lisäeurolla viisi lisää. Tietenkin isompi annos!
Ja kahvin otin noin vaan. Siihenkin sain tarjouksen, kahvi ja kanelipulla aterian kera - koko setti 6,00 €.
Lihapulla-annoksen makurefrenssimielikuva oli tietenkin Ikeasta.
Lihapullat olivat pieniä ja pehmeäseoksisia. Varsinaisesti maku ei ollut aivan pielessä, fiilikseen vaikutti enemmän. Tottumiskysymys.
Pullakaffe oli erinomainen makukokemus.
Kanelipulla tuoreempi kuin Ikeassa.
Ruoka vain pilkunälkään, Ikea täyttävämpää.
Pullakokemukselle pisteet Biltemaan.
Isompana annoksena lihapulla-annos juuri ja juuri jatkoon."

Joskus vaan näkee hauskoja hetkiä ja tilanteita. Ulkoilmaa ja eväitä. Siinä on jotain niin luonnollista.

Korona-ajan pikaruoka-alusta kahvikuularallissa 9.5.2020 #carsntakeawaycoffee


Lähteitä:

lauantai 28. syyskuuta 2024

Destinaationa tie itsessään.

Tiet vievät. Niitä on maailma täynnä.

On isoja ja pieniä, uusia ja vanhoja.
Legendaarisia ja ihan tavallisia.
Väylää pitkin pääsee perille, ellei jää matkalle tai muuta suunnitelmaa.

Tai jos tie itsessään on destinaatio...

Letka-ajon nautinnollisuutta tien viedessä mennessään



















"Mitä on destinaatiomatkailu? Kulkuväline voi olla sinänsä mikä vain, kunhan lähtee. Voi olla tarkkakin suunnitelma kohteeseen tai löyhä pisteiden väli. Voi olla niinkin, että lähdetään vaan johonkin suuntaan. Tämä muoto lienee lähinnä klassisen road tripin käsitettä."

Yksin tai yhdessä voi lähteä tien päälle. Menossa voidaan olla siis aikataululla tai aikataulutta johonkin kohteeseen tai "matkalle muuten vaan". Entä jos varsinainen matkakohde on tie itsessään - ja ajamisen muodostama kokemus sellaisenaan?

Elämä on huviajelu, joten miksipä ei - lähteä ja kokea ajajan ehdoilla ajamisen nautintoa erityisellä tiellä, tieosuudella tai reitillä?

Ennen oli paremmin? Ainakin pioneerihenki oli syvempää - nythän autoilu on jokapäiväistynyt. Toisaalta maailma on muuttunut - esimerkiksi klassisen Petsamon tai Neuvostoliiton matkailu on historiaa. Mahdotonta kokea enää...

Lapin reissu autolla. Nykyisin, kun vähän kun varautuu, niin sehän on helpohkoa. Sähköautollakin.
Ennen oli ennen. Petsamon matka ei ollut pala kakkua pelkästään mittasuhteiden valossa. Eikä ajassa; 1930-luvulla tai välirauhan aikana.
Kuvateksti ja ingressi Peerlessillä Petsamoon Mobilisti Seniorin kuvatekstistä:
"Jäämeren rannikko tuli maanteitse muun Suomen yhteyteen, kun 517 kilometrin mittainen tie Rovaniemeltä Petsamoon valmistui syksyllä 1929. Ajomatka Petsamonvuonolle vaati kestävyyttä sekä autoilta että turisteilta, mutta matkasuoritus oli vaivan arvoinen."
"Kilometripylväs näyttää, että Rovaniemelle on matkaa 415 km."
Peerlessillä Petsamoon, Vesa Pynnöniemi, Mobilisti Senior 3/2024

Lähteä nyt Jaltalla pitkälle road tripille. Se on kysynyt kanttia - Neuvostoaikana ja vielä omatoimimatkana.
Näin tapahtui talvella 1966. Lainaukset ao. artikkelista.
"Ukraina ja sen mukana Krimillä sijaitseva Jalta oli pitkään osa Neuvostoliittoa. Epäluuloisen suurvallan alueella eivät ulkomaalaiset autoilleet, tai ainakaan helpolla ei lupia omatoimimatkailuun saanut. "
"Jaltojen pitämä 70 kilometrin matkanopeus herätti suurta huomiota. Eräskin hitaasti ajaneen kuorma-auton kuljettaja avasi vauhdissa oven, piti jalkaa kaasulla, nousi ulos astinlaudalle ja teki ristinmerkin nähdessään autojemme lähestyvän."
"Lumi on muuttunut rännäksi, huuhtelulaite tukkeutui ja ja pyyhkimet repeilivät. Turha turismi ja tutkimusvietti tuupertui taisteluun yhä voimistuvaa väsymystä vastaan."
Jaltalla Jaltalle, Janne Halmkrona, Mobilisti Senior 2/2024

No mitä voi nykyään kokea?

 "Ajamaan tänne on tultu.
Syheröiset vuoristotiet ovat urheiluauton luonnollisinta elinympäristöä"
Niko Rouhiainen, Vauhdin hurmaa Alpeilla, Kauppalehti Optio 7/2024

Automedia testaa ja koeajaa autoja eksoottisissa tai legendaarisissa paikoissa.

Moottori-lehdessä 12/2018 on Mazdan koeajossa myös fiilistelyä tiestä ja itse ajosta. Aina se kohde ei ole siis tärkein asia. Tiekin riittää. Matka - ei päämäärä. Tässä maailman tasolla uniikki tiekuvaus.
"Kun Mazda lopulta laskeutuu alas vuorilta ja matkaa tavanomaiseksi maaseututieksi muuttunutta 7C:tä kohti Vidraru-järveä ja sen päättävää patoa, on mielessä vain yksi ajatus: U-käännös, ja takaisin vuorille."
(Pieni pako arjesta, Lauri Ahtiainen, (Mazda MX-5), Moottori 12/2018)

Transfăgărăşan, kuva The Romania Journal

#tievie #destinaatiomatkailu #roadtrip


torstai 12. syyskuuta 2024

Keimolanmäki - Keimolan moottoriradan historian havina destinaatiokohteena.

Legendaarisen Keimolan moottoriradan historia elää tänäkin päivänä - asuntoalueella. Keimolanmäki hengittää suomalaista autourheilukulttuuria. Radan aktiiviaikojen yhdisteitä on löydettävissä nimissä, kuvissa ja tiestön muodossa.

"Vantaa, silloinen Helsingin maalaiskunta, nousi maailmankartalle vuonna 1966 kilpa-autoilija Curt Lincolnin täyttäessä haaveensa moottoriradasta. Kotimaisten ja vierailevien ajajien hurjaa menoa seurattiin Keski-Euroopan tyyliin betonisesta valvontatornista, jonka suunnitteli Dag Englund. Tienoo hiljeni vuonna 1978, kun rata suljettiin. "

Ajolenkin kaarteessa syyskuussa 2024










            "Ajolenkki on uusi katu. Kadun molemmin puolin rakentuu uusi Keimolanmäen asuinalue. Katu sijoittuu rakentamattomaan metsämaastoon. Paikalla on ollut aikaisemmin moottorirata, jonka rakenteita löytyy vielä maastosta."  Ajolenkki välillä Keimolanmäenpuisto–Keimolanmäentie katusuunnitelmaselostus 59111 (vantaa.fi)

Vantaan katuhankkeet alueella vuonna 2024 ovat Ajolenkki, Saunalenkki ja Keimolanmäentien pohjoispää.

"Kadunnimiksi tulee esimerkiksi Ajolenkki, joka on vanhan radan osa, ja Saunalenkki, joka oli sen kaarteen nimi, jossa oli makkaramainos. Taloyhtiöitä on nimetty muun muassa Vantaan Maalisuoraksi ja Vantaan Circuitiksi."

www.fonecta.fi/kartat

Tornin edustalle asfalttiin on maalattu Keimolan 3 300 metriä pitkän radan malli ja ympäristössä on taideteoksina metallisia autonrenkaita. Jos ei tiedä mitään Keimolan historiasta, viisastuu nopeasti, kun käy lukemassa historiatauluja. Niitä on pystytetty valvontatornilta alkaen parin sadan metrin matkalle.

Alkuasuntojen tulevan talon seinää tulee koristamaan muisto ensimmäisestä suomalaisesta Formula 1 -kuljettajasta Leo ”Leksa” Kinnusesta, jonka mukaan myös Leksankuja on saanut nimensä. Hänen varhaisimpia ansioitaan oli mm. Keimolan moottoriradan avajaiskilpailussa 1966 V-luokan lähdön kolmas sija. 
Facebook - Keimolanmäki

Kimmo Penttinen www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000008327111.html

Facebook - Keimolanmäki

Keimolan torni silloin joskus (B. Möller, Museovirasto)

Keimolan torni syyskuussa 2024
Lincolninaukion pysäköintitalo syyskuussa 2024

Destinaatiokuskin rating: "Hauskaa oli ajaa urheiluautolla Keimolanmäen alueella ja osaltaan fiilistellä sekä kunnioittaa Keimolaa - olihan se vuotta vanhempana Ahvenistoa ja lähempänä Helsinkiä kova kansainvälinen kisakenttä. Kiva matkailukohde - bensalenkkarille. Tämän vantaalaisen matkakohteen ehtii nopeasti ja helposti koluta. Sopii vaikka luokkaretkikohteeksi nuoremmille polville."                                                                                                   

Lisäinfoa aiheesta:  

Keimolan moottorirata – Wikipedia

Keimolan kilparadan tarina uusin vanhoin kuvin (moottori.fi)

Keimolan Lincolninaukio ja valvontatorni, Vantaa | WSP

Keimolan Lincolninaukio ja valvontatornin kokonaistaideteos (youtube.com)

Keimolan ajojen alla | Elävä arkisto | yle.fi








sunnuntai 8. syyskuuta 2024

Viikonloppu ja koeajo klassisen GT-kaunottaren kanssa.

Sattuikin. Ja tapahtui. Rekisterikilvessä lukee Eva. Ja viikonloppu hänen kanssaan... Kelitkin olivat kohdillaan, ja vielä samanhenkisten lajitoverien kanssa FHRA Cruising Pre-Partyssä Malmin lentokentällä ja Drift SM -sarjan Pro-luokan päätösosakilpailussa Ahveniston moottoriradan stadionilla.

Koneromanssihan siitä syntyi, uuden Ford Mustangin (5,0 V8 A10) koeajossa. Polttomoottoria rakastavia on paljon - vielä mahtuu 5-litrainen V8-moottori maailmaan. Kiitos alun perin Henry Fordille, olihan A-mallin V8 aikanaan kova juttu autoistumisen alkuvuosikymmeninä.

Mittarivalikosta nostalgisesti yövalaistu Fox Body ´87-´93 näkymä



















Vieläkö on villihevosia? Kiitos kysymästä. Onhan niitä. Kovasti on kanta vähenemään päin, mutta bensalenkkareita ja koneromantikkoja vielä riittää. Vanhat hyvät asiat eivät muuttamalla parane. Uusi Ford Mustang on juurikin tämänkaltainen - kuin vikuri villihevonen laukaten vastavirtaan. Tämä poni laukkaa vauhdilla vielä 60-vuotispäivänäänkin. Ja onhan Mustang myös maailman ostetuin urheiluauto, joten asiakkaat ovat sitä mieltä niin ikään. Vauhdikas tarina jatkukoon.

Uudesta mallistahan piti kirjoittaman. Automallilla on vain niin mielettömän merkityksellinen historia, että jos ihan vähän...

Ford Mustangin synty on kuin markkinoinnin oppikirjasta. Aika, paikka, tuote ja kohderyhmä saivat perfect matchin - kuin sadussa.

"But only one gets that honor, the Ford Mustang. Here’s why: The Mustang, which was introduced at the New York World’s Fair on April 17, 1964, blew our proverbial socks off and introduced an entirely new class of car. We loved the long hood and short deck silhouette." 

Uuden Mustagin tunnuspiirre on klassisen pitkä ja dynaaminen keula. Kuljettajan paikalta tuntuu kuin nokka olisi hieman ylöspäin -  korostaen lentoonlähdön tunnetta. Moottorin saa neljään eri äänitilaan, miedoin kunnioittaa ympäristöä sulauttaen auton liikennevirtaan. Sitten on se neljäs taso: rata. Tehoa ja korvia hivelevää bassokasta V8-murinaa. Stereoita (B&O) tuli vain kokeiltua aivan muodon vuoksi. Muuten mentiin luomuäänellä...

Ennen mentiin takavetoisilla autoilla lähikauppaan - miksei nykyisinkin?

Autossa on riittävän tehokas neljännen sukupolven 5,0-litrainen V8 Coyote -moottori, 446 hevosvoimaa ja 540 Nm vääntöä. Malliltaan auto on 7. sukupolven Mustang. Normaaliajossa tuntuu hauskalta se, kun automaattivaihteisto alkaa kiihdytyksessä takoa isompia nopeusalueita sisään ja äänien kanssa on tunne on kuin olisi jo suurempikin nopeus. Nopeusalueita on peräti kymmenen. Toisaalta kun mennään isolla nopeudella, vauhti ei tunnu missään. Maiseman vaihtumisnopeus vain kavaltaa vauhdin tunteen.

"Erottuvaa muotoilua. Ikonisen 5,0-litraisen V8-moottorin teho ja ääni. Moderni ohjaamo ja mukautettavat digitaalinäytöt.

Uuden Mustangin perän muoto on saanut vaikutteita superauto Ford GT:n viimeisimmistä malleista. Silmiinpistävä piirre on takalamppujen leveä väli ja muotoiltu perän kulma. Tunnistaa kyllä Mustangiksi...

Sattuikin viikonloppuun 6.-8.9.2024 poikkeukselliset kelit: ei syyskesä, vaan kesäsyys.

Kun Mustangin sai Malmin lentokentällä paikoilleen, alkoi heti kiinnostus

Tämä teksti viittasi 2024-mallivuoteen.

"Whether you´re admiring its lines of living it up behind the wheel, the 2024 Mustang ® lineup is designed to raise your heart rate and keep it pounding." 

Ensi vuoden mallista todetaan ytimekkäästi.

"Take on the world in an American icon."

Ahveniston moottorirata toi bensalenkkarit liki. Koneromantiikka on syvällistä, keskustelun muuttuessa konesosiaaliseksi kanssakäymiseksi.

Aito kiinnostus kohtaa aidon ikonin Ahveniston moottoriradan varikolla

GT tarkoittaa Mustangin tapauksessa vapauden tunnetta ja maistuvaa matkantekoa Grand tourer – AutoWikiGrand tourer – AutoWiki 

"Kuulun bensalenkkareiden heimoon, myönnettäköön" (Destinaatiokuski)
(päässä sähköteemaa, kiitos HAWE Finland Oy)

Malmilla oli sähköä, niin tunnelmassa kuin Mustang Mach-E Rallyn muodossa (Täyssähköinen Ford Mustang Mach-E Rally | Ford FI)

Aurikoinen autoiluviikonloppu. Ihan sama millä käyttövoimalla. Koneromanssi Evan kanssa päättyy, niin se vain on. Mutta toivo elää. Jos vielä kohdattaisiin...

Destinaatiokuskin rating: "Voiman tunne on jatkuvaa, kuin lentoonlähtöä odottaen. Rauhallisella, mutta päättäväisellä kiihdytyksellä 0-100 km/h pääsee johonkin kuuden sekunnin pintaan. Ilmoitettu kiihtyvyys on 4,9 sekuntia. Tämä on yksi piirre, jolla pääsee sellaiseen tunnetilaan, jota ei enää ole. Ääni ja voima - niissä piilee alkukantaista voimaa. Muskelia. Kyllähän sähköautot kiihtyvät ja kulkevat, mutta ero on kuin yksilö(n vapaus) vastaan byrokratia(n muotti). Vapaudesta voi polttomoottori-ihminen edelleen nauttia, n. 111.000 euron hintaan. Onko se paljon, jos pääsee irti arjesta vauhdin hurmaan - kuin silloin joskus ennen. Paljonhan se on, jos miettii veroja, joita on enemmän kun auton hinta olisi ilman. Mutta silti...jos hieman nostalgiaa nykyhetkeen saa toivoa."

Eva - ei hyvästi vaan näkemiin

"Elämä kuin unikko" (Eva Myöhänen)

Ei vapaata vangita voi
Me kumpikin tiesimme sen
(Kai Hyttinen: Kurki)

#destinaatiokuskinrating #fordmustang #destinaatiomatkailu #roadtrip

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...