Destinaatiomatkaajat

perjantai 3. lokakuuta 2025

Liikkuvuus on haaste - ja käyttäytyminen sekä osaaminen liikenteessä.

Liikenne ei muutu pelkästään käyttövoimien ansiosta. Liikkuvuus on sana, joka sisältää muutakin kuin perusautoilua - johon olemme tottuneet. Liikennesuunnittelua ohjaa mikroliikkuminen eli kaikille toteutetaan omia ja erityisiä väyliä ja ohjavia sääntöjä kaupunkimiljöissä. Jalankulku, kävely ja sähköiset liikkumisvälineet voittavat keskustoissa. Autoilu jäänee aina vaan ulommille kehille.

Liikennekäyttäytyminen on muuttunut yksilökeskeisemmäksi, ja liikenneopetus on muuttunut lyhytjänteisemmäksi. Oi niitä aikoja, kun kaikki oli niin seesteistä ja hyvää... Vai oliko?

Liikenneopetus oli aikoinaan aivan kansalaistaitojen ytimessä. Nykyään esim. vilkun käyttämättömyys tai viestintävälineillä leikittely autolla ajaessa on enemmän sääntö kuin poikkeus.

"Vuonna 1968 ajettiin ensimmäinen Suomi-ajo. Tuolloin Suomessa elettiin autourheilun kulta-aikaa. Suomi-ajolle oli sosiaalinen tilaus, sillä kaikki eivät halunneet osallistua kilpa-ajoihin suljetuilla tieosuuksilla. Toteutettiin siis liikenteessä liikenneaiheinen ajoreitti - suorastaan road trip - ja destinaatiomatkailukulttuurin lähtölaukaus Suomessa."

Kuinkahan monta erilaista liikennevälinettä voi kulkea tässä nykyaikaisessa risteyksessä?



















"Liikennettä on tutkittu vähän yhteiskunta- ja kulttuuritieteissä. Ylipäänsä talouden ja tekniikan aiheet ovat olleet yhteiskunta- ja kulttuuritieteissä vähemmän esillä kuin esimerkiksi yhteiskuntasuunnittelun ja päätöksenteon kannalta voisi toivoa. Melkein yhtä vähälle huomiolle ovat jääneet liikennetekniikan alaan kuuluvat kysymykset liikennesuunnittelusta."
(Toim. Marko Nenonen, Henri Wiik, LIIKENNE - TALOUS - IHMINEN, Liikenteen muutos luovan talouden Suomessa 1945-2030, Väylävirasto 2020)

Liikennevälineen kuljettaminen on yksi asia, toinen on hallinta ja looginen ajattelu. Tuntuu siltä, että jotain on jäänyt matkan varrelle, eikö?

Voisihan sitä jättää skuutin vähän turvallisempaan paikkaan, eikö?

Liikenteessä ei olla yksin, joten muutkin liikenteenkäyttäjät pitää huomioida

"Talvi tulee. Niin ikään liukkaus. Autot ovat aina vaan painavampia, ja käyttövoimat muuttavat ajamista. Hallitsetko sinä riittävästi ajamista talvikelillä? Milloin muuten viimeksi harjoittelit "livenä" liukasradalla?"

Liikenteessä Suomessa on vallalla "hullut päivät", joten korostuu aika lailla villi meno. Syitä on monia. Viimeisen viiden vuoden aikana meno on tullut haasteelliseksi sillekin, joka ihan vaan nauttii liikenteessä olemisesta ja ajamisesta. Stressinsietokykyä ja hermojen hallintaa tarvitaan enemmän...        https://destinaatiokuski.blogspot.com/2025/07/liikenneruletti-ajonautinnon-tiella.html

Mitä siis on tapahtunut?

Ensinnäkin dokumentaatiovälineet ovat lisääntyneet niin, että kuva- ja videomateriaalia esim. törkeistä ohituksista julkaistaan harva se päivä. Media osallistuu tähän "lukijoiden videoiden" kautta.

Liikenne on yhteisöllistä tekemistä. Tai ainakin niin pitäisi olla. Mistä johtuu, että on siirrytty enemmänkin yksilölliseen ja itsekkääseen tekemiseen?

Ajoneuvon voimavaroja tai ajo-ominaisuuksia voi testata suljetulla alueella - esim. ajoharjoitteluradalla

Pitää päästä liikkumaan. Suomessa se on pitkien etäisyyksien takia välttämätöntä. Autolla pääsee helposti. Julkinenkin pelittää. Vaan jospa edellä mainitut liikennemuodot eivät sittenkään ole kaikkialla mahdollisia. Tai jos et maaseudulla pystykään esim. ajokunnon huononnuttua enää ajamaan sillä tutulla ajopelillä. Silloin täyttyvät liikenneköyhyyden tunnusmerkit.

"Kiteytettynä liikenneköyhyys tarkoittaa tilannetta, jossa ihmisten luontaiset liikkumisen tarpeet eivät täyty. Liikkumisen hinnan lisäksi ilmiön taustalla voivat olla esimerkiksi ikään tai fyysisiin rajoitteisiin liittyvät liikkumisvaikeudet sekä ongelmat julkisen liikenteen ja palveluiden saavutettavuudessa."        https://destinaatiokuski.blogspot.com/2024/12/liikennekoyhyys-ajamisen-ja-liikkumisen.html

Ennakointi, varautuminen ja osaaminen.
Niillä pärjää silloinkin, kun liikenne tarjoaa yllätyksellisiä tilanteita.

Jos sattuu onnettomuus, niin osaatko auttaa ja toimia oikein? (Paananen, Vellamo)


tiistai 30. syyskuuta 2025

Tie on vienyt kynää viivana eteenpäin.

Reilun kolmen vuoden aikana on tullut kirjoiteltua monista aiheista destinaatiokuski.blogspot-blogiin. Kuitenkin pääpaino on ollut niissä, joissa autoilu (motoring), liikenne, liikennevälineet, matkailu ja tekemiset tien päällä ovat olleet keskiössä. Eri ilmiöitä tai aiheita on sivuttu - hyvinkin lavealla pensselillä. Yksinkertaisesti suuri nautinto on liikkuvuus itsessään. 

Se näkee ja kokee - joka liikkuu. 

Liikenne on monimuotoista - on paljon koettavaa ja nähtävää











Itse olen vienyt kynää viivana eteenpäin. On tullut ilmaistua suurta nautintoa, mitä autoilu ja destinaatiomatkailu voivat tarjota. Ohessa tiukkoja mielikuvia ja nostoja.

Autoilu!
"Klisee tai ei, niin autoilu on välttämättömyys. Auto on ihmistä varten. Työpaikkaan, työpaikkana tai arjen pyörittämiseen. Vapaa-ajan rientoihinkin se on kiva kulkumuoto. Auto voi olla muutakin, lähes perheenjäsen tai harrasterakas. Kun koneromantiikka pääsee kiilaamaan mielen ja ajatuksenvirran puolivälin krouviin, tietää olevansa rakastunut. Niin koneeseen ja laitteiseen itsessään, mutta myös ajamiseen."                            https://destinaatiokuski.blogspot.com/2023/11/auto-tykkaa-kun-silla-ajetaan.html

Koeajot ovat mukavia, kun aina näkee, kokee ja oppii uutta

Liikkuvuus!
"Pitää päästä liikkumaan. Suomessa se on pitkien etäisyyksien takia välttämätöntä. Autolla pääsee helposti. Julkinenkin pelittää. Vaan jospa edellä mainitut liikennemuodot eivät sittenkään ole kaikkialla mahdollisia. Tai jos et maaseudulla pystykään esim. ajokunnon huononnuttua enää ajamaan sillä tutulla ajopelillä. Silloin täyttyvät liikenneköyhyyden tunnusmerkit."   

Autojen keski-ikä vain nousee Suomessa - haja-asutusalueet ja pienet kunnat jäävät ilman joukkoliikennettä

Ilmiö!                                                                                                  "Nykyisin on tapana ottaa kuva samassa paikassa tai samasta kohteesta kuin vuosia tai vuosikymmeniä sitten. Myöskin on tapana kuvata ja huomioida ajankulku jossain maisemassa tai miltä näyttää vaikkapa jokin leffalokaatio nykyisin.                                                                                                          https://destinaatiokuski.blogspot.com/2024/12/vuodet-vierivat-mutta-kuvauspaikka.html

Toyotat vuosina 1982 ja 2022 samassa paikassa (www.boredpanda.com/old-photos-then-vs-now-in-real-life/)

Tulevaisuus!
"Autoilu on aina muuttunut, tekniikka kehittynyt ja infra ympärillä nopeuttanut liikkumista. Eipä nykytilanteessa ole muuta erikoista kuin...mieletön kiire muuttaa olemassa olevaa näkökulmaa toiseksi. Viittaan sähköiseen ajamiseen liittyvää ehdottomuutta ja siirtymähoppua." 

Ovatko kaikki polttomoottoriautot kohta museokamaa?

Oma kokemus!                                                                                               "En näe ongelmaa latauksen kanssa silloin, kun on aikaa. Pikkusitikan akku on pieni, kuten autokin. Kaupunkiautohan tämä on enemmän, mutta sillä onnistuu pitkäkin matka, kun ennakoi hieman ja osaa hyödyntää latausajan." https://destinaatiokuski.blogspot.com/2025/06/pieni-auto-suuri-matka-uudella.html

Tauko paikalla Turussa pikkusitikalla - ja matka jatkui Uuteenkaupunkiin

Tarina!                                                                                           "Destinaatiokuski käy paikoissa, joissa voi vierailla autolla. Tässäpä ytimekkäästi sisältötekemisen ydinidea. Destinaatiokuski toteuttaa matkan, käy kohteessa ja tekee siitä sisältöä. Kiteyttäen esitellään ja nostetaan esiin mielenkiintoista aihetta. Sisältöön kuuluu luontaisesti ajaminen, matkan varrella tehdyt käynnit ja matkakohteen hehkutus.

Kohteena matkakohde. Matkan alusta loppuun.

Eihän se ole matka eikä mikään, jos ei jää tarinaa kerrottavaksi. Itse asiassa aina kun lähtee liikkeelle, kaikenlaista voi sattua ja tapahtua. Varsinainen reissu tien päällä, road trip tai muu konevoimalla tehty matka, on tarinan arvoinen. Eikös olekin?"    https://destinaatiokuski.blogspot.com/2025/05/destinaatiokuski-kay-paikoissa-joissa.html                                                                                                                                                                                            

Destinaatiokuski on matkalla - taukoja ja kohteita unohtamatta

tiistai 23. syyskuuta 2025

160. blogikirjoitukseni - automatkaan liittyy olennaisesti ruokailu.

Tekstejä tulee ja menee. Kuten aiheita. Aina vaan kuitenkin nostoja autoilusta, ajamisesta, liikenteestä ja liikkumisesta. Autoilukulttuuria unohtamatta. Kuka kirjoittaa mistäkin, minä kirjoitan tästä sisällöstä vastakin. Tässä on 160. tekstini, joka tarjoilee automatkailussa niinkin tärkeää asiaa kuin syömistä.

Tienpäällinen ruokailu on tärkeää, kun matkataan. Sitä voi pistäytyä kiinteässä toimipaikassa tai tapahtumien yhteydessä liikkuvissa apemestoissa. Voihan sitä ottaa mukaan luonnonhelmaeväätkin.

Joskus jää maku mieleen, toisinaan pääpointti on miljöö tai kokonaisuus - siellä missä on autoilu- tai muuta "äksöniä". Myös tietyt liikkuvat ravintolat näkee siellä missä on autotapahtumia. Yksi tällainen on Black Grill & Burger, joka kiertää mm. drag race - ja hot rod -näyttelyissä.

Liikkuva ravintola antaa tehoja nälkäisille matkailijoille
- tässä nautitaan Black Burgeria FHRA Cruising Pre-Partyssä Malmin lentokentällä 6.9.2024

Yrittäjä Tony Määttä tarjosi myös makuelämyksen Hämeenlinnassa X-treme Motor Show´n yhteydessä 20.9.2025.

Tony Määttä burgeroi autotapahtumissa

Musta lippu on merkkinä makuelämyksestä

"Viehkeä chili ja raikas punasipuli vauhdittavat kyytiä suuhun."            (Destinaatiokuski Black Grill & Burgerin Chili Burgerin mausta)

Sitä on tullut kirjoitettua aiheesta eli tienvarsiruokailusta, kun se on niin keskeinen osa automatkailua - ja joskus jopa kohde itsessään.

"Rättisitikkaan liitetään matkailu ja erityisesti retkeily. Pienen kokonsa ansioista uusi C3 selviytyy yhtä lailla ahtaista paikoista ja sopii kuljettamaan ihmisiä sekä eväitä kohteeseen."

Luonnonhelmaeväät mukana eli vahvasti vanhan ajan piknikki-fiilistä - tässä uudella pikkusitikalla

"Tienvarsiruokapaikkoihin voisi laskea kauppakeskustenkin tarjoomat, sillä tien viedessä vierestä, voihan niihinkin mennä murkinoimaan."   https://destinaatiokuski.blogspot.com/2024/10/tienvarsiruokaa.html

10.10.2024 Destinaatiokuski poikkesi syömään. Lounasta tekisi mieli. Mainonta on kertonut Bilteman olevan myös ruokailevan autoilijan puolella. Sinne siis.
Hyvinkää sattui kohdalle.
Sain paremman tarjouksen kuin seinältä. Seinä tarjosi seitsemän lihapullaa 4,50 € ja lisäeurolla viisi lisää. Tietenkin isompi annos!
Ja kahvin otin noin vaan. Siihenkin sain tarjouksen, kahvi ja kanelipulla aterian kera - koko setti 6,00 €.
Lihapulla-annoksen makurefrenssimielikuva oli tietenkin Ikeasta.
Lihapullat olivat pieniä ja pehmeäseoksisia. Varsinaisesti maku ei ollut aivan pielessä, fiilikseen vaikutti enemmän. Tottumiskysymys.
Pullakaffe oli erinomainen makukokemus.
Kanelipulla tuoreempi kuin Ikeassa.
Ruoka vain pilkunälkään, Ikea täyttävämpää.
Pullakokemukselle pisteet Biltemaan.
Isompana annoksena lihapulla-annos juuri ja juuri jatkoon.

Autoteemaa tämäkin -lihapulla-annos Biltemassa

Autoilumuistoja vuosien takaa Järvenpäästä 21.5.2025.

Sopivasti kohdalla. Lounaan paikka. Tuli syötyä täällä aikoinaan, vanhoja Renu-aikoja muistellen...
Autopalvelu Tervashonka naapurista piti huolta 21-mallisesta Sympohiestani aikoinaan.
"Tankkasin vain itseni(!) Teboil Järvenpäässä kermaisella lohikeitolla. Laakerinlehti ja ruohosipuli antoivat kirpakkaa vivahdetta, ei siis ihan perussoppaa. Makumuisti toimi, näin se pitikin olla - astetta enemmän autoilijan puolella."
(Desrinaatiokuski)

Keittolounas 9,50 €, Kinnarinkatu 4, Teboil Järvenpää

Ihan tavallisen työkeikan yhteydessä voi nautiskella ihan tavallisen, mutta hyvän aamupalan.

"Leivonpesän tuoretta sämpylää, ohra-kaurapuuroa sopivalla hillosilmällä, avot. Leikkeleitä ja leivän täytettä on sopivasti. Hinta ja maku kohtaavat osoitteessa Keihäskatu 4, Tampereella nääs.
Ja hinta 6,50 € on myös sopiva."
(Destinaatioksuki)

Leivonpesä on Leivon Leipomon yhteydessä - Tampereella nääs

Nesteen uusi Huili-konsepti on vielä testaamatta. Ainakin ydin on sisäistetty mainostekstiin.

"Huili on moderni ja viihtyisä taukopaikka, jossa asiakas saa laadukasta ruokaa, inspiroivan miljöön ja paikallista palvelua ihmiseltä ihmiselle. Huilissa pysähtyminen on enemmän kuin pakollinen tauko. Se on pieni hengähdyshetki keskellä matkaa. Me uskomme, että hyvään fiilikseen pääsee paremmin, kun myös tauko tuntuu hyvältä. Jos haluaa päästä perille, kannattaa välillä pysähtyä."

#destinaatiomatka #destinaatiokuski #tienvarsiruokaa #luonnonhelmaeväät #destinaatiokuskinrating

sunnuntai 21. syyskuuta 2025

Autoilun muutosvuodet. Aika vastaan ajaminen.

Autoilu on aina muuttunut, tekniikka kehittynyt ja infra ympärillä nopeuttanut liikkumista. Eipä nykytilanteessa ole muuta erikoista kuin...mieletön kiire muuttaa olemassa olevaa näkökulmaa toiseksi. Viittaan sähköiseen ajamiseen liittyvää ehdottomuutta ja siirtymähoppua.

Hassua ajatella, että ollaan vallankumouksellisessa tilanteessa. Nyt pelataan isoilla panoksilla, kun koko käyttövoimamaailmaa myllerretään. Lisäksi autoilun kustannukset ovat pomppaamassa, mikäli ajatellaan hankintakustannuksia tai vikaherkkien komponenttien vaihtamista. 

Hullua ajatella, että tästä seuraa eurooppalaisittain niin autoteollisuuden alasajon pelko kuin kuluttajien epätietoisuus tulevasta. Rahaa autoiluun menee aina vaan enemmän, jos ei ajeta "vanhalla kalustolla", joka onkin sadassa vuodessa saatu toimivaksi ratkaisuksi. Viittaan bensiini- ja dieselautoihin. 

Hölmöä ajatella, että kiire vei kaasuautoilun alas, teki epäonnistuneen adblue-teknologian myötä dieselautoilusta helvettiä ja on perin vähän antanut siimaa kehittää vetyautoilua eteenpäin.

Aiempien sukupolvien liikkuminen on ollut paljolti leppoisaa, hauskaa ja vapaata - niin kaluston kuin ajajan näkökulmasta

















Mihin on tultu? Tähän.

"BMW:n toimitusjohtaja haukkuu EU:n polttomoottorikiellon: Suuri virhe
BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse on liittynyt EU:n vuoden 2035 polttomoottoriautojen myyntikiellon jyrkkiin arvostelijoihin."
(kauppalehti.fi 7.9.2025 19:00 I Päivitetty 8.9.2025 07:25)

"Autoalan johtajat puolustavat polttomoottoreita – Yksi toimitusjohtaja eroaa joukosta, ja vaatii niitä pannaan: ”Kiellon viivästyttäminen vaarantaa työpaikat”                                                                                                     Monet autoalan pääjohtajat ovat ilmaisseet tyytymättömyytensä EU:n kaavailemaan vuoden 2035 polttomoottoriautojen myyntikieltoon. Yksi poikkeus kuitenkin on joukossa."                                                                    (kauppalehti.fi  16.9.2025 11:30)
Poikkeavaa mielipidettä em artikkelissa edustaa pääasiassa Kiinassa valmistettavan, kiinalaisomisteisen Polestar-sähköautobrändin pääjohtaja Michael Lohscheller. Hän siis kannattaa polttomoottoriautojen myyntikieltoa 2035.
Harrastetaan, miksipä ei - ovathan polttikset niin hauskoja
Itse en ymmärrä sanktioita vielä valmistettavien polttomoottoriautojen suhteen. Näin tehdään päästöjen kautta valmistaminen taloudellisesti kannattamattomaksi. Miksi? Kysyntää olisi kyllä. Myöskin ns. polttomoottorikäyttöinen pikkuautoluokka, joka oli kehittynyt hyödylliseksi mm. kaupungeissa tuhottiin kokonaan. Kaivaten Poloja, Fiestoja ym. brändejä. Itse asiassa koko brändiajattelukin on näin ollen murroksessa. Käytössä olevilla pienillä polttis-autoilla ajetaan varmasti pitkään. Ne ovat käytännöllisiä monella tapaa.
"Polttomoottoriautojen kielto EU:ssa raivostuttaa: ”Ajamme täyttä vauhtia päin seinää!” Mercedes-Benzin toimitusjohtaja tylytti EU:ta polttomoottorikieltosuunnitelmista."                                                Tarvitsemme paluun todellisuuteen. Muussa tapauksessa ajamme täyttä vauhtia seinään."                                                                                               www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8318ff01-8623-4f15-9ee9-e14ab87f07d6
Itse en ymmärrä eurooppalaista hinkua pelastaa muun maailman ilmakehää. Myöskin suomalainen autoilu on tyystin erilaista kuin Belgiassa. Vaihtoehtoiskustannus on aivan järjettömän suuri. Eurooppalaisen autoteollisuusalan alasajo "EU:n tukemana". Merkkejä kuolee tai myydään maailmalle. Onko sinun autobrändisi vielä elossa huomenna?
Nykyaikainen muinaisjäänne - kenen etu?
Itse en ymmärrä asian ehdottomuutta. Meitä on monia, jotka eivät halua ajaa muulla kuin polttomoottoritekniikalla tai pysty vaihtamaan sähköautoon tai ymmärrä tuoteorientoitunutta toimintaa markkinatalouden vallitessa. Pakko, mikä pakko? Kiire, mikä kiire? Teknologia edellä vai markkinatalouden ehdoilla?
Mahdollisesti vielä liikenteessä, eikä myöskään mikään romuauto - ekologista ajattelua kertakäyttökulttuurin sijaan

Itse en ymmärrä uusissa autoissa ajamisen holhoamista erilaisten avustimien muodossa. Voi, kun ajaja saisi päättää, että ottaako vaikka kaistavahdin päälle, mutta kun se on toisin päin. Pakkokeino, miksi? 
Ajaminen - siis ajajan ja auton välinen dynamiikka surkastutetaan näin. Pelkkä ajatus, että ajaminen muuttuu mobility-ajatteluun (liikkuvuus) tulee poistamaan ajotaidon kuljettajalta. Autokouluopetus on jo kriisitilanteessa. Voiko minimiajattelulla osata itse asioita vai luotetaanko "vahteihin" ajon aikana?

"EU-vaatimusten mukaan kaikissa heinäkuun 2024 jälkeen ensirekisteröidyissä uusissa autoissa tulee olla esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, pysäköintitutka, törmäystietotallennin, älykäs ylinopeusvaroitin, kaista-avustin, kuljettajan vireyden ja tarkkaavaisuuden tunnistusjärjestelmä sekä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä.                                        https://www.skodamagazine.fi/miksi-ne-piippaavat/

Ja ajaminen sitten...
"Mikä on ajamisen syvin olemus? Nykyään ajatellaan käytännöllistä siirtymistä pisteiden a ja b välillä. Jos siis haluaa vain liikkua eikä muuta, sitähän nykytermi "mobillity" tarkoittaa. Entä jos haluaa nauttia perinteisestä ajamisesta - siis mutka- tai sorateistä, jarrun ja manuaalivaihteiden tai automaattivaihteiston nopeusalueiden käyttämisestä? Onko nautinto tällä tavoin jäämässä historiaan? Tuntuu siltä, että teknologian, avustimien ja akkukapasiteetin yhteinen tarina on korvannut autoilun ydinidean: vapauden ja nautinnon tunteen."            https://destinaatiokuski.blogspot.com/2025/08/tuntuu-kun-vain-kayttovoimasta-puhutaan.html
Polttomoottorille voisi saada puhdasta jatkoaikaa esim. synteettisen polttoaineen kautta
Etteivät tulevat sukupolvet vain ajattelisi, että panikoimme ja laitoimme toimivan teknologian hätähösselisti pois markkinoilta. Se mikä toimii, sitä ei tarvitse muuttaa...

tiistai 9. syyskuuta 2025

Kuolonkolari pysäyttää - Sauli Lehtonen ja Paul Walker.

Tuonelan varjo väijyy monin tavoin autoilijaa tai matkustajaa, vaikka muutoin automatka tai sen tarkoitus olisi iloista ja odotettua kulkemista destinaatioon. Varjo ei kierrä julkkistakaan.

Aika kuluu, mutta moni onnettomuus jää mieleen. Tragedia koskettaa aina monia - vuosikymmenestä toiseen.

Sauli Lehtonen 1995...

"Vuoden 1994 tangokuningas menehtyi vain 20-vuotiaana syyskuussa 1995. Järkyttävä kuolonkolari tapahtui Porvoon moottoritiellä, kun Sauli oli palaamassa isänsä, ammattiautoilija Heikki Lehtosen kyydissä tv-ohjelman kuvauksista Helsingistä. He olivat matkalle keikalle Korialle. Heikki-isän ohjaama auto törmäsi lauantai-iltana, 9. syyskuuta hirveen. 
Isä sai soitettua hätäpuhelun ja paikalle kiisivät niin Medi-Helin helikopteri kuin Sipoon pelastuslaitoksen yksiköt. Pahoin loukkaantunut nuori tangotähti kiidätettiin Helsinkiin Töölön sairaalaan, missä hän kuoli saamiinsa vakaviin vammoihin aamuyöllä vuorokauden vaihduttua."
Sauli Lehtosen isä on kuollut – haudattiin poikansa viereen | Tanssiin.fi

"Samana vuonna Lehtosen kanssa tangokuningattareksi kruunattu Tiina Räsänen muistaa 90-luvun traagiset tapahtumat hyvin. Vaikka Lehtonen ja Räsänen ehtivät tuntea toisensa vain reilun vuoden ajan, kaksikon välille syntyi syvä luottamus ja ystävyys."

"Lähes vuoden ajan seurasin ja pelkäsin, kun näin hirvivaroitusmerkin. Olin aivan varma, että ajan itsekin hirvikolarin."
(Tiina Räsänen emt. artikkeli)

Mun aika mennä on -kappale jäi Lehtosen viimeiseksi levytykseksi vain viikkoja ennen kuolemaa.


"In fact, that day’s charity event was held at a high-performance car shop owned by Walker and his friend Roger Rodas in Santa Clarita, California. Walker and Rodas had planned the event to help the survivors of Typhoon Haiyan in the Philippines.
The pair left the event in a 2005 Porsche Carrera GT, with Rodas driving and Walker riding shotgun. The car was known for being hard to handle, and only a few hundred yards away from the shop, Rodas lost control of the vehicle. The Porsche was traveling at about 100 miles per hour before it hit a curb, a tree, a light post, and then another tree before bursting into flames."

“For unknown reasons, the driver lost control of his vehicle, and the vehicle partially spun around, and began traveling in a southeast direction,” the report says. “The vehicle then struck a curb, and the driver’s side of the vehicle struck a tree and then a light post. The force of those collisions caused the vehicle to spin 180 degrees and continue in an easterly direction. The passenger side of the vehicle then struck another tree and burst into flames.”                          Coroner: Paul Walker Porsche Hit 100-Plus mph Before Crash

The report says that when authorities arrived they found the car on its four wheels with the passenger side resting against a broken tree, “and it appeared that the vehicle was almost split in half.                    

Paul Walker (Universal Studios)
Paul Walker: 
"The journey is more important to me now. There´s no guarantee, no matter what. We get one run in life."

Sauli Lehtonen:
"Niin ymmärrän, mun aika mennä on"
(Sauli Lehtonen: Mun aika mennä on)


Lisäinfoa:




maanantai 8. syyskuuta 2025

Moottoritoimittajat ja tiedottajat opintomatkalla IONCORilla Salossa.

MOTT ry teki 3.-4.9.2025 opintomatkan Uuteenkaupunkiin Valmet Automotiven autotehtaalle sekä Saloon IONCOR Oy:n akkutehtaalle.

Uudenkaupungin autotehtaan jälkeen siirryttiin Saloon yöpymään. Jälkimmäisenä päivänä siirryttiin IONCORin tehtaalle, joka sijaitsee entisen Nokian pääkonttorin sokkeloissa Salossa. 

Olihan se huimaa, kun alkuviikon uutispommi oli tämänkin tehtaan omistusjärjestelyiden muutos.

"Osana omistus- ja rahoitusjärjestelyjä valtion kokonaan omistamasta Finnish Minerals Group Oy:stä (FMG) tulee Valmet Automotiven tytäryhtiönä toimineen, akkuratkaisuja suunnittelevan ja valmistavan IONCOR Oy:n enemmistöomistaja. Järjestelyjen lopputuloksena syntyy suomalaisessa omistuksessa oleva akkuteollisuuden toimija, mikä vahvistaa FMG:n omistusportfoliota erityisesti arvoketjun loppupäässä eli akkujärjestelmien suunnittelussa ja valmistuksessa. Jatkossa FMG omistaa IONCORista 70 %, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma 16 % ja Pontos Group 14 %."          Finnish Minerals Groupista IONCOR Oy:n pääomistaja - Finnish Minerals Group Oy

Sisään tulevaisuuden menestysyritykseen

Tehtaanjohtaja Kimmo Suupohja nojaa mahdollisesti
raskaampien ajoneuvojen akkutuotantoajatuksiin

Isojen vempeleiden sähköistyminen on vielä lähtökuopassa
                                                                                                           Jännää oli siis ilmassa. Kun opintomatka liittyy työhön tai valitun aihealueen ymmärryksen lisäämiseen, niin mielenkiinto sen kun kasvaa. Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry on yhdistys, joka järjestää mm. ammattitaidon kehittämiseen tarkoitettuja koulutustilaisuuksia, jutunjuureksi kiinnostavia vierailuja sekä verkostoitumiseen mainioita virkistystilaisuuksia sääntömääräisten kokoustensa ohella.                                                        Moottoritoimittajat ja -tiedottajat MOTT ry                                                                                                                                                                              Tutustuminen tuotantolinjoihin alkoi tiukalla varustautumisella. Kengätkin vaihdettiin, ja kehon staattisuus mitattiin. Pikkutarkkaa ja täsmällistä asennustyötä. Linjalla kiisivät komponentit aika lailla automatisoituna, ja enemmän tarkkailtiin ettei ongelmia synny. Myös joitakin vaiheita tehtiin manuaalisesti.                                                                                                                                                                                            
Pitikin sattua, että sain tämän, kun muut saivat isäntäyrityksen logolla varustetut takit

Pakollinen ryhmäposeeraus ennen paluuta

Pikavuoro pk-seudulle

Paikallisvuoro pk-seudulle

"Ei suoraan, vaan kautta" (Destinaatiokuski)
                                                                       

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...