Destinaatiomatkaajat

lauantai 28. syyskuuta 2024

Destinaationa tie itsessään.

Tiet vievät. Niitä on maailma täynnä.

On isoja ja pieniä, uusia ja vanhoja.
Legendaarisia ja ihan tavallisia.
Väylää pitkin pääsee perille, ellei jää matkalle tai muuta suunnitelmaa.

Tai jos tie itsessään on destinaatio...

Letka-ajon nautinnollisuutta tien viedessä mennessään



















"Mitä on destinaatiomatkailu? Kulkuväline voi olla sinänsä mikä vain, kunhan lähtee. Voi olla tarkkakin suunnitelma kohteeseen tai löyhä pisteiden väli. Voi olla niinkin, että lähdetään vaan johonkin suuntaan. Tämä muoto lienee lähinnä klassisen road tripin käsitettä."

Yksin tai yhdessä voi lähteä tien päälle. Menossa voidaan olla siis aikataululla tai aikataulutta johonkin kohteeseen tai "matkalle muuten vaan". Entä jos varsinainen matkakohde on tie itsessään - ja ajamisen muodostama kokemus sellaisenaan?

Elämä on huviajelu, joten miksipä ei - lähteä ja kokea ajajan ehdoilla ajamisen nautintoa erityisellä tiellä, tieosuudella tai reitillä?

Ennen oli paremmin? Ainakin pioneerihenki oli syvempää - nythän autoilu on jokapäiväistynyt. Toisaalta maailma on muuttunut - esimerkiksi klassisen Petsamon tai Neuvostoliiton matkailu on historiaa. Mahdotonta kokea enää...

Lapin reissu autolla. Nykyisin, kun vähän kun varautuu, niin sehän on helpohkoa. Sähköautollakin.
Ennen oli ennen. Petsamon matka ei ollut pala kakkua pelkästään mittasuhteiden valossa. Eikä ajassa; 1930-luvulla tai välirauhan aikana.
Kuvateksti ja ingressi Peerlessillä Petsamoon Mobilisti Seniorin kuvatekstistä:
"Jäämeren rannikko tuli maanteitse muun Suomen yhteyteen, kun 517 kilometrin mittainen tie Rovaniemeltä Petsamoon valmistui syksyllä 1929. Ajomatka Petsamonvuonolle vaati kestävyyttä sekä autoilta että turisteilta, mutta matkasuoritus oli vaivan arvoinen."
"Kilometripylväs näyttää, että Rovaniemelle on matkaa 415 km."
Peerlessillä Petsamoon, Vesa Pynnöniemi, Mobilisti Senior 3/2024

Lähteä nyt Jaltalla pitkälle road tripille. Se on kysynyt kanttia - Neuvostoaikana ja vielä omatoimimatkana.
Näin tapahtui talvella 1966. Lainaukset ao. artikkelista.
"Ukraina ja sen mukana Krimillä sijaitseva Jalta oli pitkään osa Neuvostoliittoa. Epäluuloisen suurvallan alueella eivät ulkomaalaiset autoilleet, tai ainakaan helpolla ei lupia omatoimimatkailuun saanut. "
"Jaltojen pitämä 70 kilometrin matkanopeus herätti suurta huomiota. Eräskin hitaasti ajaneen kuorma-auton kuljettaja avasi vauhdissa oven, piti jalkaa kaasulla, nousi ulos astinlaudalle ja teki ristinmerkin nähdessään autojemme lähestyvän."
"Lumi on muuttunut rännäksi, huuhtelulaite tukkeutui ja ja pyyhkimet repeilivät. Turha turismi ja tutkimusvietti tuupertui taisteluun yhä voimistuvaa väsymystä vastaan."
Jaltalla Jaltalle, Janne Halmkrona, Mobilisti Senior 2/2024

No mitä voi nykyään kokea?

 "Ajamaan tänne on tultu.
Syheröiset vuoristotiet ovat urheiluauton luonnollisinta elinympäristöä"
Niko Rouhiainen, Vauhdin hurmaa Alpeilla, Kauppalehti Optio 7/2024

Automedia testaa ja koeajaa autoja eksoottisissa tai legendaarisissa paikoissa.

Moottori-lehdessä 12/2018 on Mazdan koeajossa myös fiilistelyä tiestä ja itse ajosta. Aina se kohde ei ole siis tärkein asia. Tiekin riittää. Matka - ei päämäärä. Tässä maailman tasolla uniikki tiekuvaus.
"Kun Mazda lopulta laskeutuu alas vuorilta ja matkaa tavanomaiseksi maaseututieksi muuttunutta 7C:tä kohti Vidraru-järveä ja sen päättävää patoa, on mielessä vain yksi ajatus: U-käännös, ja takaisin vuorille."
(Pieni pako arjesta, Lauri Ahtiainen, (Mazda MX-5), Moottori 12/2018)

Transfăgărăşan, kuva The Romania Journal

#tievie #destinaatiomatkailu #roadtrip


torstai 12. syyskuuta 2024

Keimolanmäki - Keimolan moottoriradan historian havina destinaatiokohteena.

Legendaarisen Keimolan moottoriradan historia elää tänäkin päivänä - asuntoalueella. Keimolanmäki hengittää suomalaista autourheilukulttuuria. Radan aktiiviaikojen yhdisteitä on löydettävissä nimissä, kuvissa ja tiestön muodossa.

"Vantaa, silloinen Helsingin maalaiskunta, nousi maailmankartalle vuonna 1966 kilpa-autoilija Curt Lincolnin täyttäessä haaveensa moottoriradasta. Kotimaisten ja vierailevien ajajien hurjaa menoa seurattiin Keski-Euroopan tyyliin betonisesta valvontatornista, jonka suunnitteli Dag Englund. Tienoo hiljeni vuonna 1978, kun rata suljettiin. "

Ajolenkin kaarteessa syyskuussa 2024










            "Ajolenkki on uusi katu. Kadun molemmin puolin rakentuu uusi Keimolanmäen asuinalue. Katu sijoittuu rakentamattomaan metsämaastoon. Paikalla on ollut aikaisemmin moottorirata, jonka rakenteita löytyy vielä maastosta."  Ajolenkki välillä Keimolanmäenpuisto–Keimolanmäentie katusuunnitelmaselostus 59111 (vantaa.fi)

Vantaan katuhankkeet alueella vuonna 2024 ovat Ajolenkki, Saunalenkki ja Keimolanmäentien pohjoispää.

"Kadunnimiksi tulee esimerkiksi Ajolenkki, joka on vanhan radan osa, ja Saunalenkki, joka oli sen kaarteen nimi, jossa oli makkaramainos. Taloyhtiöitä on nimetty muun muassa Vantaan Maalisuoraksi ja Vantaan Circuitiksi."

www.fonecta.fi/kartat

Tornin edustalle asfalttiin on maalattu Keimolan 3 300 metriä pitkän radan malli ja ympäristössä on taideteoksina metallisia autonrenkaita. Jos ei tiedä mitään Keimolan historiasta, viisastuu nopeasti, kun käy lukemassa historiatauluja. Niitä on pystytetty valvontatornilta alkaen parin sadan metrin matkalle.

Alkuasuntojen tulevan talon seinää tulee koristamaan muisto ensimmäisestä suomalaisesta Formula 1 -kuljettajasta Leo ”Leksa” Kinnusesta, jonka mukaan myös Leksankuja on saanut nimensä. Hänen varhaisimpia ansioitaan oli mm. Keimolan moottoriradan avajaiskilpailussa 1966 V-luokan lähdön kolmas sija. 
Facebook - Keimolanmäki

Kimmo Penttinen www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000008327111.html

Facebook - Keimolanmäki

Keimolan torni silloin joskus (B. Möller, Museovirasto)

Keimolan torni syyskuussa 2024
Lincolninaukion pysäköintitalo syyskuussa 2024

Destinaatiokuskin rating: "Hauskaa oli ajaa urheiluautolla Keimolanmäen alueella ja osaltaan fiilistellä sekä kunnioittaa Keimolaa - olihan se vuotta vanhempana Ahvenistoa ja lähempänä Helsinkiä kova kansainvälinen kisakenttä. Kiva matkailukohde - bensalenkkarille. Tämän vantaalaisen matkakohteen ehtii nopeasti ja helposti koluta. Sopii vaikka luokkaretkikohteeksi nuoremmille polville."                                                                                                   

Lisäinfoa aiheesta:  

Keimolan moottorirata – Wikipedia

Keimolan kilparadan tarina uusin vanhoin kuvin (moottori.fi)

Keimolan Lincolninaukio ja valvontatorni, Vantaa | WSP

Keimolan Lincolninaukio ja valvontatornin kokonaistaideteos (youtube.com)

Keimolan ajojen alla | Elävä arkisto | yle.fi








sunnuntai 8. syyskuuta 2024

Viikonloppu ja koeajo klassisen GT-kaunottaren kanssa.

Sattuikin. Ja tapahtui. Rekisterikilvessä lukee Eva. Ja viikonloppu hänen kanssaan... Kelitkin olivat kohdillaan, ja vielä samanhenkisten lajitoverien kanssa FHRA Cruising Pre-Partyssä Malmin lentokentällä ja Drift SM -sarjan Pro-luokan päätösosakilpailussa Ahveniston Moottoriradan stadionilla.

Koneromanssihan siitä syntyi, uuden Ford Mustangin (5,0 V8 A10) koeajossa. Polttomoottoria rakastavia on paljon - vielä mahtuu 5-litrainen V8-moottori maailmaan. Kiitos alun perin Henry Fordille, olihan A-mallin V8 aikanaan kova juttu autoistumisen alkuvuosikymmeninä.

Mittarivalikosta nostalgisesti yövalaistu Fox Body ´87-´93 näkymä



















Vieläkö on villihevosia? Kiitos kysymästä. Onhan niitä. Kovasti on kanta vähenemään päin, mutta bensalenkkareita ja koneromantikkoja vielä riittää. Vanhat hyvät asiat eivät muuttamalla parane. Uusi Ford Mustang on juurikin tämänkaltainen - kuin vikuri villihevonen laukaten vastavirtaan. Tämä poni laukkaa vauhdilla vielä 60-vuotispäivänäänkin. Ja onhan Mustang myös maailman ostetuin urheiluauto, joten asiakkaat ovat sitä mieltä niin ikään. Vauhdikas tarina jatkukoon.

Uudesta mallistahan piti kirjoittaman. Automallilla on vain niin mielettömän merkityksellinen historia, että jos ihan vähän...

Ford Mustangin synty on kuin markkinoinnin oppikirjasta. Aika, paikka, tuote ja kohderyhmä saivat perfect matchin - kuin sadussa.

"But only one gets that honor, the Ford Mustang. Here’s why: The Mustang, which was introduced at the New York World’s Fair on April 17, 1964, blew our proverbial socks off and introduced an entirely new class of car. We loved the long hood and short deck silhouette." 

Uuden Mustagin tunnuspiirre on klassisen pitkä ja dynaaminen keula. Kuljettajan paikalta tuntuu kuin nokka olisi hieman ylöspäin -  korostaen lentoonlähdön tunnetta. Moottorin saa neljään eri äänitilaan, miedoin kunnioittaa ympäristöä sulauttaen auton liikennevirtaan. Sitten on se neljäs taso: rata. Tehoa ja korvia hivelevää bassokasta V8-murinaa. Stereoita (B&O) tuli vain kokeiltua aivan muodon vuoksi. Muuten mentiin luomuäänellä...

Ennen mentiin takavetoisilla autoilla lähikauppaan - miksei nykyisinkin?

Autossa on riittävän tehokas neljännen sukupolven 5,0-litrainen V8 Coyote -moottori, 446 hevosvoimaa ja 540 Nm vääntöä. Malliltaan auto on 7. sukupolven Mustang. Normaaliajossa tuntuu hauskalta se, kun automaattivaihteisto alkaa kiihdytyksessä takoa isompia nopeusalueita sisään ja äänien kanssa on tunne on kuin olisi jo suurempikin nopeus. Nopeusalueita on peräti kymmenen. Toisaalta kun mennään isolla nopeudella, vauhti ei tunnu missään. Maiseman vaihtumisnopeus vain kavaltaa vauhdin tunteen.

"Erottuvaa muotoilua. Ikonisen 5,0-litraisen V8-moottorin teho ja ääni. Moderni ohjaamo ja mukautettavat digitaalinäytöt.

Uuden Mustangin perän muoto on saanut vaikutteita superauto Ford GT:n viimeisimmistä malleista. Silmiinpistävä piirre on takalamppujen leveä väli ja muotoiltu perän kulma. Tunnistaa kyllä Mustangiksi...

Sattuikin viikonloppuun 6.-8.9.2024 poikkeukselliset kelit: ei syyskesä, vaan kesäsyys.

Kun Mustangin sai Malmin lentokentällä paikoilleen, alkoi heti kiinnostus

Tämä teksti viittasi 2024-mallivuoteen.

"Whether you´re admiring its lines of living it up behind the wheel, the 2024 Mustang ® lineup is designed to raise your heart rate and keep it pounding." 

Ensi vuoden mallista todetaan ytimekkäästi.

"Take on the world in an American icon."

Ahveniston moottorirata toi bensalenkkarit liki. Koneromantiikka on syvällistä, keskustelun muuttuessa konesosiaaliseksi kanssakäymiseksi.

Aito kiinnostus kohtaa aidon ikonin Ahveniston moottoriradan varikolla

GT tarkoittaa Mustangin tapauksessa vapauden tunnetta ja maistuvaa matkantekoa Grand tourer – AutoWikiGrand tourer – AutoWiki 

"Kuulun bensalenkkareiden heimoon, myönnettäköön" (Destinaatiokuski)
(päässä sähköteemaa, kiitos HAWE Finland Oy)

Malmilla oli sähköä, niin tunnelmassa kuin Mustang Mach-E Rallyn muodossa (Täyssähköinen Ford Mustang Mach-E Rally | Ford FI)

Aurikoinen autoiluviikonloppu. Ihan sama millä käyttövoimalla. Koneromanssi Evan kanssa päättyy, niin se vain on. Mutta toivo elää. Jos vielä kohdattaisiin...

Destinaatiokuskin rating: "Voiman tunne on jatkuvaa, kuin lentoonlähtöä odottaen. Rauhallisella, mutta päättäväisellä kiihdytyksellä 0-100 km/h pääsee johonkin kuuden sekunnin pintaan. Ilmoitettu kiihtyvyys on 4,9 sekuntia. Tämä on yksi piirre, joka saa pääsee johonkin sellaiseen tunnetilaan, jota ei enää ole. Ääni ja voima - niissä piilee alkukantaista voimaa. Muskelia. Kyllähän sähköautot kiihtyvät ja kulkevat, mutta ero on kuin yksilö(n vapaus) vastaan byrokratia(n muotti). Vapaudesta voi polttomoottori-ihminen edelleen nauttia, n. 111.000 euron hintaan. Onko se paljon, jos pääsee irti arjesta vauhdin hurmaan - kuin silloin joskus ennen. Paljonhan se on, jos miettii veroja, joita on enemmän kun auton hinta olisi ilman. Mutta silti...jos hieman nostalgiaa nykyhetkeen saa toivoa."

Eva - ei hyvästi vaan näkemiin

"Elämä kuin unikko" (Eva Myöhänen)

Ei vapaata vangita voi
Me kumpikin tiesimme sen
(Kai Hyttinen: Kurki)

#destinaatiokuskinrating #fordmustang #destinaatiomatkailu #roadtrip

sunnuntai 1. syyskuuta 2024

Metkoja koneita ja laitteita FinnMETKOSSA, Jämsässä.

Jämsässä - Keski-Suomessa - on äijätapahtuma metsässä. Raskaan sarjan koneromantiikkaa. Se on koettava.

"FinnMETKO on Suomen suurin ja tärkein raskaskonealan ammatti- ja myyntinäyttely. Koneiden työnäytökset ja koeajot ovat näyttelyn keskeinen piirre. Metsäkoneiden työnäytökset ja puuenergialaitteiden haketus- ja murskausnäytökset ovat näyttelyn keskeistä antia. Maarakennusala, kuljetusala sekä hyötyajoneuvot ovat vahvasti mukana messuilla. Mukana tapahtumassa ovat myös konetyöaloihin liittyvien lisälaitteiden, varusteiden, komponenttien ja palveluiden tuottajat, myyjät ja markkinoijat sekä sidosryhmien edustajat."

Näyttelyn vastuullinen järjestäjä on Finnmetko Oy. Näyttelyn taustaorganisaatiot ovat Koneyrittäjät ry ja Keski-Suomen Koneyrittäjät ry. Tapahtuma järjestetään kahden vuoden välein.

FinnMETKO 2026 - puolikkaan olympiadin päähän - lakkikin



















FinnMETKO on nykyisin myös lapsiperheiden tapahtuma. Osastoilla on kaikenlaista aktiviteettia myös perheen pienemmille. Simulaattorit olivat suosittuja tämänvuotisessa tapahtumassa. Myös hyötyajoneuvojen osuus korostuu.

"Entistä selkeämpi rakenne ja maarakennuskoneiden laaja keskittymä alueen pohjoispään soramontulla keräsivät kiitosta niin kävijöiltä kuin näytteilleasettajilta FinnMETKO 2024 -messuilla. Konetyöalojen ammattilaisten kolmipäiväinen suurnäyttely Jämsässä päättyi tänään vilkkaan kaupankäynnin jälkeen positiivisissa tunnelmissa." (viestintäpäällikkö Sirpa Heiskanen, Koneyrittäjät)
Näyttelyssä oli tänä vuonna yli 340 näytteilleasettajaa. Näytteilleasettajina olivat lähes kaikki merkittävät maarakennuskoneiden, metsäkoneiden, hakkureiden, murskien sekä kuorma-autojen ja muiden hyötyajoneuvojen valmistajat ja maahantuojat. Kolmen päivän aikana näyttelyyn tutustui kaikkiaan 30 700 kävijää.
Sisun puolustusvoimaa (High Mobility)

Dollarihymy - Ford F-150

"Maailman myydyin lava-auto, ikoninen Ford F-150 pickup, saapuu myös Suomeen. Suomessa autot rekisteröidään N2G-luokkaan kuuluviksi kevytkuorma-autoksi."  Ford F-150 | Hedin Automotive Ford
Toyota oli esillä mm. Kalle Rovanperä Edition -Yariksella. O.K. Auto Oy vastasi osaston silmäkarkeista.

Satulanahkainen erikoismalli Toyota Tundrasta veti puoleensa. 2024 Toyota Tundra | Toyota.com

"Toyota is proud of its Texas connection. The San Antonio campus is built on a ranch that was originally founded in 1794. This is how the western-themed Toyota Tundra 1794 Edition got its name."

Jeni-ilme dollarimaasta - tätä kirjoitettaessa tämä yksilö - Toyota Tundra 4WD 1794 Edition Hybrid -
on myynnissä Nettiautossa

Satulanahkaa ja tilaa kuin hevostallissa

Näyttely oli kansainvälisempi kuin koskaan. Malwa tulee Ruotsista. Tarina onkin hyvin ajankohtainen - hellävaraisuus huomioiden työskentelyssä.

"Malwa syntyi peremman metsänhoitotavan visiosta. Ensimmäisestä päivästä lähtien tavoitteena on ollut edistää myrskynkestäviä metsiä, minimoida maaperälle ja ympäristölle aiheutuvat vahingot."
(Malwa-myyntiesite)


Malwa suu auki - näyttäen Caterpillarin voimanlähteen

Michelin on suuri rengasvalmistaja

Rengasalan yrittäjä ja liikkuvan rengasautopalvelun pioneeri Kari Helin
kaupanteossa RengasCenter -ketjun osastolla (rengaspiste.fi ja rengasauto.fi)

Destinaatiokunkkuvtai Destinaatiokuski? (Nokian Tyres)

lauantai 24. elokuuta 2024

Sivukiito kansanhuvina - myös perinteisellä moottoriradalla, Ahvenistolla.

Sivuluisu, sivukiito, linkuttaminen - nämä sanat riittävät kuvaamaan takavetoisen auton perän saamista liukuun asfaltin pinnalla. 

Drifting - mitä se on?

"Drifting on Japanissa alkunsa saanut autoharrastuksen muoto. Driftingin idea on ajaa sivuluisussa mahdollisimman suuressa kulmassa koko radan leveyttä hyödyntäen niin suurella nopeudella kuin mahdollista. Suomessa driftingissä on kilpailtu vuodesta 2006."

Drifting on saanut Suomessakin ennennäkemättömän lajibuumin. Kilpailupaikkakuntia on useita, ja ratoja on toteutettu luovasti. 

Myöskin EM-sarjan osakilpailu on saatu Suomeen - Alahärmään. 

Laji tarjoaa uusia mahdollisuuksia, mm. Ahveniston moottoriradalle on tätä kirjoitettaessa tulossa seuraava SM-osakilpailu.

Ja mikä hienointa, laji on katsojaystävällinen. Ja katsojia riittää. Tehoa ja ääntä myös.

"In a scene reminiscent of an intense, professional league football match, Warsaw’s Olympic PGE Narodowy Stadium came alive as 58 of the top drifters from Europe and beyond battled it out in front of over 53,000 spectators."    

Ai niin, suomalaisethan menestyvät kansainvälisesti tässäkin autourheilulajissa. Lauri Heinonen Porista oli toinen ja Juha Rintanen Hämeenlinnasta oli kolmas.                                                                       

Sivukiitoa ja kansanhuvia Ahvenistolla 7.9.2024











Ehkäpä erilaisin näkökulma muihin autourheilumuotoihin on se, että pelkkä nopeus ei riitä sijoituksiin.

"Kilpailemisessa ei ratkaise kierrosaika tai maaliin saapumisen järjestys vaan voittajan ratkaisee tuomaristo. Tuomaristo tarkastelee neljää kriteeriä: nopeus ja sulavuus, luistokulma, ajolinjan valinta ja tyyli. Nopeus yksistään ei ratkaise, mutta suuremmalla nopeudella ajaneella on etu tuomariston päätöksessä."

Suolenkillä sivukiidossa Ahveniston moottoriradalla vuonna 2022

Vuonna 2017 oli Ahveniston suolenkillä jo isoa menoa ja kovaa meininkiä.
"Kilpailun kovimman vastuksen suomalaisille huippukuljettajille tulevat tarjoamaan virolaiset ja latvialaiset drifting-kuljettajat."

Ahveniston moottoriradalla on testattu jo aikoinaan sitä, miten saadaan perä irti pääsuoran päässä

"Karsinta-ajossa kilpailijat ajavat yksin, jolloin voi saada enintään sata pistettä. Ajolinjasta voi saada 60 pistettä, jonka lisäksi enintään 20 pistettä tulee ajokulmasta ja 20 pistettä tyylistä. Tähän vaikuttaa kolme seikkaa: aloittaminen, sulavuus ja päättäväisyys. Varsinainen kilpailu ajetaan pareittain, jossa kilpailijapari vuorottelee johtoauton ja seuraajan rooleissa. Johtoauto pyrkii toistamaan täydellisen karsinta-ajon, mutta ei saa haitata seuraajaa. Seuraajan on matkittava johtoauton liikkeitä täsmällisesti ja mahdollisimman lähellä."

Seuraaja ja seurattava. Jahdattava ja jahtaaja. Lead car and chase car...

Volvo jahtaa suolenkillä 2022

Nissan jahtaa suolenkillä 2022

Bemmi linkussa Ahveniston uuden drifting-radan testipäivässä 10.8.2024

Perää jäähdytellään varikolla Ahveniston uuden drifting-radan testipäivässä 10.8.2024


Ylen Varikkounelmia-sarjastakin tuttu Elena Helme kävi testaamassa
Ahveniston uutta drifting-rataa testipäivässä 10.8.2024

Lisätietoa ja lähteitä driftingistä:

Ahveniston drifting-radasta:

lauantai 17. elokuuta 2024

Hämeenlinnan historialliset kilvanajot - Historic Grand Race.

Historiallinen areena: Ahveniston moottorirata. Historiallinen kilpailu: Historic Grand Race. Radan ja kilpailun yhdiste on toiminut Hämeenlinnassa odotettuna destinaatiomatkailun kohteena jo vuosikymmeniä.

"Tästä se alkoi – HRF:n ensimmäinen Historic Race Meeting. Syyskuussa vuonna 1991 startattiin HRF:n ensimmäiseen Historic Race Meetingiin, josta Historic Grand Race on saanut alkunsa. Tapahtuman nimi on vaihtunut kahdesti – ensin Historic Race Meetingistä, Historic Grand Prixiin ja loputa Historic Grand Raceen, mutta sen asema kauden pääkilpailuna ja suurimpana kisatapahtumana harrasteajoneuvo-parkkeineen on pysynyt."

"Vuonna 1990 perustetun Historic Race Finland ry:n tehtävänä on vaalia historiallisten kilpa-autojen harrastusta sekä järjestää historiallisten autojen asfalttiratakilpailuja. HRF:n toiminta käynnistyi 90-luvun alkuvuosina kerhokilpailujen merkeissä ja varsin nopeasti mukaan tulivat myös kansalliset kalenterikilpailut. Nykyisin HRF näyttelee varsin merkittävää osaa suomalaisessa rata-autoilussa. Se järjestää yhteistyössä paikallisten autourheiluseurojen kanssa Suomen eri moottoriradoilla vuosittain neljä kilpailuviikonloppua – kahdeksan osakilpailua – käsittävän ratasarjan, johon ilmoittautuu vuosittain pitkälti yli 200 kilpailijaa. Viime vuosina on sarjan päätapahtumaan, Historic Grand Raceen Hämeenlinnan Ahvenistolla, osallistunut yli 170 kilpailijaa. Tämä tekee siitä yhden maamme suurimmista rata-autoilutapahtumista. HRF ry:n jäsenmäärä on yli 500, mikä tekee siitä myös erään Suomen suurimmista yksittäisistä autourheiluseuroista."

Destinaatiokuski seuraa katse valppaana vuoden 2024
Historic Grand Racea Ahvenistonharjulla



Kun on kuullut kerran Saabin kaksitahtimoottorin
korkean veisun, kuulee sen vaikka tästä kuvastakin














 


















Historialliset kilvanajot ovat olleet suosittuja siksi, että tunnelma on ollut Historic Grand Racen varikolla ja katsomossa tunnelmallinen sekä leppoisa - niin kuin silloin ennen...

Fiilistelyä on riittänyt eri medioissa.

Pertti Jarla kävi ja näki sekä koki - Ahveniston fiiliksen (Hämeen Sanomat 21.8.2013)



Pertti Jarla kiitti maanantaina stripillä Hesariin viikonlopun vierailustaan Historic Grand Racessa vuonna 2013.
(Fingerpori, maanantai 19.8.2013 Helsingin Sanomat, Copyright Pertti Jarla)

Ahveniston moottoriradan juhlavuonna Historic Grand Race oli omiaan muistelemaan menneitä.

"50-vuotias Ahveniston moottorirata antaa puitteet ajajille ja mekaanikoille ajoharjoitteluun, kaluston testaamiseen ja kilpailemiseen ollen lisäksi moottoriurheilu- ja ajoneuvoharrastustoiminnan kokemusrikas tapahtumapaikka. Radan avajaiskilpailuun osallistunut 1966 Apal-monoposto nähtiin tämänkin vuoden Grand Racen aika-ajoissa, mutta kilpailulähdöt jäivät väliin kannen tulpan kierteiden petettyä."

Apal-monoposto (Historic Race Finland ry)

"Radan juhlavuoden kunniaksi paikalle on kutsuttu kunniavieraiksi Ahvenistolla vuonna 1967 kilpailleita ja järjestelyihin osallistuneita sekä radan alkuaikojen kilpakalustoa. Kunniavieraat osallistuvat Ahvenisto 50 vuotta -paraatiin klassikko- ja kilpa-autojen kyydissä sekä osa kilpurin ratissa."
Historic Grand Race 2017 (historicrace.fi)

Vuoden 2021 kilpailusta: "Historic-väen kauden kohokohtana tunnettu kisa on toiminut perinteisesti myös eräänlaisena Suomi-Ruotsi-maaotteluna, ja tänäkin vuonna paikalle oli saatu muutamia ruotsalaiskuskeja. Autoja riitti radalla ylipäätään sen verran reilusti, että Historic Grand Race on noussut Suomen suurimmaksi rata-autoilutapahtumaksi."

"Kakstahtareiden" kilpalaulantaa nykyisinkin tutun Gulf-taulun luona
(Historic Grand Race 2019)

Silmäkarkkia on myös varikon lisäksi katsomossa. Ahvenistonharjun katsomon ylätasanne on varattu perinteisesti 30-vuotiaiden ja vanhempien klassikkoajoneuvojen nk. harrasteajoneuvoparkiksi.

Isuzu Bellett vuonna 2022

Sulassa sovussa vuonna 2024

Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...