Destinaatiomatkaajat

perjantai 7. maaliskuuta 2025

Luupää, joka kesti reilusti destinaatioon.

Datsun Bluebird on Suomessa tutummin luupää. Se loi Datsunin mainontaan ja markkinointiin pitkäaikaisen sloganin "Datsun kestää". 

Miten tähän päädyttiin? Alkuunhan lähdettiin sloganeilla "Tiivistettyä ylellisyyttä parhaimmillaan" ja "Datsun saa helposti ystäviä".

Japanilaisten autojen markkinointitarinassa on ollut samoja piirteitä kuin myöhemmin korealaisten autojen sekä nykyisin kiinalaisten kanssa. Mistä syntyy brändimielikuva - siitähän Euroopassa ja Suomessa on ollut kyse uuden edessä. Nykyisin myös käyttövoimakin sekoittaa pakkaa. Datsunin tullessa oli ehkäpä helpompaa 1200-kuutioisen bensiinimoottorin ollessa valtavirtaa. Nyt uusia maita ja merkkejä liitetään alusta lähtien sähkömoottoreihin. Kiinalaisten kohdalla on nyt ihan samanlaista problematiikkaa tunnettuuden kanssa.

Ensimmäinen suomalaisille markkinoitu japanilainen henkilöauto Datsun Bluebird 1200
esillä Oulussa 4.9.1962 (Museovirasto)

Alkuun japanilainen auto oli ihmetyksen kohde Euroopassa. Tekniikan Maailma oli tiettävästi ensimmäinen eurooppalainen media, joka sai koeajaa Datsunin vuonna 1962. Kansainvälisesti merkki muuttui valmistajan nimen mukaan Nissaniksi kaksikymmentä vuotta myöhemmin.

Tekniikan Maailman tekninen toimittaja Jussi Juurikkala katsoi myös koeajon yhteydessä kristallipalloon (Tekniikan Maailma 10/1962)

Suomi oli oivallinen testikenttä Eurooppaan. Keliolosuhteet, autojen saatavuuden ja tuonnin helpottaminen valtiovallan toimesta auttoivat. Itse asiassa Norjassa yritettiin ensin, mutta se kuvio ei toiminut. Toista on ollut sähköautojen kohdalla nykyään...

"Autokeskus Oy aloitti Datsun-henkilöautojen maahantuonnin Suomeen vuonna 1962. Tuolloin sen ja Nissan Motor Companyn välillä solmittiin maahantuontisopimus ja ensitilaus, joka käsitti 710 kappaletta Datsun-autoja. Nissan oli jo tätä ennen avannut vientiväylät Aasiaan, Australiaan, Amerikkaan, Lähi-itään ja Afrikkaan, mutta Eurooppa ”viimeisenä linnoituksena” oli jäänyt odottamaan. 
Vuoden 1962 alussa yhtiö odotti suurta mahdollisuuttaan avata Datsun-autonsa markkinoimiseksi sillanpääaseman, josta voisi ponnistaa myös muualle Eurooppaan. Tilaisuus koitti samana syksynä, kun helsinkiläinen Autokeskus Oy ja sen toimitusjohtaja Eric H. Broman olivat valmiita tuomaan Datsunin Suomen vastikään vapautuneille henkilöautomarkkinoille. 
Japanilaisten henkilöautojen alkutaival Suomen markkinoilla on 1960-luvulta lähtien kiinnostanut muun muassa journalisteja ja akateemisten opinnäytetöiden tekijöitä. Syy tähän on selvä, sillä Suomen automarkkinoiden ja japanilaisen autoteollisuuden suhde oli poikkeuksellisen merkittävä Euroopassa 1960-luvulla."
(Miten Suomesta tuli japanilaisen auton maahantuonnin sillanpääasema Euroopassa vuonna 1962?, 
Juha Sahi, Historiallinen Aikakauskirja 3/2013)

Japanilainen auto oli todellinen harvinaisuus 1960-luvun alussa Euroopassa
(Tekniikan Maailma 10/1962)

"Nissanin vienti Suomeen oli vuosikymmenen lopulle saakka suurempaa kuin mihinkään muuhun Euroopan maahan. Muut japanilaiset autovalmistajat seurasivat Nissanin esimerkkiä, ja Suomesta tuli koko japanilaisen autoteollisuuden merkittävin vientikohde Euroopassa 1960-luvulla. Menestys ei tullut ilmaiseksi, sillä Autokeskus ja Nissan joutuivat tekemään huomattavia uhrauksia onnistuakseen Datsunin markkinoinnissa vuosina 1962–1963."
(Miten Suomesta tuli japanilaisen auton maahantuonnin sillanpääasema Euroopassa vuonna 1962?, 
Juha Sahi, Historiallinen Aikakauskirja 3/2013)

"Uskoa ja toivoa Datsunin menestykseen löytyi, mutta vastatakseen kilpailijoidensa esittämään haasteeseen, oli Autokeskuksen tartuttava sellaisiin markkinointikeinoihin, joiden avulla voitaisiin korostaa Datsunin laadun ja kestävyyden paremmuutta kilpailijoihin verrattuna."

"Aluksi Datsunien myynti ei sujunut kovin vauhdikkaasti, sillä pitkälti Austiniin perustunut malli oli jo vähän vanhanaikainen."

Ensin piti osallistua autourheiluradoille, jotta kestävyyttä pystyttäisiin demoamaan. AKK esti luokittelun, joten piti keksiä jotain muuta. Syntyi huima kampanja, joka onnistui ennen sosiaalista mediaa!

"Finn-Ad:n toteuttamat mainoskampanjat varmastikin vaikuttivat positiivisesti Datsunin menekkiin, mutta keväällä 1963 tarvitsivat Autokeskus ja Nissan markkinointiponnisteluidensa tueksi jotakin ennen kokematonta, jonka vaikutuksesta Datsunin kestävän auton maine kiirisi kaikkialle Suomessa. Autokeskuksessa ymmärrettiin, että mahdollisimman suuren näkyvyyden saavuttamiseksi auto oli asetettava julkiseen testiin, joka olisi vaikeampi kuin mitkään aikaisemmat kokeet. 
Näiden tekijöiden lisäksi oli testin suorittavan tahon oltava luotettava, jotta väärin käytöksiä ei pääsisi syntymään. Vastaus näihin kysymyksiin löytyi, kun Autokeskuksessa keksittiin ehdottaa Nissanille, että tämä haastaisi Teknillisestä korkeakoulusta Teekkarien Autokerhon ajamaan Datsun Bluebirdiä niin pitkään kuin auto vain kestäisi. 
Nissan suostui ehdotukseen ja valmistelut sen toteuttamiseksi aloitettiin viipymättä. Teekkarien koeajoa siivitti mainoslause ”Datsun kestää”, sillä tämän testin jos jonkin oli määrä osoittaa sekä kilpailijoille että suurelle yleisölle Datsunin kestävät ominaisuudet mutta myös Autokeskuksen peräänantamattomuuden huhujen keskellä. Koeajo käynnistyi 20. huhtikuuta ja se kesti yhteensä 12 viikkoa."

Mobilia on tallentanut Finna-tietokantaan mainoskuvan tuosta automarkkinoiden historian yhdestä merkittävimmistä ja mielenkiintoisimmista mainoskampanjasta Suomessa.

Kulttuuri- ja markkinointihistoriallinen tallenne Finnassa (Mobilia)

"Japanilaiseen uuteen automerkkiin ei aluksi oikein luotettu, minkä takia Teekkarien Autokerho tempaisi ajamalla yhdellä Bluebirdillä yötä päivää. Suunnitelmissa oli ajaa 50 000 kilometriä, mutta kun auto kesti mainiosti, matkaa jatkettiin. Kolmessa kuukaudessa matkamittariin kertyi 100 645 kilometriä. On hyvä muistaa, että kuusi vuosikymmentä sitten tiet olivat aika lailla kehnompia kuin nykyisin."

Uusi Bluebird-malli tuli markkinoille (Tekniikan Maailma 13/1964)

"Tilanne muuttui pari vuotta myöhemmin seuraavan ”Luupää”-sukupolven myötä ja vuonna 1965 Datsun-myynti pääsi täyteen vauhtiin. Siinä vaiheessa suomalaisten ennakkoluulot olivat hälvenneet ja usko kaukomaan tuotteiden laatuun ja kestävyyteen kasvoi."

"Asiakkaat kuitenkin pitivät uudesta Bluebirdistä. Automalli oli vuonna 1964 Japanin eniten myyty henkilöauto ja japanilaismallien ylivoimainen ykkönen myös Suomessa."
(Luupääksi ristitty, Marko Mäkinen, Tekniikan Maailma 4/2025)

Markkinointi ja maine kantoivat - mallisarja 410 oli menestys (Tekniikan Maailma 4/2025) 

Nykyomistajan mukaan Datsunilla on aina mukava lähteä kesäisin jätskikioskille ajelemaan
(Tekniikan Maailma 4/2025)

lauantai 1. maaliskuuta 2025

Ajotaidon merkitys - turvallisesti destinaatioon.

Ajotaidolla on merkitystä liikenteessä. Ennen olivat autot haasteellisempia, ja ajamista joutui harjoittelemaan vaikeammissa tie- ja liikenneolosuhteissa kuin nyt. Nykyisin automäärät ovat isompia, ihmiset kiireisempiä ja kärsimättömämpiä, joten riskit ovat muuttaneet muotoaan.

Onko ajotaidolla edelleen merkitystä? On. Esimerkiksi nuorten kohdalla on merkitystä siksi, että nykyisin autokoulussa ja opetuslupa-ajossa mennään vähäisellä liukkaan kelin opetuksella - aidolla radalla ei enää juurikaan käydä. Simulaattori hoitaa. Nuorilla on syystäkin puutteelliset tiedot ja taidot. 

Autotekniikka antaa myös nykyisin "anteeksi" paljon. Teknologia tuudittaa hyvän olon (ja ajotaidon) tunteeseen. Autot ovat myös isompia, painavampia ja käyttövoimasta riippuen erilaisia ajoltaan. 

Moniko ajokorttia ajava - tai ylipäätänsä ajokortillinen - on esimerkiksi harjoitellut sähköautolla ajamista ja jarruttamista tai kitkan murtumista liukkaissa tai talvisissa harjoitteluolosuhteissa?

Sähköautot ovat tulevaisuutta - osittain jo nykyisyyttä. Ajamisessa on huomionarvoista tehokas kiihtyvyys ja huomattava määrä avustavaa teknologiaa.

"Taycan on sen lajin lajin superauto, että sillä pystyy kiihdyttämään nollasta sataan neljässä sekunnissa, joten se saa vatsan kääntymään ylösalaisin."      (Porsche Taycan 4S - Sähköllä Roomaan, Auto Bild Suomi 11/2021)

Porsche Taycan jarrutus- ja väistötehtävässä liukasradalla

















Hyundai Ioniq 5 N?

"Ehkä ajatus sitä vastaan on, että miksi sähkö, jos pitää matkia polttista? Toisaalta rahalla saa sähköauton, jolla voi toimivalla rekuperaatiolla ajaa joustavasti ihan vaan nostamalla kaasua (jolloin vauhti hidastuu) niin miellyttävästi mutkamaantietä, että oksat pois. Lähinnä bensalaenkkarin sähköunelmaa kuin nykytekniikalla voi toivoa."                                          Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Koeajokiertue on harvinaista herkkua - Hyundai.

Hyundain N-kirjain merkitsee suunnittelukeskuksen sijaintipaikkaa Etelä-Koreassa
ja Nürburgringia, jossa sijaitsee Euroopan tekniikkakeskus 




















Nykyään autoissa on ABS-jarrut. Moniko on kokeillut liukkaalla täysjarrutusta tai jarrutusta ja väistöä?

Oho, lopussa pyörähti tulosuuntaan...


















              Autoissa voi olla automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, kaista-avustin ja kaistavahti. Auto voi oikaista alkavaa luistoa luistonestojärjestelmällä. Luistonestojärjestelmääkin on syytä kokeilla liukkaalla. Talvi on oivallista, jos pääsee oikealle jäälle.

                                                                                  
Ei kaikkea tarvitse välttämättä oppia uudestaan. Ajo- ja kaasupoljintuntuma on erilainen riippuen käyttövoimasta, mutta tiesitkö tämän kevythybridistä, jossa on poltto- ja sähkömoottori? Onko automaatti-polttomoottoriautoon verrattuna ajamisessa yhtäläisyyksiä?

"Moottorijarrutuksessa sähkömoottorin ohjauksella voidaan lisäksi vielä pehmentää automaattivaihteiston alasvaihtamista, jolloin moottorijarrutuksesta saadaan tasaisempi."
(Kysymyksiä sähköautoista, Suomen Autoteknillinen Liitto 2020)

Autoilu on mukavaa, jos voi välillä suljetulla radalla kerrata ja päästellä "höyryjä".

Kun auto on itselle uusi, sen ominaisuuksia on syytä kokeilla - ja myös käyttäytymistä ilman luistonestoa...

Myös ammattilaiset kertaavat taitojaan - mieluusti joka vuosi

Ns. perheautossa voi olla myös neliveto. Sitäkin on syytä kokeilla maastossa. Sähköauton akkuja on syytä varoa!

Pikku-Jeep pärjää maastossa siinä missä isokin.

Kuin loppusanat tähän kirjoitukseen...

Moottori-lehti vei kaksi nuorta harjoittelemaan kuivalla asfalttiradalla.

"Kaahaamisen tarve ja näyttämisen halu jää pois, kun pääsee etsimään omat rajat sallitussa ja turvallisessa ympäristössä. Ajoharjoittelun merkitystä ei kannata aliarvioida. Molemmat mukana olleet nuoret ovat sitä mieltä, että etenkin ääritilanteiden harjoittelua autokoulussa voisi olla enemmän."
(Rajojen hakua radalla, Mikko Autio, Moottori 7/2021)

Kyllä vanhakin jaksaa liukastella ylläpitääkseen ajokykyään ja -taitoaan.


#ajotaito #ajokyky #ajoharjoittelu

perjantai 21. helmikuuta 2025

Autokerhot jäärataa kiertämässä - talvista hyötyä ja huvia.

Talvellakin voivat autokerholaiset kokoontua ajamaan ja nauttimaan yhdessäolosta. Kesän mutkatiet ja piknikit sellaisenaan voi unohtaa. Tammi- ja maaliskuun välillä onkin oiva mahdollisuus kehittää ja ylläpitää omaa ajotaitoaan - jääradalla. Oivallinen paikka on esimerkiksi Harviala Ice Range.

"Icerange talviajon harjoittelukeskus on kehitetty yhdessä Vanajanlinnan, ajokouluttaja Kalevi Ahon ja yrittäjä Seppo Kervisen kanssa ja se sijaitsee noin 1,5 kilometriä Hotelli Vanajanlinnasta."

Audiclub Finland ajokoulutus- ja kerhopäivän aamunsarastuksessa











Osa autokerhoista kokoustaa muuten vaan talvikaudella, ajaen johonkin paikkaan ja retkeilee talven riennoissa - osa taas odottaa kesää ja ajamisen rientoja -  joko radalle tai maantielle. Road trip onkin enemmälti kesäinen käsite suomalaisessa ajoharrastekulttuurissa. Road trip talvella jääradalle onnistuu kyllä...

Harviala Ice Range -jääradalla helmikuussa 2025 kokoontuivat Audiclub Finland, Alfa Romeo -kerhot (AREF ja CARF) ja Cadillac Club of Finland.

Cadillac, talvi ja jäärata... Mitä ihmettä? Autoilu ja sen kokonaisvaltainen harrastaminen on siitä mukava juttu, että nautintoa voi suoda myös varsinaisen ajokauden välillä.

Cadillacit eivät olleet enimmäistä kertaa Harvialassa... Puhuttaneenkin jo säännöllisestä ja brändätystä tapahtumasta (CCOF)

"Talvella ei tapahdu mitään, joten tämä CCOF Goes on Ice on kehittynyt huvin ja hyödyn ympärille juurikin varsinaisen ajokauden välillä." (CCOF:n jäsen Tom Tuominen)

Tom Tuominen on yhtä Hummer-hymyä talviautollaan
Huomionarvoista on kerhoautoilussa se, että ajoihin voi tulla muillakin merkeillä. Ei ole siis nökönuukaa merkki - vaan hyöty ja huvi edellä mennään.

Cadillac-talviautoilun voi ymmärtää näinkin

Audiclub Finland järjesti ajokoulutusta sisältävän kerhopäivän ja toisen päivän sidosryhmilleen. Ytimessä oli ajamisen nautinto ja auton hallinnan kehittäminen yhdistettynä mukavaan yhdessäoloon.

Autokerhojen tapahtumissa voi esitellä myös uusia automalleja

Alfa Romeo -kerhojen tapahtumassa oli monenlaista kalustoa. Se kertoo suuresta nautinnosta ajamiseen sekä huvin että hyödyn kannalta. Talvi ei estä harrastusta - päin vastoin.

Radalle kävi Giulian mieli
"Radan sijainti Etelä-Suomen maantieteellisesti parhaalla alueella sekä neljän eri käsittelypaikan monipuolinen kokonaisuus laajoine turva-alueineen takaavat asiakkaidemme tyytyväisyyden.
Rata on tarkoitettu pääasiassa autojen maahantuojien, autoliikkeiden, erilaisten yritysten ja yhteisöjen liukkaan kelin ajokoulutuspaikaksi." 
Rata-ajo ja ohjattu ajoharjoittelu onnistuvat hyvin.
Ratamestari Seppo Kervinen (vas.) ja ajokouluttaja Timo Nousiainen (oik.)
"Kiva päivä tulossa", totesi CCOF:n jäsen Tom Tuominen, kun karautti Hummer H2:n liukasradalle...
Tarkoittaako mallinimi H2 huvia ja hyötyä...

Lisätiedot: Yhteystiedot  |  Ice Range Harviala - Hämeenlinna, Jäärata, Icetrack, Ajoharjoittelu

#ccof

#carf

#aref

#audiclubfinland

#icerange

#harvialaicerange

#bmwclubfinnland

#trafiikkimaikka

torstai 30. tammikuuta 2025

Ennenkin mentiin - eikä meinattu.

Tie vie, sehän tiedetään sanontana - ja käytännössäkin. Tie vie siis jonnekin. Alkaen jostakin. Tie vie perille. Ennenkin mentiin - eikä meinattu. Mystiset moottorimarssijat matkasivat kuin road trip -aatteen oppikirjasta.

Elämä on huviajelu, joten miksipä ei - lähteä ja kokea ajajan ehdoilla ajamisen nautintoa erityisellä tiellä, tieosuudella tai reitillä?

Ennen oli paremmin? Ainakin pioneerihenki oli syvempää - nythän autoilu on jokapäiväistynyt. Toisaalta maailma on muuttunut - esimerkiksi klassisen Petsamon tai Neuvostoliiton matkailu on historiaa. Mahdotonta kokea enää...

Kylmän sodan aikainen road trip on käsittämättömän hieno juttu - Murmanskiin Neuvostoliittoon - amerikkalaisella autolla.

Letukalla Murmanskissa? Kyllä!
www.youtube.com/watch?v=CheLGIqjgw0

Klassikko! Lähteäpä autolla Saharaan, Himalajalle tai Gobin autiomaahan. Onnistuisihan se varmaan, kun valitsisi kunnon kaluston ja varustautuisi. Onhan nyt vuosi 2024. 

Mutta entäpä 100 vuotta sitten? Sehän onnistui tuolloinkin. Puolitela-autoilla...Citroën Kégresseillä.

(Vastukset voitoksi, J.C. de la Royére/Citroën Belux S.A. 1996/Veho, Auto-Bon)





      Auto Petsamon Kolttakönkäälle johtavalla maantiellä 
                   (Otso Pietinen 1939, Museovirasto)

Lapin reissu autolla. Nykyisin, kun vähän kun varautuu, niin sehän on helpohkoa. Sähköautollakin.
Ennen oli ennen. Petsamon matka ei ollut pala kakkua pelkästään mittasuhteiden valossa. Eikä ajassa; 1930-luvulla tai välirauhan aikana.
Kuvateksti ja ingressi Peerlessillä Petsamoon Mobilisti Seniorin kuvatekstistä:
"Jäämeren rannikko tuli maanteitse muun Suomen yhteyteen, kun 517 kilometrin mittainen tie Rovaniemeltä Petsamoon valmistui syksyllä 1929. Ajomatka Petsamonvuonolle vaati kestävyyttä sekä autoilta että turisteilta, mutta matkasuoritus oli vaivan arvoinen."
"Kilometripylväs näyttää, että Rovaniemelle on matkaa 415 km."
Peerlessillä Petsamoon, Vesa Pynnöniemi (Mobilisti Senior 3/2024)

Entä miten onnistui lähteä 100 vuotta sitten Hämeenlinnasta Pietarsaareen ja takaisin?
Mielenkiintoinen reissu on kiertää lenkki eli matkalta palataan toista kautta. Ei ollut leppoisaa kotimaanmatkailu tuolloin vuonna 1924 - road trip oli kokemus-, seikkailu- ja selviytymismatkailu. Miesjoukko lähti matkaan Hämeenlinnasta 29.7.1924 kahdella autolla (Opel ja Benz) Pietarsaareen ja takaisin. Ei ihan päivän reissu. Ja korjaustoimenpiteittä ei selvitty tuolloin... 

Vaikuttava ryhmä lähti matkaan kahdella autolla
(Mika Jaakkola, Hämäläisherrojen autoretki (Mobilisti Senior 4/2024)

"Sata vuotta sitten autonkuljettajalta vaadittiin muitakin taitoja, kuin B-luokan ajokortti, joten akselin irrottaminen paikan päällä ja sen oikaiseminen mukana olleilla työkaluilla mekaanikko Yrjö Suhosen avustuksella, sujui muitta mutkitta."
(Mika Jaakkola, Hämäläisherrojen autoretki (Mobilisti Senior 4/2024)

Hämeenlinna-Tampere-Pietarsaari-Pori-Hämeenlinna (Mobilisti Senior 4/2024)
Vaikka reissulla korjattiinkin kalustoa, pääsivät matkalaiset jo 3.8. kotiin Hämeeseen! (Mobilisti Senior 4/2024)

1990-luvulle tultaessa ja Neuvostoliiton lakattua olemasta, Karjalan matkoille löytyi kysyntää myös autoillen. Pikku hiljaa tieolot paranivat, joten matkailu oli enemmänkin seikkailu turvallisuuden kannalta.

         Entinen matkakoti Karjala Sortavalassa n. 1990-luvun alussa (Pohjois-Karjalan museo)

Mutta aiemmin... Lähteä nyt Jaltalla pitkälle road tripille. Se on kysynyt kanttia - Neuvostoaikana ja vielä omatoimimatkana. Näin tapahtui talvella 1966. Lainaukset ao. artikkelista.
"Ukraina ja sen mukana Krimillä sijaitseva Jalta oli pitkään osa Neuvostoliittoa. Epäluuloisen suurvallan alueella eivät ulkomaalaiset autoilleet, tai ainakaan helpolla ei lupia omatoimimatkailuun saanut. "
"Jaltojen pitämä 70 kilometrin matkanopeus herätti suurta huomiota. Eräskin hitaasti ajaneen kuorma-auton kuljettaja avasi vauhdissa oven, piti jalkaa kaasulla, nousi ulos astinlaudalle ja teki ristinmerkin nähdessään autojemme lähestyvän."
"Lumi on muuttunut rännäksi, huuhtelulaite tukkeutui ja ja pyyhkimet repeilivät. Turha turismi ja tutkimusvietti tuupertui taisteluun yhä voimistuvaa väsymystä vastaan."

Jaltalla Jaltalle, Janne Halmkrona (Mobilisti Senior 2/2024)

Kaukaiset paikat kiehtovat kotiseutuja enemmän...nykyäänkin.

Lisää samasta aiheesta:

sunnuntai 26. tammikuuta 2025

Kuin Bronson - kuski destinaatiota etsimässä.

Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan itseliikkuva automobiili kehitettiin. Gottlieb Daimler kehitti samoihin aikoihin "moottoripyörän kantaisän". 

Automatkailu alkoi heti, ja myöhemmin syntyi käsite road trip. Erottavatko nämä käsitteet matkatyypit toisistaan?  Moni haaveilee road tripistä, ja perinteisesti haaveeseen kuuluu auto tai moottoripyörä. 
Tärkeintä on lähteminen.

Moottoripyörä on ollut aikojen saatossa vapauden symboli. Moottorimatkailu on kehittynyt kaikenlaisilla ajoneuvoilla tapahtuvaksi muodoksi rallatella kylien ja maanteiden raitteja.

Vapauden symbolina moottoripyörä on omaa luokkaansa. Kuin ratsastava cowboy, hevonen on vain vaihtunut konevoimaan. Termi riding käy kumpaankin lajiin - satulassa istutaan. Moottoripyöräily on nostettu osaksi yhden sukupolven yhteiskunnallista tutkiskelua. Elokuvagenressä on symbolisoitu vapauden kaipuuta ja glorifioitu aihetta - myös kulkua tien päällä.

Tuli mm. Bronson. Ja tietenkin koko sukupolven vapautta korostava Easy Rider.

"In order to renew his soul, Bronson becomes a vagabond searching for the meaning of life and seeking experiences that life has to offer." Then Came Bronson - Wikipedia

Sitten tuli Bronson (MGM Television)

Then Came Bronson (tv-sarja) toi ajattoman kesä- ja vapausfiiliksen. Ainakin kaksipyöräisillä. Ytimekäs teksti yhdistettynä kuvavirtaan, joka tukee sanomaa. 

         Dialogissa on kiteytetty #vapaus #uskallus #jämähdys oivasti.

         Driver: "Taking a trip?"
         Bronson: "What's that?"
         Driver: "Taking a trip?"
         Bronson: "Yeah."
         Driver: "Where to?"
         Bronson: "Oh, I don't know. Wherever I end up, I guess."
         Driver: "Man, I wish I was you."
         Bronson: "Really?"
         Driver: "Yeah."
         Bronson: "Well, hang in there."                                                                                                                    
                                                                  Then Came Bronson (Intro) S1 (1969) - YouTube

Pekka Näränen, Harley-Davidson Sportster -moottorin historia, Kopteri 6/2021 
Road movie on elokuvalajityyppi, jossa päähenkilöt lähtevät kotoa road tripille -  mikä tyypillisesti muuttaa näkökulmaa heidän jokapäiväisestä elämästään. Road-elokuva – Wikipedia

Yleensä lähdetään autolla, kun mukana on kööri juonenkulun kannalta keskeisiä hahmoja. Mutta kaikkien tie vie -elokuvien (itse kääntäisin road movien näin...) äiti ja isä on Easy Rider (suomeksi Matkalla). Wikipedia kääntää nimen Rennon ratsastajan sijaan Helpoksi ratsastajaksi...). 
   
Eino Poutiainen oli myös rento ratsastaja Solifer Exportilaan politikoidessaan 
Jytky 50 vuotta: SMP yllätti kaikki eduskuntavaaleissa 1970 | Apu
Ennen Bronsonin kaltainen vapaa ratsastaja - Then (be)came Destinaatiokuski

lauantai 25. tammikuuta 2025

Satakaksikymmentä tarinaa - Destinaatiokuskin kynästä.

Satakaksikymmentä tarinaa - Destinaatiokuskin kynästä. Autoilu eli motoring on edelleen etunenässä.

Blogini on https://destinaatiokuski.blogspot.com/ ja myös Destinaatiokuski - Blogit.fi. Olen kirjoittanut autoilusta, destinaatiomatkoista ja likeisistä aiheista vuodesta 2022 alkaen.

Miksi kirjoitan?  Destinaatiomatkailu ja autoilu ovat aina olleet lähellä sydäntäni. Ensimmäisen kirjoitukseni kuvaus on edelleen ytimessä.

"Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehitetty. Mitäpä autolla tallissa tekisikään, liikkumaanhan on se luotu. Matkan voi tehdä spontaanisti tai suunnitellen." Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Miksi pidän autoilusta? Koneromantiikka, autourheilu ja autoilu vain kiinnostavat. Kiteyttäisinkö näin, kuten blogikirjoituksessani.

"Mitä koneromantiikka oikein on? Olisiko se tätä: nautintoa ja harrastuneisuutta konevoimalla kulkevasta ajopelistä? Se on kaikkea sellaista subjektiivista tunnetta, mitä saa nautintoa ropatessa ja fiksatessa ajopeliä. Se on ajamista ja reissaamista. Tai historiallista perehtyneisyyttä ja kiintymystä tavalla tai toisella ajamiseen ja ajokkiin. Oli se sitten klassikko, työjuhta tai kansanauto." Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Koneromantiikka - koneet ja vauhti ihanteena.

Kauppareissukin loihtii hymyn kareen kasvoille


Taas mentiin katsomaan silmäkarkkeja (Fittedfest 2024 Lahdessa)



















                                          Olen viestinyt ilmiöistä ja huomioista - olen puhunut ajokulttuurin puolesta. Syvemmin löytyy näiden toteamuksien ympärille asiaa kirjoituksissani. https://destinaatiokuski.blogspot.com

"Cruising elää vahvasti, ovathan auto- ja moottoritapaamiset kaikkinensa ihmiselle hyvästä."


"Tiet vievät. Niitä on maailma täynnä.
On isoja ja pieniä, uusia ja vanhoja.
Legendaarisia ja ihan tavallisia.
Väylää pitkin pääsee perille, ellei jää matkalle tai muuta suunnitelmaa."

"Road trip voidaan suomentaa sanoilla; ajomatka tai ajoreissu. Ollaan siis käsitteellisesti tien päällä. Tärkeää on ymmärtää, että reitti on juuri se, mitä ikinä keksiikin käydä katsomassa tai huomioida alun ja lopun välillä. Mikä on aito ja oikea road trip? Pitääkö ajoreissuun varautua tai ennakoida sitä kauan etukäteen? Vastaukset lyhyesti: road trip syntyy aina kun lähdet tien päälle. Oma aikataulu tai kohteet tuovat siihen luovuutta tai joustoa."

"Kun on kerran lähtenyt tien päälle, sinnehän halajaa aina uudestaan kelillä kuin kelillä" (Destinaatiokuski)

"Kun on kerran lähtenyt pois tieltä, sinnehän halajaa aina uudestaan" (Destinaatiokuski)

Eihän se ole matka eikä mikään, jos ei jää tarinaa kerrottavaksi. Itse asiassa aina kun lähtee liikkeelle, kaikenlaista voi sattua ja tapahtua. Varsinainen reissu tien päällä, road trip tai muu konevoimalla tehty matka, on tarinan arvoinen. Eikös olekin?

"Jokainen matka voi olla tarinan arvoinen, mutta dokumentaarinen road trip kuvaa jotain tiettyä ajassa ja paikassa tapahtuvaa siirtymää. Se voi olla pitkä tai lyhyt. Erityiseksi se muuttuu, jos se on seikkailu, lomamatka tai päähänpistosta saatu tavoitteellinen urakka, mitä vain."                      
Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Dokumentaarinen road trip - kertomus tien päältä.

"Luulisi, että viidessäkymmenessä vuodessa voisi tulla muutoksia yhteen - jos toiseenkin asiaan. Harrastetaanko autoja ja autoiluun liittyviä asioita samalla intensiteetillä? Entäpä, onko vauhdin merkitys muuttunut ihmisten tarpeissa tai mielissä?"

"Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Jyskälä. Suurajot. Jyväskylän Suurajot. Tuhansien järvien ralli. Neste-ralli. Secto-ralli. Yhteinen nimittäjä on vuosikymmenestä toiseen jatkunut hurmio ja kansan huvi: MM-ralli. Joka vuosi on mukava kohdata ihmisiä ja kilpa-autoja luonnon helmassa."
Seurueen kanssa Västilän maalipäässä vuonna 2024 (EK 11, Secto Rally Finland)

Vuodet ja tiet vievät - 57 mittarissa tätä blogitekstiä kirjoitettaessa

Olen skribenttinä käytettävissä - brändillesi tai ilmiöllesi.

Timo Nousiainen
Destinaatiokuski
+358 41 314 8109
timo.nousiainen@trafiikkimaikka.fi

P.S. Kun tärkeintä on päästä - ei vaan perille - vaan myös välille. Siksi pidän autoilusta.

Destinaatiokuski - matkan alusta loppuun. 

www.trafiikkimaikka.fi

torstai 23. tammikuuta 2025

Ajateltu road trip muuttuu joskus. Mitä siitä - varapläniä peliin!

Joskus ajateltu road trip -reissu muuttuu jostain syystä. Näin kävi tammikuisena lauantaina vuoden 2025 alussa. Ykköskohde meni puihin osittain. Kaksi varapläniä oli onneksi takataskussa.

Ajeltua tuli sovitusti Vantaalle sovittua idän ihmettä koeajamaan, mutta autoyksilö ei ollutkaan vielä rekisterissä! Ja yhteystietoni olivat kuulemma hävinneet. Oho! Joten tuntui, että tultiin turhaan. Vai tuntuiko sittenkään? Syntyikin kiva road trip -keikka kuitenkin.

Idän ihmettä ihmeteltiin näin ollen sisällä hetki vain



















Sitten varapläni: naapuriin kokeilemaan mikropatonkia - siis sähköistä Sitikka e-C3:a. Sillä tuli ajeltua - saaden selkoa ominaisuuksista lyhyellä koeajolla.

Uusi Citroën e-C3 on sähköinen ilmestys ulkoisestikin

"Joo, mukavaa ajoa, muttei mitenkään erityistä tehoreserviä tasaisesti kiihtyvä auto tarjonnut. Kiihtyvyys ja näppäryys ovat riittäviä arkiajoon toki. Ajamisessa vaan ei syntynyt sitä perinteistä "French connectionia".
(Destinaatiokuski)

Takapenkillä istuinosan lyhyys jätti reidet tyhjän päälle ja polvet jännittyneeseen tilaan. Pikkuauto on pikkuauto. Sirpakka ja kätsy auto, kaupunkiin.

Tiivistunnelmainen takapenkki

Noin seitsemän asteen pakkassäässä Myyrmäki-Konala-Petikko-akselilla vajaassa tunnissa häipyi 21 pinnaa täyteen ladatusta autosta. Se polttomoottorisen pikkuauton manuaalilla kepittäminen ja ajon hauskuus kärsivät, kun tasainen sähkömoottorin veto vie aavistuksen tunnottomasti. Automaatin normipykältäminenkin puuttuu. Toisin sanoen näillä tehoilla ja painoilla voisi olla perusteltua ajaa vielä pitkäänkin polttiksella, mutta EU rankaisee kiihtyvästi tätä jatkumoa. Sitikalta löytyy vielä perinteinen bensa-manuaali tähän uuteen C3-korimalliin.

Tunnistettavaa citroënismia?

Kojelauta on erikoinen pienine ratteineen. Tässä on ehkä se perinteisin citroënismi. Ikkunalasit olivat merkkiä Mopar!

Oho, Mopar!

Yhteiset omistukset tekevät näitä hauskoja yhdisteitä, kuten ikkunalaseista nähdään. Sähköautoksi on hassusti mallimerkinnässä sana automaatti, ja käynnistys oli oldschoolisti virta-avaimella!)”
"83 kW/113 hv sähkömoottori tuottaa sopivasti tehoa arkiajoihin, kun taas 44 kWh akusto tarjoaa jopa 320 km WLTP-toimintamatkaa."

Ovien käsinojissa oli neljä erilaista hokemaa - tässä yksi

Oli kolmaskin kohde. Kokeilla piti italosporttia tois puol kehäkolmosta. Autoa etsittiin myyjän kanssa hallista. Puhelulla selvitti sen olevan muualla kojelaudan korjauksessa, kun mikään valo ei ollut syttynyt. Sekin koeajoajatus meni sitten pipariksi... No lähdettiin Ikeaan lihapullille sitten!

(Destinaatiokuski koeajoi: Citroën e-C3 Full electric 113 Max 44 kWh Automaatti)







Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...