Autopalot puhuttavat. Tien varsilla loimuaa. Pysäköintihallissa tai -paikassakin voi näin tapahtua myös. Suomessa puhuttavat nyt kahden pysäköintitalon palot, joissa on tuhoutunut monta ajoneuvoa. Maantiellä aiemmin paloi polttomoottoriautoja, nyt käyttövoimien laventuessa voi olla kyseessä sähkökin. Jokaisessa tapauksessa matka katkeaa.
"Autopalot saavat usein alkunsa onnettomuuksissa tapahtuneista iskuista tai ajoneuvojen vikaantumisesta. Autosuojassa tai rakennuksen seinustalla palava ajoneuvo aiheuttavat vuosittain lukuisia rakennuspaloja ja siten vaaraa myös rakennusten käyttäjille."
“For unknown reasons, the driver lost control of his vehicle, and the vehicle partially spun around, and began traveling in a southeast direction,” the report says. “The vehicle then struck a curb, and the driver’s side of the vehicle struck a tree and then a light post. The force of those collisions caused the vehicle to spin 180 degrees and continue in an easterly direction. The passenger side of the vehicle then struck another tree and burst into flames.”
 |
Mihin asti sähköauto voi nokeentua, jotta siitä saa toimivan ajokin? |
"Nykyisin autoissa voi olla perinteisten polttonesteiden lisäksi käyttövoimana kaasu, vety tai sähkö ja näiden hybridimallit. Nämä asettavat täysin uudet haasteet ajoneuvojen sammuttamiselle. Kaasuauto muodostaa varoventtiilin purkaessa liekinheittimen. Sähköautopalossa palon päästessä akuston sisään auto ei sammu kuin upottamalla se esimerkiksi vedellä täytettyyn konttiin. Pelastushenkilöstö on aina suojautunut sammutusasulla sekä paineilmalaitteilla. Nyrkkisääntönä on, että kaikkia ajoneuvopaloja voidaan sammuttaa käsisammuttimilla sekä vedellä."
(Suomen Palopäällystöliiton toiminnanjohtaja Ari Keijonen)
 |
Tämä matkailuauto ei enää nähnyt seuraavaa kesää (Vapriikin kuva-arkisto, Velijoonas Jokinen 2010) |
Sähköinen käyttövoima muuttaa palotilannetta. Latauksessa oleva auto saattaa savuta latauslaitteen kautta.
"Palavasta autosta syntyvä palokaasu on kemikaalien cocktail. Autoissa on paljon muovia ja kemiallisia aineita. Jos mennään muutama vuosikymmen taaksepäin, autoissa oli enemmän metallia. Palokaasujen osalta nykyautot ovat vaarallisempia."
(Pelastusopisto, Kimmo Rouhiainen)
"Sähköautopaloissa tai muissakaan autopaloissa ei ole nähtävissä trendinomaista kasvua. Sähköautot eivät erotu tilastoissa."
(LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri)
Tampereen pysäköintihallin palo 1.10.2025 oli suuri suomalaisessa mittakaavassa. Sähköisiä ajoneuvoja oli lukuisia.
"Poliisi epäilee, että tulipalo alkoi parkkihallissa olleesta hybridiautosta. Auto oli todennäköisesti latauksessa tapahtumahetkellä. Auto syttyi palamaan parkkihallissa keskiviikkona aamupäivällä. Poliisin tietojen mukaan yhteensä noin 30 autoa vaurioitui palossa. Lisäksi parikymmentä autoa sai lievempiä savu-ja nokivaurioita."
Kaikenlaiset ajoneuvot voivat kärähtää.
 |
Rekan sisus on pahasti palanut ja rekan kyydissä olleet tukit makaavat hiiltyneinä maassa (Urpo Häyrinen 1969, Lusto - Suomen Metsämuseo) |
"Latauksessa ollut hybridiauto syttyi tuleen tamperelaisessa parkkihallissa ja levinneessä tulipalossa tuhoutui jopa 50 autoa. Keravan Prisman parkkihallissa syttyi tuleen latauksessa ollut sähköauto ja savua levisi niin myymälätiloihin, että koko tavaratalo jouduttiin sulkemaan."
Miksi sähköautot palavat? Vakuutusyhtiöt kertovat (iltalehti.fi 3.10.2025 klo 8:04)
Tässä on tyypillinen tarina; ensin haju, savu ja sitten vaan auto tien sivuun.
"Kuljettaja oli ajanut Kehä 1:tä pitkin, kun hän oli alkanut tuntea savun hajua. Risteysalueelle tullessaanhän oli pysäyttänyt auton ja poistunut autosta. Savua tuli yhä lisää ja lopulta liekkejä. Palo oli moottoritilassa, joten jonkinlainen tekninen vika lienee kyseessä."
(Helsingin pelastuslaitoksen paloesimies Jouni Saurila)
"Kesäkuukausien korkeisiin palomääriin vaikuttavat lämpimät säät ja lisääntynyt autolla matkustaminen talvikuukausiin verrattuna. Kesäkuukausina ajetaan usein enemmän ja pidempiä matkoja kuin muulloin. Liikenteessä on myös niin sanottuja kesäautoja, joiden huolto saattaa olla vähäisempää. Tämä selittää autopalojen korkeaa määrää kesällä. Lämpimillä keleillä autot myös käyvät kuumempana ja esimerkiksi vuoto polttoaineletkussa voi johtaa herkemmin auton syttymiseen." (Fennian ajoneuvovahinkojen asiantuntija Jukka Helokumpu)
 |
Vanha ja huonokuntoinen diesel-auto voi olla palopommi |
"Sähköautot ovat itse asiassa markkinoiden turvallisimpia vaihtoehtoja ainakin, jos paloriskiä tarkastellaan. Useimmin autopalo kohtaa dieselautoja, joista Ifin kaskovakuutuksen mukaan palaa vuoden aikana 1,43 autoa tuhannesta. Osittain tämä johtuu siitä, että dieselautokanta on keskimäärin iäkkäintä ja siksi paloaltteinta." (Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius) Miksi sähköautot palavat? Vakuutusyhtiöt kertovat