Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun

Destinaatiomatkailu - Road trip - Ajaminen

Destinaatiomatkaajat

lauantai 25. tammikuuta 2025

Satakaksikymmentä tarinaa - Destinaatiokuskin kynästä.

Satakaksikymmentä tarinaa - Destinaatiokuskin kynästä. Autoilu eli motoring on edelleen etunenässä.

Blogini on https://destinaatiokuski.blogspot.com/ ja myös Destinaatiokuski - Blogit.fi. Olen kirjoittanut autoilusta, destinaatiomatkoista ja likeisistä aiheista vuodesta 2022 alkaen.

Miksi kirjoitan?  Destinaatiomatkailu ja autoilu ovat aina olleet lähellä sydäntäni. Ensimmäisen kirjoitukseni kuvaus on edelleen ytimessä.

"Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehitetty. Mitäpä autolla tallissa tekisikään, liikkumaanhan on se luotu. Matkan voi tehdä spontaanisti tai suunnitellen." Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Destinaatiokuskin automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Miksi pidän autoilusta? Koneromantiikka, autourheilu ja autoilu vain kiinnostavat. Kiteyttäisinkö näin, kuten blogikirjoituksessani.

"Mitä koneromantiikka oikein on? Olisiko se tätä: nautintoa ja harrastuneisuutta konevoimalla kulkevasta ajopelistä? Se on kaikkea sellaista subjektiivista tunnetta, mitä saa nautintoa ropatessa ja fiksatessa ajopeliä. Se on ajamista ja reissaamista. Tai historiallista perehtyneisyyttä ja kiintymystä tavalla tai toisella ajamiseen ja ajokkiin. Oli se sitten klassikko, työjuhta tai kansanauto." Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Koneromantiikka - koneet ja vauhti ihanteena.

Kauppareissukin loihtii hymyn kareen kasvoille


Taas mentiin katsomaan silmäkarkkeja (Fittedfest 2024 Lahdessa)



















                                          Olen viestinyt ilmiöistä ja huomioista - olen puhunut ajokulttuurin puolesta. Syvemmin löytyy näiden toteamuksien ympärille asiaa kirjoituksissani. https://destinaatiokuski.blogspot.com

"Cruising elää vahvasti, ovathan auto- ja moottoritapaamiset kaikkinensa ihmiselle hyvästä."


"Tiet vievät. Niitä on maailma täynnä.
On isoja ja pieniä, uusia ja vanhoja.
Legendaarisia ja ihan tavallisia.
Väylää pitkin pääsee perille, ellei jää matkalle tai muuta suunnitelmaa."

"Road trip voidaan suomentaa sanoilla; ajomatka tai ajoreissu. Ollaan siis käsitteellisesti tien päällä. Tärkeää on ymmärtää, että reitti on juuri se, mitä ikinä keksiikin käydä katsomassa tai huomioida alun ja lopun välillä. Mikä on aito ja oikea road trip? Pitääkö ajoreissuun varautua tai ennakoida sitä kauan etukäteen? Vastaukset lyhyesti: road trip syntyy aina kun lähdet tien päälle. Oma aikataulu tai kohteet tuovat siihen luovuutta tai joustoa."
Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Road trip on aina mahdollista, kun ollaan matkalla - tien päällä.

"Kun on kerran lähtenyt tien päälle, sinnehän halajaa aina uudestaan kelillä kuin kelillä" (Destinaatiokuski)

"Kun on kerran lähtenyt pois tieltä, sinnehän halajaa aina uudestaan" (Destinaatiokuski)

Eihän se ole matka eikä mikään, jos ei jää tarinaa kerrottavaksi. Itse asiassa aina kun lähtee liikkeelle, kaikenlaista voi sattua ja tapahtua. Varsinainen reissu tien päällä, road trip tai muu konevoimalla tehty matka, on tarinan arvoinen. Eikös olekin?
Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Tarina konkretisoi ajamista destinaatiomatkalla.

"Jokainen matka voi olla tarinan arvoinen, mutta dokumentaarinen road trip kuvaa jotain tiettyä ajassa ja paikassa tapahtuvaa siirtymää. Se voi olla pitkä tai lyhyt. Erityiseksi se muuttuu, jos se on seikkailu, lomamatka tai päähänpistosta saatu tavoitteellinen urakka, mitä vain."                      
Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Dokumentaarinen road trip - kertomus tien päältä.

"Luulisi, että viidessäkymmenessä vuodessa voisi tulla muutoksia yhteen - jos toiseenkin asiaan. Harrastetaanko autoja ja autoiluun liittyviä asioita samalla intensiteetillä? Entäpä, onko vauhdin merkitys muuttunut ihmisten tarpeissa tai mielissä?"
Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Vauhtia ja glitteriä.

"Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Jyskälä. Suurajot. Jyväskylän Suurajot. Tuhansien järvien ralli. Neste-ralli. Secto-ralli. Yhteinen nimittäjä on vuosikymmenestä toiseen jatkunut hurmio ja kansan huvi: MM-ralli. Joka vuosi on mukava kohdata ihmisiä ja kilpa-autoja luonnon helmassa."
Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Jyskälä vuodesta toiseen nostaa sykettä.

Seurueen kanssa Västilän maalipäässä vuonna 2024 (EK 11, Secto Rally Finland)

Vuodet ja tiet vievät - 57 mittarissa tätä blogitekstiä kirjoitettaessa

Olen skribenttinä käytettävissä - brändillesi tai ilmiöllesi.

Timo Nousiainen
Destinaatiokuski
+358 41 314 8109
timo.nousiainen@trafiikkimaikka.fi

P.S. Kun tärkeintä on päästä - ei vaan perille - vaan myös välille. Siksi pidän autoilusta.

Destinaatiokuski - matkan alusta loppuun. 

www.trafiikkimaikka.fi

at tammikuuta 25, 2025 Ei kommentteja:
Kohteen lähettäminen sähköpostitseBloggaa tästä!Jaa X:ssäJaa FacebookiinJaa Pinterestiin

torstai 23. tammikuuta 2025

Ajateltu road trip muuttuu joskus. Mitä siitä - varapläniä peliin!

Joskus ajateltu road trip -reissu muuttuu jostain syystä. Näin kävi tammikuisena lauantaina vuoden 2025 alussa. Ykköskohde meni puihin osittain. Kaksi varapläniä oli onneksi takataskussa.

Ajeltua tuli sovitusti Vantaalle sovittua idän ihmettä koeajamaan, mutta autoyksilö ei ollutkaan vielä rekisterissä! Ja yhteystietoni olivat kuulemma hävinneet. Oho! Joten tuntui, että tultiin turhaan. Vai tuntuiko sittenkään? Syntyikin kiva road trip -keikka kuitenkin.

Idän ihmettä ihmeteltiin näin ollen sisällä hetki vain



















Sitten varapläni: naapuriin kokeilemaan mikropatonkia - siis sähköistä Sitikka e-C3:a. Sillä tuli ajeltua - saaden selkoa ominaisuuksista lyhyellä koeajolla.

Uusi Citroën e-C3 on sähköinen ilmestys ulkoisestikin

"Joo, mukavaa ajoa, muttei mitenkään erityistä tehoreserviä tasaisesti kiihtyvä auto tarjonnut. Kiihtyvyys ja näppäryys ovat riittäviä arkiajoon toki. Ajamisessa vaan ei syntynyt sitä perinteistä "French connectionia".
(Destinaatiokuski)

Takapenkillä istuinosan lyhyys jätti reidet tyhjän päälle ja polvet jännittyneeseen tilaan. Pikkuauto on pikkuauto. Sirpakka ja kätsy auto, kaupunkiin.

Tiivistunnelmainen takapenkki

Noin seitsemän asteen pakkassäässä Myyrmäki-Konala-Petikko-akselilla vajaassa tunnissa häipyi 21 pinnaa täyteen ladatusta autosta. Se polttomoottorisen pikkuauton manuaalilla kepittäminen ja ajon hauskuus kärsivät, kun tasainen sähkömoottorin veto vie aavistuksen tunnottomasti. Automaatin normipykältäminenkin puuttuu. Toisin sanoen näillä tehoilla ja painoilla voisi olla perusteltua ajaa vielä pitkäänkin polttiksella, mutta EU rankaisee kiihtyvästi tätä jatkumoa. Sitikalta löytyy vielä perinteinen bensa-manuaali tähän uuteen C3-korimalliin.

Tunnistettavaa citroënismia?

Kojelauta on erikoinen pienine ratteineen. Tässä on ehkä se perinteisin citroënismi. Ikkunalasit olivat merkkiä Mopar!

Oho, Mopar!

Yhteiset omistukset tekevät näitä hauskoja yhdisteitä, kuten ikkunalaseista nähdään. Sähköautoksi on hassusti mallimerkinnässä sana automaatti, ja käynnistys oli oldschoolisti virta-avaimella!)”
"83 kW/113 hv sähkömoottori tuottaa sopivasti tehoa arkiajoihin, kun taas 44 kWh akusto tarjoaa jopa 320 km WLTP-toimintamatkaa."
Uusi Citroën ë-C3 | Ikoninen kaupunkiauto nyt täyssähköisenä

Ovien käsinojissa oli neljä erilaista hokemaa - tässä yksi

Oli kolmaskin kohde. Kokeilla piti italosporttia tois puol kehäkolmosta. Autoa etsittiin myyjän kanssa hallista. Puhelulla selvitti sen olevan muualla kojelaudan korjauksessa, kun mikään valo ei ollut syttynyt. Sekin koeajoajatus meni sitten pipariksi... No lähdettiin Ikeaan lihapullille sitten!

(Destinaatiokuski koeajoi: Citroën e-C3 Full electric 113 Max 44 kWh Automaatti)

#roadtrip #varapläni






at tammikuuta 23, 2025 Ei kommentteja:
Kohteen lähettäminen sähköpostitseBloggaa tästä!Jaa X:ssäJaa FacebookiinJaa Pinterestiin

tiistai 21. tammikuuta 2025

Kevään koneromanttisten näyttelyiden kolme pointtia.

Mistä tietää milloin on kevät? 
Fiilistä nostaa tutut jutut. 
Autotapahtumat alkavat täyttää kalentereita.
Kevät ja kesä saakoot tulla!

Kolme pointtia aiheesta...

1. Helsinki: Kevät alkaa pääsiäisenä...

Varma, aito ja oikea kevään merkki on Original American Car Show Helsingin Messukeskuksessa pääsiäisenä 18-20.4.2025. Tämä show on vuosien saatossa laajentunut pienen piirin harrastetapahtumasta Suomen suurimmaksi alan harrastajien ja koko perheen pääsiäistapahtumaksi, jossa on paljon lisäksi erilaista nähtävää.

"Original American Car Show on autonäyttelyiden kirkkain kotimainen tähti, joka yhdistää harrasteajoneuvojen intohimoiset yhteisöt, toimijat ja ystävät saman katon alle."
Original American Car Show ACS25 - Messukeskus, Helsinki

Vuoden 2025 aikana juhlitaan kiihdytysajon 50-vuotista taivalta.

FHRA juhlii 50-vuotista taivaltaan kiihdytysurheilussa – tällainen on juhlakauden logo – Finnish Hot Rod Association FHRA ry

FHRA järjestää 46. Original American Car Show´n tänä vuonna

Pihalla käy kova hyörinä - paljon nähtävää (Original American Car Show)



























Toinen kevään merkki on näyttelyiden lisääntyminen.     

2. Tampere: Huhtikuun lopulla tulee valo ja kesän odotus...

"Hot Rod & Rock Show on tapahtuma, jossa riittää katsottavaa ja koettavaa. Kahden päivän näyttely kokoaa yhteen kansainvälistä ja kotimaista huippukalustoa ja toimijoita." 
Hot Rod & Rock Show – Hot Rod Autonäyttely Tampere Messukeskus

"Hot Rod & Rock Show 2025 järjestetään 26.-27.4.2025 Tampereen Pirkkahallissa. Näyttely on vakiinnuttanut paikkansa ajokauden alkaessa jo yli 40 vuoden ajan."                                                                                  Ajankohtaista – Hot Rod & Rock Show

Rodit ovat katsomisen kestäviä silmäkarkkeja (Hot Rod & Rock Show) 

Karkkia on näyttelyn ympäristössä myös (Hot Rod & Rock Show)
Kohti lämpöä ollaan jo menossa toukokuussa. Näyttelykauden mobilismi-näyttelyiden huippu ajoittuu juuri ennen kesän ajokauden alkua.

3. Lahti: Kesä ja kärpäset saavat tulla!

"Ajoneuvonostalgiasta kiinnostuneiden oma näyttely kokoaa yhteen alan kalustoa ja toimijoita – mukana on menneiden vuosikymmenten klassikoita sekä arjen nostalgiaa, alan asiantuntijoita, merkkikerhoja, kauppiaita ja oheisohjelmaa."
Classic Motorshow – Suuri suomalainen klassikkoajoneuvonäyttely

Vuoden 2025 teema on 80-luku – Classic Motorshow

Nämäkin "Tuntsat" ovat tulevan teeman mukaista 1980-luvun nostalgiaa (Lahti Motorshow)

Classic Motorshow järjestetään Lahdessa 3.-4.5.2025. Lahden jälkeen ollaan kesässä - ajokausi on korkattu käyntiin.

Pihalla näkee todella monipuolista ja eri-ikäistä kalustoa (Classic Motorshow)

Vain Destinaatiokuskin olemuksessa on harmaata (Original American Car Show)
Destinaatiokuskin olemuksessa on jo väriä (Hot Rod & Rock Show)
Destinaatiokuski on uskaltaunut jo ulos, ja tiiminsä kanssa bongasi Buick Park Avenuen,
jolla onkin joskus ajeltu Kanta-Hämeessä (Classic Motorshow)

#koneromantiikka #brändi #tapahtuma #moottorimatkailu #fhra #destinaatiomatkailu #socialshowing #americancarshow #hotrodrockshow #classicmotorshow
at tammikuuta 21, 2025 Ei kommentteja:
Kohteen lähettäminen sähköpostitseBloggaa tästä!Jaa X:ssäJaa FacebookiinJaa Pinterestiin

sunnuntai 19. tammikuuta 2025

Suomalainen koneromantiikka ja road movie.

Hassua, kun oikein ajattelee kuinka paljon ajoneuvo onkaan mukana elokuvakerronnassa. Roolissa, sanon minä.

Road movie - mitä se on oikeastaan? Se on fiktiota. Se on viihdettä. Suomeksi ei käännetä: tie-elokuva. On vaan road movie. Road movien elementtejä on dokumenteissakin käytössä: ajetaan jotain reittejä destinaatioon ja kerrotaan mitä tapahtuu pisteiden a ja b välillä. Elokuvatyyppinä road movie on siis fiktiivinen ajomatka, road trip.

Suomalaisessa elokuvassa on tähtien lisäksi "bilikoita pörrännyt" myös. Maailmalta tutut thelmatjalouiset tai bullittit eivät ole ainoita...

Suomalaista koneromantiikkaa ja road trip -maailmankuvaa parhaimmillaan: Kaurismäkien Arvottomat-elokuva vuodelta 1982.
Tärkeintä on lähteminen.
Edelleen...
Tiellä olemisen dialogi elää ajassa.

Volga (ANJ-906) kirjasta Arvottomat, Mikko Mattila ja Raija Talvio, Aviador 2024


















Tämä elokuva-auto on tunnettu tähti Suomessa (Arvottomat-kirja)

Tämä elokuva-auto on tunnettu tähti Suomessa (Arvottomat-kirja)

Eri vuosikymmeninä on suomalaisessa elokuvassa vilahdellut autoja. Jos tuotanto on tarvinnut autoa, se on saatettu saada ilman suurempaa vastinetta näkyvyyden lisäksi. Äärimmilleen vietynä näkyvyys on harkitun kaupallista. Muu näkyvyys, kampanjointi ja markkinointi on toteutettu suunnitelmallisesti. Myös omaa kalustoa on käytetty. 

Suomen tunnetuin Mustang? Speden oma ASU-1.

Pähkähullu Suomi vuodelta 1967 (Filmituotanto Spede Pasanen Oy)

Parhaiten onnistuu elokuva saamaan puolelleen katsojan, kun juoni on intensiivinen ja auto soljuu luontevasti mukana juonen kanssa. Veikko Huovisen Lampaansyöjät elokuvana - ja Saab autona - on toteutettu mukavasti kuin käteen istuvalla tuotesijoittelun silkkihansikkaalla. Ei ole päälle liimatun makua.

Lampaansyöjät - ajankuvaa ja suomalaista reippailutarinaa (Filmi-Ässä Oy 1972)

Suomalaisessa tie-tarinakerronnassa on nykyisin usein autona ollut vanha amerikkalainen auto. Esimerkkikuvissa sattuu Vesku Loiri lorottamaan kymmenen vuoden välein tauoilla uskottavasti...

Rumble 2002 (Silva Mysterium Oy)

Tie Pohjoiseen 2012 (FS Film Oy)

Kotimaisissa tv-elokuvissa on auto saattanut olla parjatussa roolissa, kuten Hillman Minx Katsastuksessa. Kätkäläisen Warren lopullisen ongelman muistaa moni...

Katsastus 1988 (Yleisradio)

Kätkäläinen 1980 (Oy Mainos-TV-Reklam Ab)

Tie näyttää vievän kotimaisessa elokuvassakin. Mika Kaurismänen Tie pohjoiseen -elokuvan mainosjulisteen ingressitekstissä todetaan: "Joskus on lähdettävä kauas nähdäkseen lähelle".
Näin on. Tie vieköön.
at tammikuuta 19, 2025 Ei kommentteja:
Kohteen lähettäminen sähköpostitseBloggaa tästä!Jaa X:ssäJaa FacebookiinJaa Pinterestiin

sunnuntai 29. joulukuuta 2024

Rakkaus on autoilunkin sentimentaalinen side.

Rakkaus on monitahoinen käsite. Koneromanttisessa mielessä se on kiintymystä autoon tai autoiluun. Ehkä johonkin joskus omistamaansa tai myöhemmin hankittuun. Tai autoreissuun jossain ja joskus muinoin. Mutta auto ja autoilu voivat myös liittyä ihastumiseen ja rakastumiseen - ihan ihmiseenkin.

"Ensiautoni kortillisena oli vuodelta 1965, merkiltään Mercury ja malliltaan Comet. Tuolla autolla tulin kerran vieneeksi koulusta kotiin erään luokallani olleen Maaritin, josta oli tuleva vaimoni muutamia vuosia myöhemmin. Mercuryn kyyti ei varsinaisesti vaikutusta tehnyt, enkä oikein tiedä, mikä teki, mutta muutaman myöhemmän vuoden aivopesun tuloksena Maaritista kehittyi varsin kelpo amerikanautoilija."                                                              (Kaikki isäni autot, Tero Ilola, Alfamer 2008)

Romantic Road - Rakkauden Road Trip on hyvä tulkinta nuoruuden, rakkauden ja road tripin voimasta. Sen kaiken voi kokea uudelleen, vaikka vuoden 1936 Rolls-Roycella.











                          Traileri avaa hyvin kiteytetysti tarinaa. Romantic Road - Trailer | IMDb

Dokumentissa seurataan englantilaista asianajajaa ja hänen vaimoaan, jotka verestävät nuoruusmuistojaan ajamalla Intian ja Bangladeshin halki vuoden 1936 Rolls-Roycellaan. Greyn pariskunta tekee rohkeaa siirtymää, kuten heillä on ollut tapana tyttärensäkin mukaan. 

Kertoja: "Mistä saa mielestäsi hyvän tarinan? 
Rupert Grey: Voi ei onpa hyvä kysymys. Sen pitäisi heijastaa todellista elämää eikä olla pelkkää satua." (Romantic Road)

Naimisiin kun mennään, alkumatka alkaa ajoneuvolla. Hevonen veti ennen vaunuja, autohan se nykyään on pääasiallinen avioparin juhta. Erilaiset koristeet ovat edelleen käytössä, ja perinteet vallitsevat edelleen. Hääparin yhteinen matka avioliiton satamaan tai paremminkin destinaatioon alkaa yleensä tyylillä.

"Hääauto on auto, jolla hääpari matkustaa ensimmäisen yhteisen matkansa, usein vihkimispaikalta juhlapaikalle tai kuvattavaksi. Useimmiten autot ovat limusiineja, museoautoja tai vintageautoja, ja niitä voidaan personoida hääparin toiveiden mukaiseksi." Hääauto – Wikipedia

Rolls-Royce täyttää aina hääauton paikan suvereenisti (Pixabay)

Auto on toisille tunneasia. Jopa niin, että sen jonkin muistaa vuosien päästäkin. Sen, johon liittyy rakkautta, vapautta, omistamisen tai ajamisen iloa. Ensimmäisen auton yleensä muistaa. 

"Oma ensimmäinen autoni oli Citroën CX 2000 vm. 1975. Omistukseeni tullessa se oli 10-vuotias ja korjauksia vaativa - oli ajettu asuntovaunua vedettäessä takakelkka linttaan. Korjaus, kunnostus ja modifiointi tuli tehtyä. Ja maksettua... Oli kaiken kaikkiaan niin rakas, että vieläkin muistaa mukavan kyydin ja ajamisen nautinnon. Se vähentää ajatusta rahasummasta, joka auton laittaamiseen meni. Kaasunestejousitus oli pehmeän kyydin salaisuus. Ei ollut ohjaustehostinta, ja talviajossa jäällä piti opetella Stig Blomqvistin tyylillä suuri vastaheitto, jolla raskaan etuvetoisen keulan sai juuri oikein kaarteeseen. CX on ollut selkeästi rakkain...autoni."                                  (Destinaatiokuski)

CX - suuri rakkauteni vielä aikalailla hankintakuntoisena talvella 1986 Jyväskylässä

"Renault, rakkaani on autobiografia, kirja miehestä ja hänen autostaan. Se on merkkiuskollisuuden näyte ja rakkaudentunnustus Renaultille, tuolle ihanalle, etuvetoiselle, nelioviselle, pieniääniselle, auliille mutta uskollisuudessaan haavoittuvalle ranskattarelle, joka tarjoaa omistajalleen suojan, voiman ja viehätyksen, lahjoittaa naisten suosion ja miesten arvostuksen."                    Renault rakkaani | Kirjasampo

Automerkkirakkautta Renuun

Mitä koneromantiikka oikein on? Olisiko se tätä: nautintoa ja harrastuneisuutta konevoimalla kulkevasta ajopelistä? Se on kaikkea sellaista subjektiivista tunnetta, mitä saa nautintoa ropatessa ja fiksatessa ajopeliä. Se on ajamista ja reissaamista. Tai historiallista perehtyneisyyttä ja kiintymystä tavalla tai toisella ajamiseen ja ajokkiin. Oli se sitten klassikko, työjuhta tai kansanauto.
Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Koneromantiikka - koneet ja vauhti ihanteena.

“You’re a car, but most of all, what you are, what you’ve become, is a mate. And that’s what makes a car special. That’s what makes a car great. You start to think of it as a person. You start to love it.”
(Jeremy Clarkson)

Lisää aiheesta:

Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Faktan, tunteen ja fiktion road trip.

Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Hääautolla yhdessä rakkauden destinaatioon.

at joulukuuta 29, 2024 Ei kommentteja:
Kohteen lähettäminen sähköpostitseBloggaa tästä!Jaa X:ssäJaa FacebookiinJaa Pinterestiin

perjantai 27. joulukuuta 2024

Vuodet vierivät - mutta kuvauspaikka säilyy.

Nykyisin on tapana ottaa kuva samassa paikassa tai samasta kohteesta kuin vuosia tai vuosikymmeniä sitten. Myöskin on tapana kuvata ja huomioida ajankulku jossain maisemassa tai miltä näyttää vaikkapa jokin leffalokaatio nykyisin.

Tilanteen tai hetken uudelleen kuvaaminen on hauska harrastus. Eniten otetaan hassuja ja henkilökohtaisia muistoja sisältäviä kuvia ihmisistä - mutta entäpä koneromanttisista muistoista? Kyllä. Niitä kuvataan paljon, ja maisemien tilalla voi olla esim. jokin tien pätkä jostain tietystä elokuvasta.

Mahtavia kuvapareja ovet sellaiset, missä on nuoruuden ajoneuvo ja tausta - ja sitten uusi kuva, mutta vuosikymmenten tarina välissä. Sama talo tai maisema sekä ajoneuvo ihmisineen luo mielikuvan ajan kulusta, mutta kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Ajoneuvo on myös mahdollista "nykyaikaistaa".

Sosiaalinen media on tuonut lähelle arkipäiväistäen ihmisten ja sukujen koneromanttiset tarinat. Facebookissa on paljon randomina näitä kuvapareja. Sinänsä maisemat ovat helppoja löytää, jos sellaisen paikallistaa kuvan tai paikkatiedon avulla. Elokuvalokaatioissa täytyy saada selville kuvauspaikat.

Duel (Kauhun kilometrit) on yksi jännittävimmistä ja mystisimmistä car chase - eli autojahtauselokuvista. Siksi sen lokaatiot ovat mielenkiintoisia.

Then & Now Movie Locations: Duel

Film Locations - Then and Now (Facebook, Claudio Bazzani)
Duel (1971) / 
Soledad Canyon Rd, CA (2008) / The location of the scene
where the tank truck is waiting for Mann


Toyotat 1982 ja 2022 - www.boredpanda.com/old-photos-then-vs-now-in-real-life/

(Facebook - Kjellesgarage) 1971 Buick GSX 455

"It’s 40 years between those two pictures.
And 100 000 kilometers or 62 000 US miles.
The top pict is from 1971 when the car was brand new, and parked in “Ostermalm” (the rich peoples quarters) in Stockholm, and still belonged to the Swedish general Buick dealer.
The second pict is from 2011 something, when I parked at the exact same place, and a photographer was making a reportage for a car magazine."
(Facebook - Kjellesgarage)

Tilapäiset tilanteet tai menneiden aikojen paikat ovat mielenkiintoisia. Sotakuvat tai lopetetut yritykset tai areenat luovat kivoja assosiaatiota menneen ajan ja nykyisyyden välille. Destinaatiokuski fiilisteli Keimolan "moottoriradalla" vuonna 2024.
Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun: Keimolanmäki - Keimolan moottoriradan historian havina destinaatiokohteena.

Keimolan torni silloin joskus (B. Möller, Museovirasto)

Keimolan torni syyskuussa 2024

Destinaatiokuski on aikanaan sattunut - ihan muuten vaan - kuvaamaan kolme Chrysleriä samassa paikassa. Neonin ja hieman Sebringin aikana tuli asuttua Nastolassa, joten siitä se kai lähti. Kun ensimmäinen tuli kuvattua, niin sitten toinenkin. PT Cruiserin aikana tuli asuttua jo Hämeenlinnassa, mutta työkuviot pitivät Lahdessa - joten tämän kuvaaminen vielä siksi oli ymmärrettävää. Ihan satunnaisen auton koeajon aikana tuli ajettua Lahdesta Nastolaan - ja eikun kuvaamaan 20-vuotiskuva auton kanssa (vaikkei oma ollutkaan/omaksi tullutkaan)...

Neon Nastolassa Mönjätiellä 1/2002

Sebring Nastolassa Mönjätiellä 6/2003

PT Cruiser Nastolassa Mönjätiellä 8/2005

Golfilla 20-vuotiskuva Nastolan Mönjätieltä 29.10.2023
at joulukuuta 27, 2024 Ei kommentteja:
Kohteen lähettäminen sähköpostitseBloggaa tästä!Jaa X:ssäJaa FacebookiinJaa Pinterestiin

torstai 26. joulukuuta 2024

1980-luvun automainonta - unelmia, neliveto- ja turbotekniikkaa.

Minkälaista oli automainonta 1980-luvulla? Mainonta on luonnollinen asia toisille. Toiset taas kaihtavat kaupallista viestintää. Autoiluun liittyvä mainonta on alkujaan ollut matkailuun, vauhtiin ja niiden yhdisteeseen liittyvää. Tarkoitus on ollut viestiä asiaa tukevasti ja myyntiä edistävästi - luoden assosiaatioita ja mielikuvia.

The 1980s may not have been the best decade for cars—not for starters, at least—but it was a great decade for car ads.
Cool Car Ads from the 1980s in Photos

1980-luku toi takaisin vapauden ja vauhdin, joka oli vuoden 1973 öljykriisin jälkeen kateissa. Myös vuoden 1979 energiakriisi latisti mainontaa. Yksi 1980-luvun asioista oli turbo. Autoiluun liitettiin unelmia - ja teknologiaa, kuten neliveto.

John De Loreanin unelmana oli luoda nimeään kantava urheiluauto - DeLorean DMC-12. Vuodesta 1981 vuoteen 1982 automerkki eli - luoden kuitenkin unohtumattoman tulevaisuuden uskon autoteollisuuteen - ja varsinkin amerikkalaiseen. Paluu tulevaisuuteen -elokuvat loivat autolle kulttimaineen, vaikka merkkinä ei auto ollutkaan yleisön suosikki. Ajassa taaksepäin matkustaminen DeLoreanilla oli juuri se juttu, joka toi automerkin tunnetuksi, mutta siis aivan liian myöhään.

Unelmasta tuli pannukakku (DeLorean 1982)

Jämsän Kaipolassa kuvattiin vuonna 1986 nostalginen Audin nelivetoa korostava mainos.
Audi quattro®: Original Ski Jump Commercial
Making of commercial "Ski Jump" Audi 100 CS quattro - Kaipola 1986 - 4Legend.com

Audi quattro täytti 25 vuotta vuonna 2005, jolloin silloisella vuosimallilla mainos uusittiin.
Audi Quattro Campaign: "Ski Jump"

Legendaarinen Audi quattro -mainos Kaipolasta (Audi 1986)

Urheilullisuus oli korostuva asia. Turbo tai moottoriteknologia. Fiat ilmoitti olevansa petojen sukua. Mainontaa irvailtiin, se ei toiminut. Mainosfilmi lampaineen synnytti irvailuja, kuten "susi jo syntyessään".

Fiat ei onnistunut tuomaan uskottavasti esille sukulaisuuttaan petoihin (1985)

Turbo! Se oli kova juttu. Saab oli Amerikassa "The Superswede".

Saab Ruotsista tai Suomesta - turbolla tai ilman 1980-luvun alussa

Arkisen ajamisen unelmia mainostettiin myös. Pikku-dieselit olivat myös tulollaan. Halvat autot olivat myös mainonnassa esillä.

Daihatsu dieselöityi myös (1985)

Hinta edellä mentiin meillä ns. itäautojen kohdalla. Zastava oli jugoslavialainen Fiat. 

Halpojen hintojen ja vanhan tekniikan sukua 1980-luvun alusta

Uutta luksusta lanseerattiin 1980-luvun lopussa. Japanilaiset automerkit ryhtyivät lanseeraamaan oman merkin yläpuolelle uusia merkkejä. Nissanilla oli Infiniti ja Toyotalla Lexus.

Luksus-Toyota eli Lexus (1989)

1980-luku toi autoihin lisää muovia mm. puskureihin, ja markkinoilla oli jopa 1960-luvun konstruktioita - varsinkin itäautoissa, kuten Lada, Wartburg ja Skoda.

Takamoottorinen Skoda oli perheautoissa väistyvän moottorin sijoituksen viimeinen mohikaani
Volkswagenin kuplan kanssa - Skoda aloitti takamoottorisen ajan vuonna 1964

at joulukuuta 26, 2024 Ei kommentteja:
Kohteen lähettäminen sähköpostitseBloggaa tästä!Jaa X:ssäJaa FacebookiinJaa Pinterestiin
Uudemmat tekstit Vanhemmat tekstit Etusivu
Tilaa: Blogitekstit (Atom)

Destinaatiokuski - automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.

Automatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen. Automatkahan on oikeastaan ydinasia, jota toteuttamaan on itseliikkuva automobiili kehit...

  • Autolla me vaan liikumme.
    Ihmisellä on autoilun myötä syntynyt tarve liikkua. Miksi juuri autolla? Onko Suomessa erityisesti syy autoilla - joko vapaaehtoisesti tai m...
  • Ajofiiliksen ja perstuntuman kokee koeajolla.
    Koeajo-termi on monipuolinen. Se liittyy teknisen laitteen tai ajoneuvon kokeilemiseen esim. ennen ostopäätöstä. Tai se on kokeilua ja ajofi...
  • Liikennesää on vaihtelevaa. Destinaatiomatkailuun talvella vaikuttaa kelin lisäksi ajotapa ja -aika.
    Liikennesää on vaihtelevaa. Tätä kirjoitettaessa hyvinkin talvista. Normaalia suorastaan tähän aikaan. Talvella kelikameran käyttö matkanteo...

Hae tästä blogista

Destinaatiokuski - Matkan alusta loppuun

  • Etusivu

Ilmoita väärinkäytöstä

Hae tästä blogista mieleistäsi kontenttia.

Tunnisteet

  • Moottorimatka alkaa aina alusta ja päättyy kohteeseen.
  • ROAD TRIP TYÖMATKAN YHTEYDESSÄ.
Oma kuva
Destinaatiokuski
Tarkastele profiilia

Blogiarkisto

  • kesäkuuta 2025 (8)
  • toukokuuta 2025 (6)
  • huhtikuuta 2025 (4)
  • maaliskuuta 2025 (4)
  • helmikuuta 2025 (1)
  • tammikuuta 2025 (6)
  • joulukuuta 2024 (8)
  • marraskuuta 2024 (4)
  • lokakuuta 2024 (2)
  • syyskuuta 2024 (4)
  • elokuuta 2024 (5)
  • heinäkuuta 2024 (3)
  • kesäkuuta 2024 (3)
  • toukokuuta 2024 (5)
  • huhtikuuta 2024 (6)
  • maaliskuuta 2024 (7)
  • helmikuuta 2024 (6)
  • tammikuuta 2024 (7)
  • joulukuuta 2023 (4)
  • marraskuuta 2023 (6)
  • lokakuuta 2023 (8)
  • syyskuuta 2023 (4)
  • elokuuta 2023 (1)
  • heinäkuuta 2023 (1)
  • kesäkuuta 2023 (3)
  • toukokuuta 2023 (3)
  • huhtikuuta 2023 (1)
  • maaliskuuta 2023 (5)
  • helmikuuta 2023 (3)
  • tammikuuta 2023 (3)
  • joulukuuta 2022 (2)
  • marraskuuta 2022 (2)
  • lokakuuta 2022 (4)
  • syyskuuta 2022 (1)
  • heinäkuuta 2022 (1)

Blogit.fi

Destinaatiokuski lähtee matkalle autolla, pysähtyy ja käyttää palveluita.

Oma kuva
Destinaatiokuski
Tarkastele profiilia
Copyright: Destinaatiokuski - Trafiikkimaikka. Teema: Yksinkertainen. Sisällön tarjoaa Blogger.